Fien Duchi Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Hallo Ik ben de eigenaar van een Franse hangoor Odiel van 6 maand oud. Paar dagen geleden is het zusje (die bij andere eigenaar woonde) gestorven aan het RHD-virus. Toen we dat nieuws vernamen heb ik Odiel meteen laten vaccineren (2 dagen geleden) maar vandaag lag hij dood in zijn hokje. Voor de vaccinatie was alles nog oké maar een dag erna was hij linder actief en at hij veel minder maar ze was geen verandering in zijn stoelgangpatroon en geen bloed aan zijn neus of mond... Hij heeft ook niets speciaal of anders gegeten. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen geweest zijn ?
Evee Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Het duurt een tijdje voor de vaccinatie zijn werk doet. De inenting tegen myx en rhd1 heeft 3 weken nodig voor hij zijn werk doet, tegen rhd-2 een week. Ik vermoed dat hij misschien al wel besmet was, en de vaccinatie het misschien iets versneld heeft. Ook al wonen ze niet op het zelfde adres, het is een ziekte die vrij snel in de omgeving verspreid word, het is op het moment ook nog best warm weer, best veel insecten. Maar ook aan je eigen kleding kun je het meenemen, bijvoorbeeld als je in een natuurgebied gewandeld hebt waar zieke konijnen zitten. Soms zie je bloed maar meestal zie je bij RHD/VHS helemaal niets aan de konijnen, omdat het zich inwendig afspeelt, dan liggen ze plots, zonder dat je er iets aan ziet dood in het hok. Het minder actief en minder eten is bij een konijn al een teken dat het niet goed zit. Vaak zijn dat helaas de enige signalen die je krijgt. Het zijn prooidieren, ze laten zo min mogelijk merken als ze niet fit zijn, dat vergroot in de natuur de overlevingskansen. Je hebt goed gehandeld door alsnog de vaccinatie te halen, het vergroot de overlevingskans zeker, maar ik vrees dat het al te laat was. Veel sterkte met het verlies. Hier lees je meer informatie over myxomatose & vhs / rhd 1 & 2: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/
Aanbevolen berichten