rachel_pluk Geplaatst: 2 oktober 2018 Geplaatst: 2 oktober 2018 He allemaal. Gister is mijn allerliefste konijntje Pluk ingeslapen.. Vorige week zaterdag was hij nog actief, maar toen ik hem die zondag eten ging geven, wiebelde die een beetje op zijn pootjes en was futloos. Ik ben toen maandag naar de dierenarts geweest, waar bleek dat hij een halve kilo was afgevallen. Ze kon niks aan de buitenkant vinden, dus het zou inwendig moeten zitten. Ik heb toen ook gelijk de mededeling gekregen dat er niet veel te doen is voor een konijntje als die iets inwendig mankeert. Ik heb medicijnen gekregen voor zijn eetlust en een ontstekingsremmer/pijnstiller. Die vrijdag moest ik weer op controle komen met hem. Daar werd er tegen me gezegd dat hij weer wat was afgevallen. Als het de komende week niet beter zou gaan, zou ik na moeten denken over inslapen. Helaas ging het alleen maar slechter. Hij was gestopt met eten, drinken, sleepte zijn pootjes achter zich aan en had totaal geen kracht meer in zijn spieren. Ik vond het onwijs zielig om hem zo te zien lijden en wilde hem niet speciaal omdat ik het wilde in leven houden. Daarom heb ik gister naar de dierenarts gebeld en ik kon gelijk om 14:00 terecht. Daar is hij toen ingeslapen. Sindsdien huil ik continue en vraag ik me af of ik wel het beste heb gedaan, of hij een goed leven heeft gehad en of die een beetje besefte dat ik heel veel van hem houdt. Hebben jullie misschien tips om dit allemaal een beetje te verwerken? Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, aangezien Pluk mijn eerste échte huisdier was.. Pluk is 6,5 jaar geworden. ❤️
Evee Geplaatst: 2 oktober 2018 Geplaatst: 2 oktober 2018 Heel veel sterkte. In dit artikel staan tips en feitjes over het verliezen van een konijn. Wist je dat het jezelf afvragen of je het goed hebt gedaan, de "wat als" vragen, een fase is van het rouwproces? https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/informatie/cat/knaagdieren/post/het-verlies-van-een-huisdier/ Neem gewoon rustig de tijd, zoek manieren die jou helpen om afscheid te nemen. Het kan per dier echt verschillen hoe lang het "pijn" blijft doen, hoe lang je zeg maar de brok in je maag hebt. Wat ik nu zeg helpt waarschijnlijk niet voor je verdriet nu, maar mocht je ooit weer een konijntje hebben, ga dan naar een andere dierenarts. Zoek echt een konijnkundige dierenarts op (dat is namelijk niet vanzelfsprekend zo!) Er is tegenwoordig namelijk heel veel te doen als een konijn inwendig iets mankeert. Niet dat het altijd zal helpen, het blijven kwetsbare dieren, maar uitzoeken wat het is, en de behandelopties die er zijn bespreken, voor je een keuze maakt, is toch iets waar ik zelf als konijnenbaasje altijd op zou staan. Medicijnen is in zo een geval vaak ook een optie, inslapen ook, maar in veel gevallen zijn er meer keuzes afhankelijk van wat de klachten zijn. Van een konijn kunnen gewoon runtgenfoto's en echo's gemaakt worden & kan bloed afgenomen worden om er achter te komen waar het mis zit. Daar heb je nu helemaal niets meer aan natuurlijk, maar ik wil het toch gezegd hebben voor het geval je in de toekomst weer aan konijnen wil beginnen. Ga je er alsjeblieft niet schuldig over voelen, je hebt op het moment dat je de keuze moest maken, met de informatie die je had en met de beste bedoelingen, met het welzijn van jouw konijn in gedachten, de keuzes gemaakt die je gemaakt hebt. Daar kun je nu niets meer aan veranderen, het is zoals het is, ook al doet het pijn. Geef het allemaal rustig een plekje, denk aan de leuke momenten. Kijk foto's en filmpjes van hem of juist niet, net wat je zelf prettig vind. Maak eventueel een gedenkplekje voor hem. Neem vooral de tijd om het te verwerken.
Aanbevolen berichten