Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een probleem met mijn konijn Woezel en ik wil hier graag jullie advies voor vragen. Bij Woezel is ongeveer 3 weken geleden door middel van een röntgenfoto een haarbal gediagnosticeerd. Vanaf dat moment zijn we gestart met Laxatract, Metocoloral, Cisaral en Caprofen en hebben we hem ivm met onderkoeling binnen gezet. Het gaa steeds goed met hem tot het moment dat we hem weer buiten in zijn oorspronkelijke ren bij zijn vriendin Tebby zetten. Op dat moment krijgt Woezel weer last van onderkoeling en ook van zijn buik. We proberen hem nu elke dag ongeveer 2 uurtjes buiten bij Tebby te zetten en het zo op te bouwen qua temperatuur. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Want het wordt natuurlijk herfst en dan worden de temperatuur wisselingen tussen binnen en buiten steeds groter. Ik weet ook niet of Woezels klachten komen doordat hij Tebby heel veel likt als ze samen zijn (en zo extra haren binnenkrijgt) of door te temperatuur. Heeft iemand hier ervaring mee? Want ik weet onderhand niet meer waar ik goed aan doe. 

Geplaatst:

Dat is eventueel een optie maar het liefst wil ik ze toch buiten hebben omdat ze daar een grote ren en veel ruimte hebben. Ik heb eerlijk gezegd ook geen ervaring met binnen konijnen. Ik heb nu boven een kamer ingericht voor Woezel maar hij knaagt echt overal aan.. Ik moet ondertussen al een groot deel van de plinten vervangen. Ook merk ik aan mijn voedster dat ze het totaal niet fijn vind binnen. 

Geplaatst:

Konijnen in huis is niet zo heel anders dan konijnen buiten. Het best kun je binnen ook gewoon een ren neerzetten zodat ze niet bij plinten en meubels kunnen komen, of anti-knaagstrips op de plinten als je gebruik maakt van een "konijnenkamer".  Binnen moet je verder ook zorgen voor een ondergrond waarop het niet erg is als ze een keer plassen, vaak wordt er vinyl gekozen omdat dat niet al te duur is en makkelijk schoon te maken is met een sopje. Zorg wel dat ze niet bij de randjes kunnen komen. Zorg gewoon echt dat je gewoon net als buiten echt een konijnenverblijf hebt waarin ze niets fouts kunnen doen :)

Tips lees je in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Ik snap dat je ze liever buiten hebt omdat je daar meer ruimte hebt. Maar heel eerlijk als ik jouw verhaal lees, denk ik niet dat dat in dit geval het beste is voor de gezondheid van Woezel. Buiten is het kouder, en dat zorgt er voor dat het interne konijnenkacheltje harder aan moet - dus meer energie verbruikt. Dat is vaak voor de kwetsbare konijntjes reden dat er niet genoeg energie over is om een goede wintervacht aan te maken met als gevolg dat ze de winter niet goed overleven.  Als je met warmte plekken (zoals warmte lampen) gaat werken creëer je juist een klimaat waar de temperatuur veel schommelt, en dat is nou juist wat je niet wil voor een konijn met een zwakke gezondheid omdat op die momenten de weerstand een flinke dip heeft. Buiten is de kans op ziekte en onderkoeling voor konijntjes met zwakke gezondheid helaas een stuk groter, daarom zijn sommige konijnen echt alleen geschikt als binnenkonijn. Het komt vaker voor hoor, bij sommige teddy's hebben dat omdat ze geen goed gefokte vacht hebben, maar ook oude konijntjes, konijntjes met een EC verleden enz.  Als ik jouw verhaal zo lees, vrees ik dat je niet echt veel keuze hebt bij dit konijntje.

Wat je nu doet, 2 uurtjes buiten om op te bouwen qua temperatuur helpt helemaal niets, is juist alleen slecht voor de weerstand door de temperatuurschommelingen. Buitenkonijnen moeten eigenlijk eind augustus al buiten zitten - en buiten blijven. De uiterste datum is half september. Maar voor een konijn met een zwakke gezondheid, nu nog in 1x buiten? Ik twijfel of het goed komt. De wintervacht aanmaak - omschakeling begint namelijk al na de langste dag, 21 juni is dat. Na de langste dag word het namelijk elke keer wat eerder donker, de dagen worden korter, en dat heeft vooral ook invloed op de wintervacht aanmaak, in combinatie met de temperatuur. Het is niet dat ze in 2 dagen zeggen "nu is het koud, ik pak even mijn winterjas uit de kast". Buitenkonijnen zijn dus al maanden bezig met die vacht op te bouwen. Voor een gezond konijn kan het nog wel, nu naar buiten. Over een maand of 3 hebben die dan pas een echte volle wintervacht (dan zit je dus al in december!!) Maar voor het konijn wat jij omschrijft zou ik het niet doen. Ik zou het maatje ook naar binnen halen en een binnenverblijf creëren.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .