Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ha BunnyBunchers!

Vorige week woensdag is mijn konijn, 6 1/2 jaar oud, gecastreerd. Hij had veel moeite met goed op temperatuur komen en hij wilde niet eten. De donderdag ben ik begonnen met dwangvoeren en medicijnen (Cisaral en Caprofen). Hij at wel een beetje groente, maar verder heb ik hem gedwangvoerd tot afgelopen dinsdag. Het leek erop alsof hij zelf weer brokken begon te eten (sience selective). Nu merk ik dat hij weer geen brokken eet. Ik ben gisteren voor de tweede keer terug geweest naar de dierenarts. Zijn gebit is goed en hij heeft ook geen gas in zijn buikje oid. Ze raadde mij aan om even te stoppen met dwangvoeren omdat hij waarschijnlijk gewoon vol zat. Met de medicijnen ben ik sinds gisterochtend ook gestopt.

Ik weet het nu even niet meer. Hij is gewoon zichzelf, vrolijk en rondrennen etc. en hij eet wel wat groente en hooi. Ik heb ook al de brokken van Hope Farms geprobeerd, maar hij pakt het op en gooit het weg.

Heeft iemand enig idee wat ik nu moet doen?

Geplaatst:

Zolang er ook maar iets in de darmen zit (al is het maar een paar hapjes voedsel), vallen ze niet stil. Het voorkomen van stilvallende darmen is de reden dat je bij konijnen moet dwangvoeren, maar dwangvoeren zorgt inderdaad ook voor een vol gevoel en voor stress, vaak zorgt het er juist voor dat konijnen minder snel weer zelf gaan eten. Prima advies van de dierenarts dus! 

Verwen hem lekker met wat hij ook maar wil eten, hooi en groenvoer is prima, bied dat dan lekker ruim aan. Brokjes zullen echt wel weer gaan komen. Hooi en groenvoer zou samen toch het grootste deel van de dagelijkse voeding uit moeten maken, dus daar kan een konijn echt prima op vooruit hoor! Brokjes horen maar 5% van de dagelijkse voeding te zijn ;)  Soms kan het helpen om een paar kleine (probeer)zakjes te bestellen van andere merken / soorten brokken. Een ander geurtje en smaakje dan de standaard brok kan ze soms net motiveren wel brokjes te eten. 

Geplaatst:

Ohja, ik zou mij niet te veel zorgen maken, zolang hij inderdaad levendig en vrolijk is en wel hooi en groenvoer eet, komt het echt wel goed met hem. 

Geplaatst:

Hoi Evee,

Dank je wel! Ik maak me inderdaad erg zorgen. Ik houd ook goed in de gaten dat hij keutelt, dan heeft hij in ieder geval gegeten :)

Goed idee om andere zakjes te proberen, ga ik zo gelijk even bestellen.

Ik hoop zo dat hij snel weer de oude is qua eten. Ik heb het konijn sinds april. Ik kwam hem ergens tegen waar ik aan het werk was en hij was heel erg verwaarloosd en eenzaam. Toen heb ik hem meegenomen (ik heb vaker konijnen gehad hoor!). Ik heb hem laten castreren zodat hij een vriendinnetje erbij kan krijgen. Ik zou me zo schuldig voelen als hem iets overkomt!

Dank je wel voor je fijne woorden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .