Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, 

Ik heb een vraagje over de dierenarts. Wij zaten met onze beide konijnen altijd bij een dierenarts in een dorpje in de omgeving. Hier werden ze altijd geënt voor 7,50 per inenting per konijn. Prima prijs!!! Sinds een tijdje eet onze ram wat slechter. Ik vermoede dat dit kwam door zijn kiezen. Ik ben met hem naar de gebitscontrole geweest bij de assistente. Zij kon de kiezen niet zien en volgens haar was dit alleen mogelijk onder narcose. Even verder geïnformeerd bij andere dierenartsen en een andere dierenarts kon dit ook zonder narcose gewoon zien. Erg fijne en konijnkundige man. Daar ook geïnformeerd naar de prijzen voor het enten. Hier zou ik ruim €21 per inenting per konijn moeten betalen. Wel een erg groot verschil. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om te blijven enten bij onze oude dierenarts maar voor andere dingen naar de andere dierenarts kan gaan. Tja, ik ben een blijf toch een Hollandse ;)

Geplaatst:

Heel eerlijk klinkt het nog niet echt super. Zelf ga ik veel liever af op kundigheid dan op de prijs.

De achterste  kiezen kunnen alleen goed bekeken worden met een roesje. Zonder roesje kun je het gewoon echt niet goed zien of je moet het 'treffen' met een echt heel ziek of timide konijn die geen weerstand bied ( dan zou ik mij wel zorgen maken overigens).  Vaak zijn er aanvullend zelfs ook nog gebitsfotos nodig om kieswortels te zien, als je gebitsproblemen echt volledig wil uitsluiten.

Voor 7.50 inenten? Dat is denk ik met flink oude vaccins ofzo of een entdag en dan de meest grote verpakking die er bestaat en dan ook nog verdeeld over het maximale aantal konijnen???? Is dat zowel voor myxomatose, vhs/rhd 1 als vhs/rhd 2???  21 euro per konijn is nog goedkoop. Daar heb ik maar een prik per konijn voor,  terwijl ze er toch echt 2 nodig hebben. 40-50 euro (of meer als er consult gerekend word) is gebruikelijker als prijs voor inentingen. 

Geplaatst:

Hoi Evee,

Bedankt voor je reactie. 

We zijn gisteren bij een dierenarts geweest die met een soort van oorkijker in zijn bek kon kijken. Precies tussen de voortanden en kiezen door. Dit ging echt heel goed. Hij heeft me er zelf door laten kijken. Deze man was echt kundig op het gebied van konijnen. 

De inenting kost bij deze dierenarts ook per vaccin per konijn ruim €21,-  voor 2 konijnen zou ik dus uitkomen op ruim €85,- 

Bij mijn eigen dierenarts kost dit echt slechts €30,- voor 2 konijnen. En we hebben het hier over beide vaccins. Wil wel dat ze goed beschermd zijn. De flesjes met de vaccins zijn absoluut niet mega groot. Alleen plannen ze wel speciale konijn inent momenten hiervoor. Dit juist om te voorkomen dat het vaccin over datum raakt. 

Vandaar dus ook mijn vraag of het mogelijk is om gebruik te maken van beide dierenartsen. 

Ik wil de beste zorg qua gezondheid maar vind het verschil in prijs qua enten wel heeeel groot.

Geplaatst:
8 uur geleden zei kim78:

Hoi Evee,

Bedankt voor je reactie. 

We zijn gisteren bij een dierenarts geweest die met een soort van oorkijker in zijn bek kon kijken. Precies tussen de voortanden en kiezen door. Dit ging echt heel goed. Hij heeft me er zelf door laten kijken. Deze man was echt kundig op het gebied van konijnen. 

Op die manier kun je alleen de voortanden en voorste kiezen zien, maar niet de achterste kiezen. Dit is een fout die helaas veel dierenartsen maken. 

Geplaatst:

De prijs van 30 euro voor 2 konijnen = 15 euro per konijn is 7,50 per inenting. Dat kan echt niet, dat is echt heel erg goedkoop, ik denk dat niemand hier op het hele forum voor 15 euro het hele pakket aan inentingen heeft voor een konijn. Welke entstoffen gebruiken ze dan precies, kun je dat doorgeven uit het vaccinatieboekje? Ik denk namelijk dat het alleen voor myxomatose en VHS/RHD1 is en niet voor VHS/RHD2.

Maar ja je kan bij de ene dierenarts inenten en bij de andere dierenarts voor de rest gaan. De vraag is alleen of je dat echt wil. Voor mij zijn de inentingen ook echt wel een goed moment voor een jaarlijkse gezondheidscontrole en is het voor de dierenarts waar je vast komt wel netjes om op zo een moment even de indruk, gewichten, eventuele vragen en klachten die er zijn al in hun systeem te zetten, zodat als je dan met een spoedgeval komt ze kunnen zien of het konijn is afgevallen en hoe de conditie de vorige keer was. 

Geplaatst:

Ik zou het persoonlijk bij 1 dierenarts houden. Als ik mijn konijnen laat enten dan doen ze standaard een algehele check (o.a. gewicht, vacht) en die noteren ze in de computer. Als er op een later moment eens iets is dan hebben ze een goede geschiedenis van het konijn. Een goede dierenarts is echt zijn geld waard, maar ik twijfel wel aan de konijnkundigheid van deze twee dierenartsen die je noemt. De ene vanwege de lage kosten van inenten voor alle vaccins en de ander omdat hij zegt alle kiezen te kunnen zien met een kijker.

De achterste kiezen kun je namelijk alleen zien met een roesje/narcose. Aan mijn Loena was nooit iets te zien met de standaard kijker totdat ze onder narcose ging en toen bleek pas dat het flink mis was met haar achterste kiezen. Als deze dierenarts je anders doet geloven dan zou ik daar nooit meer heen willen.

Op Bunnybunch is een lijst met konijnkundige dierenartsten te vinden. Misschien staat daar een dierenarts tussen waar je goed advies kan krijgen?

Geplaatst:
3 uur geleden zei Evee:

De prijs van 30 euro voor 2 konijnen = 15 euro per konijn is 7,50 per inenting. Dat kan echt niet, dat is echt heel erg goedkoop, ik denk dat niemand hier op het hele forum voor 15 euro het hele pakket aan inentingen heeft voor een konijn. Welke entstoffen gebruiken ze dan precies, kun je dat doorgeven uit het vaccinatieboekje? Ik denk namelijk dat het alleen voor myxomatose en VHS/RHD1 is en niet voor VHS/RHD2.

Maar ja je kan bij de ene dierenarts inenten en bij de andere dierenarts voor de rest gaan. De vraag is alleen of je dat echt wil. Voor mij zijn de inentingen ook echt wel een goed moment voor een jaarlijkse gezondheidscontrole en is het voor de dierenarts waar je vast komt wel netjes om op zo een moment even de indruk, gewichten, eventuele vragen en klachten die er zijn al in hun systeem te zetten, zodat als je dan met een spoedgeval komt ze kunnen zien of het konijn is afgevallen en hoe de conditie de vorige keer was. 

Het kán wel hoor, maar die dierenarts zal er niet veel op verdienen dan.

Geplaatst:

Gewoon niet denk ik. Ik kan mij niet voorstellen dat je met zulke lage prijzen ook nog een praktijk kan betalen, hypotheek of huur, assistentes, geld hebt voor vernieuwingen etc.

Geplaatst:

Dat is waar ;) Maar dan nog vind ik dat kundigheid, en niet de prijs de doorslag zou moeten geven voor een keuze voor een dierenarts. Natuurlijk is het dan ideaal als je uitkomt bij een dierenarts die niet te duur is, dat wel.

Geplaatst:

Ik zie het probleem niet van laten vaccineren bij de goedkoopste dierenarts. Het is preventief, je konijn is gezond en de check die sommige dierenartsen doen levert amper iets op.

Je kunt dan ook prima naar een andere dierenarts als je konijn ziek is en je twijfelt over de kundigheid van je dierenarts. 

Geplaatst:

Ik denk dat mensen daar verschillend in staan, ik vind het wel prettig om een vaste dierenarts te hebben die ik een beetje ken, die kundig is. En voor mij zijn de vaccinatiemomenten wel echt controlemomenten van de gezondheid van de konijnen.  Ik zeg niet dat goedkoop daarom slecht is, maar dat vooral kundigheid de doorslag zou moeten geven.

Bij de prijs van 7,50 heb ik ook wel mijn twijfels, het kan, dat weet ik ,maar het is ongeveer kostprijs. Dat ze die prijs rekenen voor een konijnenopvang die daar de konijntjes laat inenten, dat snap ik, dat is ook een stuk goodwill. Maar voor particulieren is het wel een hele lage prijs. Dan zou ik toch wel even goed willen weten dat het wel de juiste vaccins betreft, en dat ze ook niet een enorme pot entstof bestellen en daar meerdere dagen uit inenten (terwijl het na openen binnen enkele uren op moet). Wisselen ze wel bij elk konijn de naald? Dat soort dingen. Misschien is het wel een goede dierenarts, maar ik zou daar wel eerst even goed op doorvragen.

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ze hebben écht beide inentingen altijd gekregen voor dit geld!! 

En uiteraard kies ik voor kundigheid boven kosten. Maar naar mijn idee kan iedere dierenarts goed enten?! Ook krijgen ze altijd een check (gewicht, voortanden, vacht en nagels).

Als ik lees dat je voor de achterste kiezen narcose nodig bent denk ik dat mijn eigen dierenarts waarschijnlijk toch konijnkundiger is dan ik dacht.

Ik denk wel dat ons konijn echt geen last heeft van zijn kiezen overigens. Sinds ik van de week zijn voer en hooi heb veranderd (brokken wel geleidelijk) eet hij weer als een (g)razende roeland. Hij had brokken van beaphear en nu selective en hij is van timothy hooi naar kruidenhooi met kamille gegaan. Blijkbaar was hij even klaar met altijd hetzelfde eten.

Geplaatst:

Evee,

Ik zie dat ze schone naalden pakken, en de vaccins uit kleine flesjes halen. Ze plannen bewust meerdere konijnen achter elkaar om zo de kosten lag te houden. Ik snap je twijfel maar ik ben echt wel oplettend. Prijs is zeker niet de enige reden dat ik daar laat enten. Ik heb al genoeg dierenarts kosten gemaakt de laatste tijd. De gezondheid van de diertjes staat met stip op 1!!

Geplaatst:

Welke entstof is er gebruikt? Dat zou op een sticker moeten staan in het vaccinatieboekje, daar ben ik gewoon even heel nieuwsgierig naar in dit geval.

Geplaatst:

Was het niet over de datum ten tijde van de inenting haha? (het kan wel kloppen hoor, want hij is een jaar geldig na plaatsing dus als je sept/okt geweest ben dan kan de houdbaarheid natuurlijk gewoon kloppen. ;)

Dit is overigens alleen myxomatose en RHD/VHS 1. Dan mis je nog een prik tegen RHD/VHS 2.

Als je prijs per konijn alleen voor dit vaccin zou zijn, dan zou het overigens wel een normale prijs zijn, nog goedkoop hoor, maar wel een realistische prijs. 

Edit: Ik ben even in de war, ik zie nu dat er onder geschreven is, cunipravak.  Dit vaccin wordt voor zo ver ik weet nu niet meer gebruikt, omdat het niet in Nederland geregistreerd is. Het werd toen net RHD-2 uitbrak wel gebruikt omdat er toen nog geen enkel vaccin geregistreerd was. Op dit moment zijn filavac en eravac  (eravac emulsie is volgens mij wel ongeveer gelijk aan de cunipravak) geregistreerd voor RHD-2 en ik begreep van mijn dierenarts dat je flinke boetes van duizenden euro's kan krijgen als je het toch nog gebruikt. Zij is dus over op filavac en eravac. Of woon je in Belgie? Het kan wel zijn dat de regels(en de prijzen overigens ook!) daar anders zijn (vaak wat soepeler). Of is het een foto van de entstoffen van 3 jaar geleden? ;)

Geplaatst:

Dit was ook een foto van de inenting van 2 jaar geleden. Afgelopen jaar had ze per ongeluk het potje al weggegooid zonder de sticker eraf te halen ;)

Ze gebruiken nu eravac. En toch echt voor deze lage prijs :)

Geplaatst:

Dan tref je het hoor! Zelfs op de entdagen die er zijn bij konijnenopvangen en bij dierenartsen hier in de regio worden niet zulke lage prijzen gerekend!

• Vind ik leuk 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .