sunnicVBO Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Hallo allemaal, Ik krijg binnenkort een ram en een voedster. Natuurlijk ga ik het rammetje castreren. Maar nu heb ik gelezen dat je het vrouwtje ook moet steriliseren. Moet dat echt, of is het niet noodzakelijk?
sunnicVBO Geplaatst: 22 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2018 Hallo allemaal, Ik krijg binnenkort een ram en een voedster. Natuurlijk ga ik het rammetje castreren. Maar nu heb ik gelezen dat je het vrouwtje ook moet steriliseren. Moet dat echt, of is het niet noodzakelijk?
Evee Geplaatst: 22 augustus 2018 Geplaatst: 22 augustus 2018 Steriliseren (= afbinden van ei- of zaadleiders) word eigenlijk nooit gedaan bij konijnen, castreren (weghalen van teelballen/eierstokken/baarmoeder) wel. Om konijnen samen te kunnen houden in koppeltjes, hoeft alleen de ram gecastreerd te zijn, de voedster niet. Dus nee, het MOET niet. Toch heeft castratie van een voedster wel voordelen, met betrekking tot gedrag en de kans op baarmoeder kanker. De meningen zijn er wat over verdeeld, sommige baasjes willen hun voedsters geen zware operatie aan doen als het niet medisch noodzakelijk is en andere baasjes willen de kans op baarmoederkanker en ontstekingen en de humeurschommelingen die de hormoonhuishouding van een voedster mee brengt toch liever voorkomen en laten de voedsters wel castreren. Meer informatie over castraties (zowel van rammen als voedsters) lees je hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/ En in het topic dat behoort bij de poll die op het moment bovenaan het forum staat worden ook heel wat meningen gegeven over wel of niet castreren, dat kan ook interessant zijn om te lezen:
Konijn24 Geplaatst: 24 augustus 2018 Geplaatst: 24 augustus 2018 Mijn ene voedster is wel gecastreerd, de andere is nog te jong, maar die word ook gecastreerd als ze oud genoeg is. Om baarmoederkanker te voorkomen, en evt ook het humeurige gedrag wat ze kunnen krijgen. Ook om schijndracht te voorkomen, het lijkt me voor een konijn niet prettig om iedere keer zoveel last van de hormonen te hebben. Daarom doe ik het wel. Mijn voedster heeft wel twee dagen wat slechter gegeten, maar ik vond dat ze er behoorlijk snel bovenop was, de volgende dag merkte ik al niet veel meer aan haar, behalve wat minder eetlust. De derde dag was ze weer helemaal zichzelf. Ik vond het erg spannend zo'n zware operatie, maar het is mij meegevallen.
Aanbevolen berichten