Justme :) Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Hallo, Ik heb mijn ram (5 jaar) laten castreren. De DA heeft hem niet gehecht, omdat de huid snel tegen elkaar zou plakken. Hij zit met een badmat (van stof) in zijn hok. Hij eet en drinkt goed, kijkt best helder. Alleen ontdekte ik net 4 kleine bloedvlekjes. Is dit zeer ernstig? Moet ik de DA vanavond bellen, of kan dat tot morgen wachten? Hij is vanmiddag om 12 uur gecastreerd. Ik denk dat hij een sprong heeft gemaakt, want eerst bloedde hij niet. Zou dit erbij kunnen horen, omdat hij niet gehecht is....?
Evee Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Is de wond nog wel netjes dicht? Als het bij een paar drupjes bloed blijft zal het wel meevallen. Maar als de wond echt open is, of als hij er aan heeft gezeten / gewassen / getrokken waardoor het is gaan bloeden, dan zou ik wel de dierenarts bellen.
Justme :) Geplaatst: 21 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2018 13 minuten geleden zei Evee: Is de wond nog wel netjes dicht? Als het bij een paar drupjes bloed blijft zal het wel meevallen. Maar als de wond echt open is, of als hij er aan heeft gezeten / gewassen / getrokken waardoor het is gaan bloeden, dan zou ik wel de dierenarts bellen. Ik kan dus gewoon bij hem kijken? Ik durfde dat niet te doen, zo snel na de castratie. Hij haat het om opgepakt te worden, dus hij kan gaan slaan met de achterpoten.
Evee Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Ja hoor, je mag de wond gewoon controleren. Als hij wild is met optillen zou ik wel even kijken of je een manier kan vinden dat hij niet te veel schopt, hij moet ook niet juist daardoor de wond open halen. Bijv dat je hem verrast en alleen zijn achterhand omhoog tilt (onder de achterpoten pakken) om onder zijn staartje te kijken :) Of even hulp vragen van iemand, zodat één iemand hem goed kan optillen, en de ander goed kan kijken naar de wond.
Justme :) Geplaatst: 21 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2018 10 minuten geleden zei Evee: Ja hoor, je mag de wond gewoon controleren. Als hij wild is met optillen zou ik wel even kijken of je een manier kan vinden dat hij niet te veel schopt, hij moet ook niet juist daardoor de wond open halen. Bijv dat je hem verrast en alleen zijn achterhand omhoog tilt (onder de achterpoten pakken) om onder zijn staartje te kijken :) Of even hulp vragen van iemand, zodat één iemand hem goed kan optillen, en de ander goed kan kijken naar de wond. Okey, dat ga ik proberen! bedankt! Ik krijg een klein beetje hoop dat t wel goed gaat komen, want ik zie geen verse sporen. Hij eet wel, maar niet echt bijzonder goed trouwens. Groenvoer eet hij wel, hij heeft een half snoepje op en biks kan ik niet echt zien. De DA zei dat hij daar ook had gegeten. Kan het zijn dat hij van de dufheid iets minder eet? Het is niet beangstigend weinig ofzo.
Evee Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Na een operatie eten ze meestal wat minder, maar dat hij eet (al is het maar kleine beetjes) is een goed teken hoor!
Justme :) Geplaatst: 21 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2018 40 minuten geleden zei Evee: Na een operatie eten ze meestal wat minder, maar dat hij eet (al is het maar kleine beetjes) is een goed teken hoor! Oh gelukkig! Hij at net ook een paar brokjes zag ik. Ik heb geprobeerd hem rustig op te pakken, maar dit gaat me echt niet lukken. Ik ben ook heel bang dat ik de wond juist zou opentrekken als ik het nog een keer probeer. Straks is mijn broer thuis, dan kan hij me helpen. Maar tot nu toe is er geen verse bloedvlek bijgekomen, hij eet iets beter en loopt een beetje rond. Zou het kunnen dat het gewoon een klein beetje bloed was en dat het nu over is? Ik ga sowieso de DA bellen, maar toen ik het ontdekte zat de kliniek al dicht. Het lijkt mij het handigst om te praten met de DA die hem gecastreerd heeft. Hij likte net ook aan de wond, er kwam geen bloed af.
Justme :) Geplaatst: 21 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2018 Update: nog steeds geen nieuwe bloedvlek, ik ga om het half uur kijken. Telkens neem ik gras of paardenbloembladeren mee, die eet hij graag op. Af en toe likt hij aan zijn wond. Hij loopt ook rondjes door zijn hok. Hij is niet meer zo duf.
Evee Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Ik denk dat het wel mee valt, als het bij een paar druppeltjes gebleven is, komt vast goed :)
Aniek Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Een paar drupjes bloed komt heel vaak voor, zeker bij volwassen rammen is de boel goed doorbloed en zien we het bijna altijd. Wanneer ze in beweging komen gaat het soms iets los en dan drupt het een klein beetje. Wij laten ook de rammen nooit hechten, gaat altijd top :)
Justme :) Geplaatst: 22 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2018 8 uur geleden zei Aniek: Een paar drupjes bloed komt heel vaak voor, zeker bij volwassen rammen is de boel goed doorbloed en zien we het bijna altijd. Wanneer ze in beweging komen gaat het soms iets los en dan drupt het een klein beetje. Wij laten ook de rammen nooit hechten, gaat altijd top :) Oh fijn! Ik ging net weer kijken, hij is weer helemaal de oude, behalve dan dat hij niet nieuwschierig gaat staan enzo. Maar dat lijkt me ook niet prettig met zo'n wond :P Hij heeft ook niet meer gebloed. Dan hoef ik de DA niet meer te bellen, denk ik, of wel?
Aanbevolen berichten