Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allen,

ik had een vraag en twijfelde of het bij gezondheid hoort of het stukje uiterlijk. Maar goed. Ik heb mijn oog laten vallen op een konijntje waar vermoedelijk door een ander konijn de oor is afgebeten. Hierdoor wil het konijntje niet verkocht worden en ik denk waarom zou die niet naar mij kunnen komen. Ik heb de ruimte, een grote tuin en wanneer die gecastreerd wordt een leuk vriendinnetje. Alleen nu zij me zusje dat due sneller infecties krijgt. Klopt dat? Kan je daar opletten?

ik hoor het graag. 

Mvg 

Willemijn

Geplaatst:

Waar je rekening mee moet houden is dat er geen oorschelp is die de gehoorgang beschermd. Als zo'n konijn een dikke plensbui op z'n kop krijgt loopt er dus water in. Het is niet mijn ervaring dat zo'n konijntje sneller oorontstekingen heeft o.i.d. maar ik zou dus wel voor een overdekte ren kiezen.

Geplaatst:

De reden dat konijnen een oor missen is omdat ze geboren zijn uit een (vaak onervaren) moeder, die in het nest te hard wast of niet weet wat ze met de kinderen aan moet, en daarom het oor afbijt/ af scheurt door het wassen. Op latere leeftijd verliezen konijnen niet zomaar meer een oor, dan moet dat operatief verwijderd zijn, na problemen, dat kan wel en komt wel eens een enkele keer voor.  Een konijn zonder oor  kan niet zo goed meer horen, mist de oorschelp voor de ontvangst. Maar dat is iets wat hangoorkonijnen ook kunnen hebben dus niet echt een groot probleem. Wat wel een probleem is, is dat de oorschelp niet goed beschermd tegen vocht (regen) en zijn deze konijntjes dus niet zo goed geschikt voor leven buitenshuis.

Of je het moet doen of niet is je eigen keuze. Persoonlijk zou het er voor mij heel erg aan liggen hoe de situatie verder is: het ligt er helemaal aan wat je voor het konijn over hebt, en ook waar het konijn vandaan komt. En of je er voor moet betalen (aanschafkosten) of niet. Als het dier nu bij de fokker zit (wat ik vermoed), vind ik het de verantwoordelijkheid van de fokker, ik zou ze dan niet én sponsoren én van een (waarschijnlijk toch kwetbaarder, en daardoor duurder konijn in dierenartsbezoeken) afhelpen. Dat klinkt misschien hard, maar ik vind het dan echt het probleem van de fokker, die moet de verantwoordelijkheid pakken.  Ik vind eigenlijk dat de fokker in zo een geval geld toe zou moeten geven voor een goed huisje voor het dier. Maar ja, dat is misschien wat hard gesproken. Als je het konijntje eenmaal kent en er voor "gesmolten" bent, dan spreekt je hart vaak meer dan je hoofd in een beslissing als dit.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .