Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik ben nieuw op dit forum hier :)

Maar ik weet zeker dat mijn twee konijntjes schimmel hebben. Eerst had mijn oudste konijntje kale plekken en een bultje op haar neus,

maar ik dacht dat dat kwam omdat een ander konijn haar gebeten had. Dit konijn heb ik toen apart gezet.

Maar toen gingen de plekken langzaam weg, en kreeg ze een kaal voorpootje (het nageltje werd roze met kleine korstjes).

Nu heeft mijn andere konijntje twee hele kleine bultjes op haar neus, en een heel klein plekje met korstjes aan haar kinnetje.

Ik had zoiets nog nooit meegemaakt, dus ik had geen idee. Nu keek ik op internet, en ja, het is sowieso schimmel.

Nu mijn vraag: wat kan ik het beste doen qua behandeling?

Dierenartsen zijn extreem duur en ik kan op dit moment er niet naar toe. Zijn er middeltjes (ik had iets gevonden van Beapher, maar dat schijnt niet goed te zijn....?) die ervoor

kunnen zorgen dat de schimmel weg gaat?

Alvast bedankt!

Geplaatst:
27 minuten geleden zei Christaaa:

Nee, het is niet verstandig zelf aan te modderen. Gewoon naar de dierenarts dus!

Sorry, misschien was ik niet helemaal duidelijk

Ik kan op dit moment niet naar de DA. Ik heb dus iets nodig dat (tijdelijk) zou kunnen helpen.

Geplaatst:
26 minuten geleden zei Justme :):

Sorry, misschien was ik niet helemaal duidelijk

Ik kan op dit moment niet naar de DA. Ik heb dus iets nodig dat (tijdelijk) zou kunnen helpen.

Sorry, misschien ben ik niet duidelijk.

Als je dieren aanschaft, hoort daar ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Je zult dus gewoon maandag even met de dierenarts moeten overleggen. Dieren kunnen nu eenmaal ziek worden. Een schimmel beoordelen valt dan nog mee qua kosten. 

Neem je verantwoordelijkheid!

Geplaatst:

Toch naar de dierenarts. Er zijn zoveel verschillende schimmels, sommige zelfs op mens overdraagbaar. Niet zelf aan gaan modderen, maar echt even langs de dierenarts voor een juiste behandeling. Christa verwoord het misschien wat hard, maar als je een dier aanschaft, hoort daar ook een dierenartsrekening bij als het diertje iets mankeert. Dat ben je wettelijk verplicht zelfs, je mag een dier geen medische zorg ontzeggen. Je kan een dierenarts altijd vragen of je een rekening gespreid mag betalen, maar ik raad je wel echt aan om een dierenarts te bezoeken. Een schimmelinfectie is meestal niet direct een spoedgeval, dus in dit geval kun je wel tot maandag wachten (scheelt de weekend toeslag in ieder geval). 

De vrije-verkoop middeltjes tegen schimmel werken maar zeer beperkt, bevatten vaak maar weinig werkzame stof en vaak ook net niet het juiste, dat helpt niet als er al echt een infectie is. Vaak behandel je met zo een middel niet goed genoeg waardoor de schimmelinfectie juist blijft sluimeren, verergert of langer aanhoud, dan wanneer je direct naar een dierenarts was gegaan. Echt even een afspraak maken maandag dus!

Geplaatst:

Gewoon naar de dierenarts gaan!
Zelf gaan dokteren heeft geen zin.
En wat @Christaaa zegt, jij neemt een dier in huis dus moet je ook naar de dierenarts als het beestje ziek is! Vaak kun je wel iets regelen met de dierenarts inderdaad qua kosten

Geplaatst:

Okay bedankt allemaal

Ik wilde alleen even weten of ik er zelf wat aan kon doen om de schimmel (al dan niet tijdelijk) tegen te gaan.

Ik heb meerdere redenenen, dus niet alleen de kosten, waardoor ik op dit moment niet kan gaan.

Ik ben van plan dit wel te gaan doen.

Ik vraag mij alleen af waarom er gelijk gereageerd wordt van ''geen verantwoordelijkheid''. Dat ik hier op het forum om hulp vraag, omdat ik de beestjes wil helpen,

komt namelijk niet voort uit gemakzucht. 

Maar bij deze bedankt voor de reacties, ik zal proberen om zo snel mogelijk te gaan.

Geplaatst:

Ik denk dat anderen (net als ik) gewoon geen redenen kunnen bedenken, die je in een situatie brengen waarbij je niet naar de dierenarts kan gaan. En dat dat de reden is dat wij die opmerking niet begrijpen. 

Er zijn zoveel dierenartsen, elke dierenarts zit in een weekenddienst cluster dus er is ook echt altijd een dierenarts bereikbaar, 7 dagen per week 24 uur per dag. Als vervoer een probleem is, kan een dierenarts op huisbezoek komen, kun je met OV, zijn er taxi's, behulpzame vrienden/familie/buren, en zelfs sommige dierenambulances die als service tegen betaling met je naar de dierenarts kunnen rijden. Als je zelf ziek bent is er altijd wel iemand in de omgeving te vinden (of kies je voor huisbezoek van de dierenarts) zodat je dier toch de nodige zorg krijgt.  Nou is dit geen spoedgeval, en is maandag prima af te wachten, maar wat ik aan wil geven is dat waar een wil is, altijd een weg naar de dierenarts is. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .