obthomas Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 Hey, ik heb 2 konijntjes, mannetje en vrouwtje die samen buiten lopen in een ren. Vandaag heb ik gezien dat het vrouwtje op haar zij een vrij grote kale plek heeft en met daarin een wond. Ook is haar neusje kaal. Iemand een idee wat het kan zijn?
Evee Geplaatst: 4 augustus 2018 Geplaatst: 4 augustus 2018 Bijtwonden? Parasieten (mijten / schimmels)? Ziet het er uit alsof het haar er uit getrokken is, of zie je ook echt schilfers, losse velletjes, beestjes, poepjes of eitjes van beestjes, afgebroken haren? Krabt het konijn zichzelf? Ziet hij/zij er gestressed uit? Is het een rustig koppel of maken jagen / ruzieën ze wel eens? Met het warme weer zijn wonden wel iets om even heel goed in de gaten te houden (kans op madenziekte). Bij twijfel zou ik toch even langs de dierenarts gaan, parasieten (jeuk) kunnen voor veel stress zorgen en in combi met het warme weer loopt je konijn dan een behoorlijke kans op gas in de buik / stilvallende darmen.
obthomas Geplaatst: 4 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2018 Het is een zeer rustig koppel, ze bijten nooit naar elkaar (toch niet dat ik zie) en ik zie haar ook niet krabben. Ik zie geen beestjes, eitjes, ... Ze doet alles gewoon normaal als anders, ze liggen gewoon heel de dag bij elkaar in de schaduw en in de donker lopen ze dan wat rond. Zou ze haar kunnen uitgetrokken hebben bij zichzelf door een schijnzwangerschap of lijkt dat er totaal niet op? Ik dacht dat ze dan alleen uit de buik haar trokken. Zou een rat deze wond hebben kunnen veroorzaken?
Rian Geplaatst: 5 augustus 2018 Geplaatst: 5 augustus 2018 Naar de dierenarts! Niet je gaan afvragen wat het zou kunnen zijn, maar een fatsoenlijke en duidelijke diagnose laten stellen door iemand die daartoe bevoegd en bekwaam is. Beterschap en succes.
obthomas Geplaatst: 15 september 2018 Auteur Geplaatst: 15 september 2018 Het was gewoon een wonde doordat ze tegen een betonnen paal geschuurd heeft tijdens het graven. Haar neusje is van hetzelfde, gewoon bij het graven tegen de beton geschuurd.
Aanbevolen berichten