Ga naar inhoud

Inenten of nog even mee wachten?


Carmen_en_Bob

Aanbevolen berichten

Hi all, 

Sinds kort heeft Bob een vriendinnetje: Annie. Het gaat super tussen die twee! Ze wassen elkaar, liggen bij elkaar in het hok (en in mijn huis), maar zoeken ook wel lekker een eigen plekje op. Echt een dreamteam. Maar nu mijn vraag.. 

 

De fokster (waar ik Bob & Annie heb gehaald) liet mij weten dat zij binnenkort een inentings-avond heeft. Haar vaste dierenarts komt dan bij haar thuis om al haar konijntjes te laten inenten. Nu nodigde ze mij daar ook voor uit, omdat ik beide konijnen bij haar vandaan heb en zij heeft een goede (financiële) afspraak met haar dierenarts hiervoor. Alleen heb ik geen ervaring met konijnen die ingeent worden...

 

Bob was na zijn castratie helemaal van slag en at niet meer. Daar heb ik best wat mee afgezien voordat hij voldoende hersteld was om weer zelf te eten. Nu zit er bij mij de angst in dat dit wellicht weer gebeurt als hij ingeënt wordt.. De inenting staat gepland op een maandagavond en ik moet onverwachts voor werk dinsdagavond naar het buitenland. Het is onmogelijk voor mij om onder het werkreisje uit te komen. In de tussentijd zorgt de buurvrouw voor Bob & Annie (wat ze echt perfect doet), maar ik wil voorkomen dat er weer een rampscenario plaats vindt en Bob niet eet...

 

Wat is jullie ervaring met inenten? Kan een konijn daardoor heel ziek worden, of van slag van raken, dat hij stopt met eten? Ik heb namelijk de neiging om de inenting uit te stellen. Bob is een zeer stressgevoelig konijn en als ik dan niet thuis ben, wordt dat mogelijk alleen maar erger.. 

 

Hoor graag jullie ervaring mbt inenten! 

 

Groetjes, 

Carmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie in je verhaal al twee redenen waarom ik er persoonlijk niet voor zou kiezen:

1. Je hebt er zelf stress van. Mogelijk merkt Bob dat ook.

2. Allemaal niet-gevaccineerde konijntjes bij elkaar, daar hou ik niet zo van

 

Ik heb trouwens nooit iets aan mijn konijnen gemerkt na het inenten, maar ik laat het wel altijd doen op een dag dat ik thuis ben, en dus regelmatig bij ze kan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaccineren plan ik ook niet graag vlak voordat ik (een poosje) afwezig ben. Ook i.v.m. een 'stresskipje' met snel eetproblemen. Een hoewel vaccinaties eigenlijk nooit problemen geven, vind ik het ook prettig dat ik ze er na even goed in de gaten kan houden.

Wat is het verschil in reis afstand tussen de fokker en je eigen dierenarts? Ik zou de reis zo kort mogelijk houden (dan eventueel maar wat duurder).

 

De konijnen vlak van tevoren lekker veel vers hooi en/of groen (als ze dat gewent zijn) laten eten, zodat de maag/darmen lekker gevuld zijn. Zo kunnen ze er even tegen. Ik moet wel zeggen dat mijn konijnen erg verschillend op dergelijke uitstapjes reageren. De ene is echt een poosje van slag, de andere eet al direct weer, zodra ze in haar verblijf zit. Omdat vaccineren natuurlijk wel sneller gaat dan een castratie, kan het zijn dat de stress wat minder erg is voor Bob. Misschien kunnen ze samen in één reismand?

Veel plezier met Bob en Annie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Bammyflurry:

Vaccineren plan ik ook niet graag vlak voordat ik (een poosje) afwezig ben. Ook i.v.m. een 'stresskipje' met snel eetproblemen. Een hoewel vaccinaties eigenlijk nooit problemen geven, vind ik het ook prettig dat ik ze er na even goed in de gaten kan houden.

Wat is het verschil in reis afstand tussen de fokker en je eigen dierenarts? Ik zou de reis zo kort mogelijk houden (dan eventueel maar wat duurder).

 

De konijnen vlak van tevoren lekker veel vers hooi en/of groen (als ze dat gewent zijn) laten eten, zodat de maag/darmen lekker gevuld zijn. Zo kunnen ze er even tegen. Ik moet wel zeggen dat mijn konijnen erg verschillend op dergelijke uitstapjes reageren. De ene is echt een poosje van slag, de andere eet al direct weer, zodra ze in haar verblijf zit. Omdat vaccineren natuurlijk wel sneller gaat dan een castratie, kan het zijn dat de stress wat minder erg is voor Bob. Misschien kunnen ze samen in één reismand?

Veel plezier met Bob en Annie!

 

Qua afstand met dierenarts / fokster is het ongeveer hetzelfde.  Maar aangezien jij ook al aangeeft zo’n zelfde stresskipje te hebben, moet ik het misschien inderdaad niet doen.. 

 

ik twijfel al teveel, en bij twijfel, niet doen.. toch? :) 

 

Dan kan ik het beter op een vrijdag plannen wanneer ik het hele weekend thuis ben.. 

 

Dank voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je een goede oppas hebt tijdens je aanwezigheid? Dan zou ik gewoon inenten! Ik ben zelf banger voor wat er gebeurd als ze niet ingeent zijn, dan voor eventuele entracties. Met het oude vaccin (toen was het nog los myx en rhd-1 en dan moest da 2e per jaar) heb ik 1x een entreactie gehad bij één van mijn konijnen in de vorm van een bult op de plek waar de inenting gezet was. Verder nooit problemen. En toch al heel wat jaren braaf alle konijnen laten inenten. 

 

Lees ook even het stukje wat ik net plaatste over ingeent en toch ziek, een bericht van stichting konijnenbelangen over dat de entstoffen niet (goed) werken als ze niet op de juiste temperatuur bewaard zijn, wat bij inenten op locatie (fokkers, verenigingen, winkels, of bij jouw thuis) een probleem kan zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het 2e punt dat MarjoleinK aanhaalt op zich wel iets om over na te denken; allemaal niet gevaccineerde konijnen bij elkaar brengen zou nooit mijn voorkeur hebben.

Liever zou ik dan naar een eigen dierenarts gaan. Natuurlijk komen daar ook wel meer niet-gevaccineerde konijnen langs, maar waarschijnlijk minder dan bij de fokker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

   Ik heb nooit enig probleem ervaren na enting, en ik heb het al een paar jaar bij zo'n 12 konijnen tegelijk gedaan.  Uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel, en dat doet me toch twijfelen.

  Het idee van veel niet gevaccineerde konijnen bij elkaar vind ik ook een beetje eng, maar aan de andere kant: Het merendeel, of allen, zal vorig jaar ook gewoon geënt zijn.  Bovendien zijn Myxo en RHD niet via de lucht overdraagbaar, en ik neem toch aan dat de dierenarts zijn/haar behandeltafel steeds ontsmet, dus dat lijkt me eerlijk gezegd geen echte zorg.

  Ieder uitstel is natuurlijk ongewenst; ik ben ooit 6 konijnen verloren terwijl we wachtten op de nieuwe voorraad VHD2 vaccin, het scheelde anderhalve week. (het eerste jaar dat het actief werd).

  Ik begrijp heel goed dat geld helaas soms een belangrijke factor kan zijn (soms kan zo'n aanbieding gewoon het verschil zijn tussen of het wel of niet mogelijk is).  Het is dus gewoon een afweging die jij alleen kan maken.

  Het is natuurlijk heel goed mogelijk om de extra tijd te overbruggen met maximale veiligheidsmaatrgelen: zorgen dat ze niet met insecten in aanraking kunnen komen, geen geplukt groen, in geval van ergens geweest waar konijnen kunnen zijn schoenen bij de deur achter laten enz.  En, al is het alleen al voor jouw eigen gerustheid, is het natuurlijk te prefereren om gewoon bij ze te kunnen zijn na de entingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

  Bovendien zijn Myxo en RHD niet via de lucht overdraagbaar, en ik neem toch aan dat de dierenarts zijn/haar behandeltafel steeds ontsmet, dus dat lijkt me eerlijk gezegd geen echte zorg.

 

Dat misschien wel, maar trekken ze ook bij elk dier een schone jas en schone handschoenen aan? Dat betwijfel ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Evee:

 

Dat misschien wel, maar trekken ze ook bij elk dier een schone jas en schone handschoenen aan? Dat betwijfel ik. 

Schone handschoenen mag ik wel hopen, daar zeg je wat. 
Schone jas, tja, je hebt lastige konijnen maar met een goede assistent hoeft dat geen probleem te zijn.  Het blijft een klein risico, maar inderdaad, liever niet als het kan.  Het is ellendig dat vooralsnog veel vaccins in 10-dosis flesjes zitten die heel kort houdbaar zijn.  Want hoe veel je ook voor je huisvriend over hebt, voor sommigen kan het echt wel een probleem zijn.  als je leest dat sommige mensen 100 of zelfs 300 eu hebben moeten betalen (voor myx/rhd1 + rhd2), terwijl per vaccinatie de kosten ong 15 eu zijn, dan is zo'n vaccinatiedag voor veel mensen toch het verschil tussen wel of niet vaccineren...  Het blijft een afweging van risico, en ik denk dat het voordeel van de vaccinatie toch ruimschoots tegen het erg kleine risico van misschien een besmet konijn op dat spreekuur, en dan ook nog de overdracht van virus. 
  Ik heb de luxe dat tot nu toe ik 10 konijnen tegelijk heb kunnen laten vaccineren, of 9.  DE keer dat het er twaalf waren heeft de da toch 15 per konijn gerekend, als gunst aan de kinderboerderij waar ik voor ze zorg (zelfs al waren de 2 extra mijn eigen huiskonijnen... het is een bijzondere man) en de rest van het tweede flesje voor eigen rekening genomen...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk, ben ik blij dat de vaste ent-dagen er weer af zijn. Het brengt gewoon meer risico mee. Ik bedoel, je besluit ze preventief te beschermen. Is het dan heel erg dat er een prijskaartje aan zit? Voor de katten en hond betaal ik ongeveer net zo veel aan inentingen als voor de konijnen, voor mij zijn de konijnen niet minder dan de hond of katten.  Wat is 100 euro per jaar aan inentingen nou (en dat betaal ik niet per konijn hoor, bij mijn dierenarts)? Nog geen tientje per maand. Ik heb het er voor over, ik vind het horen bij de verantwoordelijkheid die je aan gaat op het moment dat je voor het houden van huisdieren kiest.

 

En als je dat niet kan betalen, moet je in mijn ogen zelf geen huisdieren nemen. Mensen zijn daar altijd ontzettend egoistisch in, "maar IK wil het". Maar is dat ook het beste voor het dier? Nee, ik vind van niet. Je moet een huisdier financieel kunnen onderhouden, anders moet je er niet aan beginnen. Natuurlijk zijn er in zo een geval wel andere oplossingen: je  bijvoorbeeld opgeven als opvanggezin voor een asiel, zodat je wel de zorg op kan nemen, maar de kosten voor het asiel zijn. Of vakantieopvang doen voor de huisdieren van een ander. Of je geeft je op als vrijwilliger bij een opvang, zodat je daar lekker tussen de konijnen zit. 

 

En ja, bij een gewone dierenarts afspraak voor inentingen betaal je er consult bij, maar ik vind dat het wel waard. De jaarlijkse inenting is een goed moment voor controle, even wegen, goed nakijken, een moment om kleine kwaaltjes even te bespreken met de dierenarts. Voor de mensen die het zelf niet lukt kunnen ze bij zo een consult gelijk de nagels laten knippen, dat soort dingen. En in mijn geval ook de zekerheid dat er voor elk konijn een eigen nieuwe naald is bij elke prik. En als je het berichtje van konijnenbelangen leest over de temperatuur van de vaccins, is dat toch ook wel even iets om je bewust van te zijn. In een praktijk waar gewoon een koelkast staat is dat beter geregeld over het algemeen.

Mijn dierenarts wisselt ook niet bij elke klant de jas hoor, dat gaat ook wel ver, dan heb je heel wat jassen te wassen. En als het geen ent-dag is komen er veel meer wisselende dieren, ik bedoel, dat ze dan ook vaak veel katten en honden behandeld heeft, waardoor de kans dat er iets wordt overgedragen op jouw konijnen al een stuk kleiner dan dat je op een ent-dag komt, wanneer er heel veel konijnenbaasjes zijn. Maar op van die openbare, open ent-dagen, waarbij de een na de ander na een simpele, korte check een prik krijgt,  zeker als je al echt in het seizoen zit dat myx en rhd heersen... en als het dan ook nog niet eerder ingeente konijnen betreft. Nee, dan zou ik het niet op zoeken. 

 

Dus ja, inenten zeker doen. Maar ik ben zelf toch voorstander van om in ieder geval met de kwetsbare konijnen (jonge konijntjes, nog niet ingeente konijntjes, zwakke gezondheid, oudere konijntjes) toch echt wel gewoon een dierenarts afspraak te maken, en niet naar een inloop-inent-dag te gaan.

 

En kijk anders of er voor in de toekomst een andere konijnengek bij jou in de buurt is met ook wat konijntjes, dat je samen op afspraak kan gaan, je kan het altijd vragen bij de dierenarts. Meestal betaal je namelijk 1x consult (bij het eerste konijn) en daarna een lager bedrag voor elk volgend konijn. Als je bij jouw dierenarts samen met iemand mag komen, dan deel je de kosten toch wat, zonder dat het risico al te groot is (je weet in ieder geval hoe de persoon met wie je gaat voor de konijnen zorgt).

 

Of zorg dat je per maand een bedrag apart zet voor de konijnen, een aparte spaarrekening voor de konijnen opent, zodat dat geld ook echt voor de konijnen is en niet voor iets anders gebruikt wordt,  en daar op stort wat je kan missen, bijv 20 of 25 euro per maand. Dat kun je dan gebruiken voor alle medische dingen zoals castratie, inentingen, operaties en opnames die nodig zijn. Het fijne is dan zelfs dat als je geluk hebt en je konijnen niet vaak ziek zijn, je aan het einde van de rit het geld niet kwijt bent (zoals je met een dierenverzekering wel bent). Dan kun je het of gebruiken voor een volgend konijn (ook als medisch potje, of misschien voor een nieuw, groter verblijf), of als je geen konijnen meer wil, het voor iets anders gebruiken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve allemaal, 

 

Mijn vraag ging puur over of het verstandig was om in te enten voordat ik op zakenreis ga, vanwege mijn stresskipje Bob. Het was niet de bedoeling om een enorme discussie van wel/niet inenten bij de fokster of bij een dierenarts op te starten. 

 

Ik ben heel blij met de goede adviezen die ik hier krijg op eigen vragen en die ik via andere onderwerpen op het forum lees. Daar heb ik echt super veel aan. Maar ik heb ook echt soms het idee dat er een soort van Konijnen-politie hier regeert die mensen beschuldigt van allerlei dingen...Omdat ik de uitnodig van de fokster aan wil nemen en zo wat geld zou kunnen besparen 'zou ik geen huisdier moeten nemen'. 

 

Kun jij in mijn portemonnee kijken? Nee.

Kun jij zien hoe ik mijn konijnen verzorg? Nee. 

Ken je de fokster? Weet je hoe zij haar konijnen verzorgt etc? Nee

Ken jij mij persoonlijk? Weet je hoeveel ik om mijn konijnen geef? Nee

 

Alle konijnen van de fokster zijn al ingeënt en bij haar gaat het om herhaling. Het gaat bij mij niet om dat ik geen geld heb voor de inentingen, maar als ik hier iets op kan besparen door het gezamenlijk te doen, dan is dat mijn keuze / overweging die ik zeker wil maken. En vind ik niet dat ik hierdoor gelijk een slecht baasje ben.

 

Ik houd enorm van mijn konijnen. Heb alles voor ze over. Pas mijn (sociale) leven er op aan, omdat ik niet wil dat ze vaak "alleen" (ze zijn met z'n tweeën en in een groot hok, met veel ruimte om rond te rennen...no worries) thuis wil laten. Als ik even weg ben geweest, mis ik ze enorm. Als ik een avond vrijwilligerswerk heb gedaan, blijf ik langer op zodat ik ze nog even kan knuffelen en uit hun hok kan halen. Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om deze twee frummeltjes in huis te nemen. Dus IK zorg er ook voor en neem mijn verantwoordelijkheid. Mijn buurvrouw ziet hoe ik met mijn konijnen leef en heeft daarop gebaseerd al zelf de keuze gemaakt om geen konijn te nemen, puur omdat ze ziet hoe vaak ik thuis ben voor ze en zij die dedication niet kan bieden. Met haar heb ik afgesproken dat zij op mijn konijntjes past, wanneer ik niet kan (en dat ze altijd langs mag komen om met ze te knuffelen / spelen).

 

Wat ik eigenlijk wil zeggen: iedereen mag/kan zijn mening ventileren, maar dat is wat het is: een mening. Dring die niet aan iemand op en ga ook zeker niemand beschuldigen van allerlei zaken als je hem/haar niet kent. Iedereen komt hier op het forum om juist advies te krijgen over de beste verzorging voor zijn of haar konijn. Juist omdat hier goede adviezen gegeven wordt en enorm veel kennis is. Ben blij dat we hier juist komen voor advies en raad. Maar voorkom dat mensen het niet meer doen, puur omdat ze bang zijn voor alle negatieve reacties en veroordelingen. 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde het echt niet als beschuldiging naar jou toe hoor (zeker niet), maar meer in het algemeen. Helaas hebben mensen toch vaak het idee dat konijnen goedkope huisdieren zijn. En om die reden zijn er heel veel konijnen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Sterker nog, vaak lijken het wegwerpartikelen te zijn als mensen er op uitgekeken zijn.  Als konijnenliefhebber, maakt dat dat je je soms schaamt dat je je ook een mens bent.

 

Het lastige van een forum is dat je niet ziet hoe de emotie is die achter een bericht zit. De adviezen hier zijn echt goed bedoeld, en hebben niet als doel om baasjes schuld in de schoenen te schuiven, maar wel om ze over dingen na te laten denken (daar is een forum van oorsprong ook voor bedoeld, een ander overtuigen van jouw standpunt).

 

Uiteindelijk gaat het er om dat ze de inentingen juist krijgen en goed beschermd zijn, en dat is in jouw verhaal zeker het geval (anders zou je hier niet om raad vragen). Ik bedoel, er zijn ook heel veel konijnenopvangen met jaarlijkse ent-dagen waar je voordelig terecht kan, die promoten wij hier ook op het forum. Niets mis mee, mits je wel alert bent dat het goed en veilig gebeurd. En dat zal bij een fokker, vereniging of winkel niet anders zijn. Het hoeft niet altijd de hoofdprijs zijn die je betaald, zolang de lagere prijs maar niet ten koste gaat van gezondheid / veiligheid en kundigheid.  

 

Het is wel zo dat fokkers niet in zo heel goed daglicht komen hier op het forum, omdat veel van de konijnenellende die wij hier tegenkomen, begint bij de slechte fokkers die er zijn (en dat zijn er voor konijnen helaas heel veel). Dat is toch wel een groot verschil met honden- en kattenfokkers, waar veel meer afspaken, regels en beleid is om het in goede banen te lijden, dat is de laatste jaren een stuk professioneler geworden, en bij konijnenfokkers is dat helaas absoluut nog niet het geval. Als ze dat drastisch gaan veranderen, en ook eens zouden stoppen met dierenwinkel-verkoop van (massaproductie)konijnen, dan denk ik dat de mening hier op het forum ook mee om zal vormen. Maar zo ver is het helaas nog niet.

 

Met alle konijnenellende die wij hier in de 15+ jaar dat het forum bestaat al voorbij hebben zien komen, en met het idee waarmee bunnybunch begonnen is, is het inderdaad wel een konijnenwelzijnsmissie die we voeren. Dat valt niet bij iedereen goed, maar ik hoop toch dat het mensen wel aan het denken zet.  Het forum is geen verplichting, iedereen is vrij om wel of niet aan te melden. De database vol informatie is voor iedereen te lezen, met of zonder account.

 

Maar goed, wat ik dus bedoelde te zeggen is dat ik zeker niet vind dat jij geen konijnen zou moeten nemen. Maar dat prijs niet de belangrijkste reden zou moeten zijn om wel of niet voor de inentingen bij de fokker te kiezen, maar welzijn. En dat blijkt ook wel uit jouw eigen vraag, dus ik denk zomaar dat dat wel goed zit in dit geval. Sorry als het anders (harder) overkwam, zo is het zeker niet bedoeld.
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo kon ik laatst bij de dierenarts een gesprek volgen. Iemand met 4 konijnen die vaccineren eigenlijk te duur vond. Ja dat loopt wel op, maar dat weet je. Ik heb er ook 4, en dan is de rekening echt wel even slikken, maar het is wel belangrijk. Als je dat niet kunt betalen, dan is het misschien niet verstandig om 4 konijnen te nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Carmen_en_Bob:

Lieve allemaal, 

 

Mijn vraag ging puur over of het verstandig was om in te enten voordat ik op zakenreis ga, vanwege mijn stresskipje Bob. Het was niet de bedoeling om een enorme discussie van wel/niet inenten bij de fokster of bij een dierenarts op te starten. 

 

Ik ben heel blij met de goede adviezen die ik hier krijg op eigen vragen en die ik via andere onderwerpen op het forum lees. Daar heb ik echt super veel aan. Maar ik heb ook echt soms het idee dat er een soort van Konijnen-politie hier regeert die mensen beschuldigt van allerlei dingen...Omdat ik de uitnodig van de fokster aan wil nemen en zo wat geld zou kunnen besparen 'zou ik geen huisdier moeten nemen'. 

 

Kun jij in mijn portemonnee kijken? Nee.

Kun jij zien hoe ik mijn konijnen verzorg? Nee. 

Ken je de fokster? Weet je hoe zij haar konijnen verzorgt etc? Nee

Ken jij mij persoonlijk? Weet je hoeveel ik om mijn konijnen geef? Nee

 

Alle konijnen van de fokster zijn al ingeënt en bij haar gaat het om herhaling. Het gaat bij mij niet om dat ik geen geld heb voor de inentingen, maar als ik hier iets op kan besparen door het gezamenlijk te doen, dan is dat mijn keuze / overweging die ik zeker wil maken. En vind ik niet dat ik hierdoor gelijk een slecht baasje ben.

 

Ik houd enorm van mijn konijnen. Heb alles voor ze over. Pas mijn (sociale) leven er op aan, omdat ik niet wil dat ze vaak "alleen" (ze zijn met z'n tweeën en in een groot hok, met veel ruimte om rond te rennen...no worries) thuis wil laten. Als ik even weg ben geweest, mis ik ze enorm. Als ik een avond vrijwilligerswerk heb gedaan, blijf ik langer op zodat ik ze nog even kan knuffelen en uit hun hok kan halen. Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om deze twee frummeltjes in huis te nemen. Dus IK zorg er ook voor en neem mijn verantwoordelijkheid. Mijn buurvrouw ziet hoe ik met mijn konijnen leef en heeft daarop gebaseerd al zelf de keuze gemaakt om geen konijn te nemen, puur omdat ze ziet hoe vaak ik thuis ben voor ze en zij die dedication niet kan bieden. Met haar heb ik afgesproken dat zij op mijn konijntjes past, wanneer ik niet kan (en dat ze altijd langs mag komen om met ze te knuffelen / spelen).

 

Wat ik eigenlijk wil zeggen: iedereen mag/kan zijn mening ventileren, maar dat is wat het is: een mening. Dring die niet aan iemand op en ga ook zeker niemand beschuldigen van allerlei zaken als je hem/haar niet kent. Iedereen komt hier op het forum om juist advies te krijgen over de beste verzorging voor zijn of haar konijn. Juist omdat hier goede adviezen gegeven wordt en enorm veel kennis is. Ben blij dat we hier juist komen voor advies en raad. Maar voorkom dat mensen het niet meer doen, puur omdat ze bang zijn voor alle negatieve reacties en veroordelingen. 

 

 

 

 

Ik denk dat de reacties meer algemeen bedoeld waren, maar ik snap je punt. In elk geval geen zorgen, niemand denkt hier dat je niet goed voor je dieren zorgt of wil zorgen!
Het was ook even onduidelijk of er bij de fokker nog niet gevaccineerde dieren zijn, maar als dat niet het geval is, dan is het risico van een grote groep konijnen en overdracht van deze ziektes natuurlijk ook te verwaarlozen :) .

 

Wat je reis betreft; je konijnen blijven thuis hè? Dat scheelt veel stress. Ik heb zelf nooit problemen gehad met mijn konijnen na vaccinatie zolang ze weer thuis waren daarna. Ik heb dit jaar wél problemen gehad toen ze vrijwel direct daarna na de oppas moesten. Dus dat zal ik niet meer doen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .