sam&bobby Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Hallo, mijn jongste konijn(bijna 3 maand) heeft een rode ran om zijn oog(ooglid?). Aan zijn gedrag zie ik niets bijzonders, hij eet en drinkt zoals normaal. Hij is wel gister voor het eerst ingeënt. weet iemand wat dit kan zijn?
Evee Geplaatst: 4 juli 2018 Geplaatst: 4 juli 2018 Het meest voor de hand liggende is dat het komt door irritatie omdat er iets in het oog is gekomen. Even goed in de gaten houden of er niets meer in zit, want anders zou het vervelend kunnen gaan ontsteken. Als er uitvloeiing / pus bij komt, is het verstandig om even langs de dierenarts te gaan. Die kan controleren in hoe verre het oogje eventueel beschadigd is, controleren of dat wat het veroorzaakt heeft toch wel weg is, en indien nodig een antibiotica zalf voorschrijven. Of myxomatose, maar dan zou het een konijntje met een zwakke weerstand moeten zijn geweest, willen ze dat van de inenting krijgen. En dan is 1 dag ook wel snel, de incubatietijd van myxomatose is volgens mij enkele dagen tot een week of 2. Of ze moet voor de inenting al in contact gekomen zijn met het virus. Maar goed, alleen een rood oogje is wel voorbarig om het gelijk op myxo te steken, maar wel iets om even goed in de gaten te houden. De inentingen beschermen ook niet direct.
Aanbevolen berichten