Ga naar inhoud

Konijn plast soms over staart en achterpoten


Dalfje&Arwen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een vraagje over mijn voedster, Arwen. Ze heeft de afgelopen weken best regelmatig een natte staart en achterpoortjes omdat ze er overheen plast. Ze krijgt hierdoor allemaal klitjes en haar achterkant is geel... Ik geef haar nu af en toe een badje haal de klitten steeds weg. Ik vraag me af of ik hiermee een keer naar de dierenarts moet. 

 

Ze gedraagt zich gewoon normaal en eet goed. Ik heb niet het idee dat ze problemen heeft met haar plasjes ophouden.

Nu moet ik er ook bij zeggen dat Wen nogal een viespeuk is en haar hele hok als toilet ziet. Wassen en haar vacht verzorgen doet ze matig, dat laat ze liever aan de ram over die dat met liefde voor haar doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zoals christa zegt, een beetje gele voetjes krijgen ze ook van lopen op grond, in een vies hok of een vuile toiletbak. Veel witte konijntjes hebben wel wat gelige achterpootjes. Maar.. dat hoort droog te zijn.

 

Als het nat is, is dat over het algemeen geen goed teken. Het kan dan inderdaad urinebrand zijn. Dat is vaak een bijverschijnsel bij andere problemen/ziektes zoals problemen met blaas of urinewegen, maar kan bijvoorbeeld ook wijzen op EC. Als het nat is, dus wel echt een dierenarts bezoeken, en het liefst niet te lang wachten (maandag dus gewoon). 

 

Konijntjes met urinebrand zijn ook extra gevoelig voor sore hocks (zere hakjes) en myiasis (madenziekte). Wees daar dus ook goed allert op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hok maak ik om de dag schoon aangezien ze binnen wonen. Mijn ram, die in het zelfde hok zit is totaal niet gelig alleen een beetje onder zn voetzooltjes. Ik gebruik back-2-nature in de toiletbakken en kranten en een beetje hennepvezel in de rest van het hok.

 

Nu ik zo lees kan een teveel aan brokjes ook zoiets veroorzaken. Nu krijgen ze samen een afgemeten hoeveelheid brokjes alleen eet Arwen veel sneller dan Dalf. Daarnaast at Dalf nooit in een keer zijn brokjes op maar verspreid over de dag toen hij nog niet aan Arwen gekoppeld was. Misschien loont het om ze los van elkaar eten te geven?

 

Ik ga sowieso even bij de dierenarts langs voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft hier ook last van maar dan in ergere mate. Het is bij haar een restverschijnsel van EC. Ik ga eens in de zoveel weken naar de dierenarts om de onderkant bij te scheren zodat de vacht niet gaat vilten, anders krijg je onder de vacht rode plekken/urinebrand door de vochtigheid. Nu met het warme weer heb ik het idee dat het droger blijft, of sneller opdroogt. 

 

Als het niet beter wordt zou ik zeker naar de dierenarts gaan, misschien is het een teken van beginnende EC.. bij mij is het toentertijd afgedaan als urineweginfectie waarvoor antibiotica. Uiteindelijk een andere dierenarts opgezocht, maar toen had de ziekte zijn schade al aangericht.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We konden gelijk terecht bij de dierenarts vandaag.

We moeten de komende tijd precies bijhouden hoeveel ze drinkt. Daarnaast moeten we met brokjes terug naar 15g per konijn en ze los van elkaar voeren. Als dat niet helpt moet Wen worden getest op EC en nierproblemen.

Hoop zo dat het aan de voeding ligt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan. Er is alleen één kleine 'maar', en daar kun jij niks aan doen, maar testen op EC is niet heel zinvol. Zo'n 80% van de konijnen zal namelijk positief testen omdat ze symptoomloos drager zijn van de parasiet.


Heeft ze overgewicht, dat ze terug moet in de hoeveelheid brokjes? (Overgewicht kan er voor zorgen dat ze zichzelf minder goed kan bewegen en daardoor ook minder goed kan wassen.)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA zal toch met een reden voorstellen om toch een bloedonderzoek uit te voeren.

Ik weet bijvoorbeeld dat bij de ziekte van Lyme bij mensen het bloedonderzoek alleen ook niet doorslaggevend kan zijn omdat mensen die de ziekte niet hebben positief kunnen testen en andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen laten de konijnen niet op EC testen, de meeste konijnen worden bij vermoeden van EC toch gewoon behandeld. Behandeling bestaat uit een kuur met een anti-wormenmiddel, wat de parasiet (protozo) die EC veroorzaakt aanpakt (het actieve deel er van tenminste). Omdat het medicijn weinig bijwerkingen heeft, en als het EC is de behandeling toch al een behoorlijk kostenplaatje voor het konijnenbaasje kan vormen, wordt de bloedtest eigenlijk altijd overgeslagen. Urine testen kan ook, maar dat is nog minder betrouwbaar. Bij een konijn met EC zitten die stoffen maar af en toe in de urine, niet altijd. Er is maar één manier om echt goed te testen of het EC was of niet, en dat is sectie laten doen als het konijn dood is. Zo ver wil je het liever niet laten komen, vandaar dat de meeste mensen bij twijfel toch gewoon het behandel traject in gaan, zonder bloedtest.  

 

Bij lyme bij mensen spelen er veel meer dingen mee dan bij een konijn met EC. Wij mensen hebben zorgverzekeringen die moeilijk doen over vergoedingen in geval van lyme, ARBO diensten die bepalen of jij wel of niet kan gaan werken, en of je daarvoor eventueel een traject moet volgen, werkgevers die zich met je bemoeien, iedereen heeft wat over jouw ziek zijn en wel of niet kunnen te zeggen. Voor lyme zijn de protocollen van het RIVM helaas erg verouderd, zijn er behandelwijzes die omstreden zijn en veel geld kosten, wat niet vergoed wordt. Niet dat je met een positieve lyme test veel verder komt, dat zeker niet. Maar misschien voor je eigen idee wel. Ik begrijp dus zeker wel dat mensen het willen laten testen, ook al zijn de testen niet helemaal betrouwbaar. Aangezien veel mensen met lyme in het "het zit tussen je oren" hokje gestopt worden, kan het voor een mens met lyme wel een groot verschil maken om te laten testen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .