Ga naar inhoud

Vlaamse Reus ineens overleden


Paul1983

Aanbevolen berichten

Beste Konijnenvrienden,

 

Mijn Vlaamse Reus is in de nacht van maandag op dinsdag overleden. Maandagavond kwam hij uit z'n hok en zag ik hem op een vloerkleed liggen met zn achterpoten op een vreemde manier naar achteren (verlamd) en hij ademde heel snel. Ook liet hij zijn plas lopen.

 

Het snelle ademen stopte na een half uur en het leek weer wat beter te gaan want ook z'n achterpoten leken weer wat sterker te worden, maar dinsdagochtend trof ik hem dus dood aan op z'n rug met z'n voorpoten naar boven gericht. Zo heb ik mijn konijnen nog nooit dood terug gevonden.

 

Hieronder een foto van hoe ik hem aantrof (voorpoten zijn nat omdat ik een bakje met water had neergezet omdat ik dacht dat ie misschien moeite met de drinkfles zou hebben) en ook een normale foto hoe hij was.

 

Ik zou toch een poging willen doen om echte kenners te vragen of ze een vermoeden hebben? En ik zou ook graag willen weten hoelang ik moet wachten met het nemen van nieuwe konijn(en). Als het toch een ziekte was, hoelang duurt het voordat deze ziekten weg zijn? Ik heb Henk in de tuin begraven en kan me voorstellen dat die ziektes wellicht naar boven kunnen komen?

 

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het meedenken :)

IMG_20180626_083312.jpg

DUnaNCUG_400x400.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies!

 

Zonder dat je hem hebt laten onderzoeken zul je de echte oorzaak nooit weten en blijft het gissen.

 

Het kan EC zijn geweest, hartklachten zou ook kunnen. Het kan zijn dat hij met een sprong gek terecht is gekomen en daardoor trauma had van een val. Maar het zou ook kunnen dat hij bijvoorbeeld tumoren had, ook die kunnen benauwdheid en verlammingen veroorzaken.  Als ik hem zo zie, had hij ook wel overgewicht.  Was hij wel ingeënt?

 

Heb je nu nog wel andere konijnen zitten, of was hij het enige konijn? Het is in ieder geval verstandig het verblijf goed schoon te maken en te ontsmetten. Tips daarvoor lees je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel.

 

Nooit geweten dat je een autopsie op een konijn kunt laten uitvoeren..

 

Hij had geen overgewicht, op de foto lijkt dat inderdaad wel zo. Alsof z'n buik ook iets opgezwollen was na het overlijden. Ik heb ook weleens iets over gasvorming gelezen?

 

Zijn vriendinnetje is 2 jaar geleden dood gegaan, hij zat daarna alleen.

 

Ik vermoed dan toch dat hij verkeerd terecht is gekomen nadat hij zijn kooi uitgekomen was (niet gezien)

 

Kan het graf geen kwaad qua ziekten? Zo ja, hoelang moet ik wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vlaamse reus ram hoort niet zo een grote wam (die bult onder zijn kin) te hebben, dus ik vermoed dat het dan of een voedster was, of de ram toch wat overgewicht had. Ik bedoel het niet onaardig of als kritiek, het is een iets wat ik zie aan de hand van van de tweede foto. En met overgewicht is het aannemelijker dat er hart- en vaatziektes voor kunnen komen, vandaar dat ik het aangaf.

 

Een gasbuik heeft hele andere symptomen bij een konijn, lusteloos zijn, kleine keutels, geen keutels, onrustig staan en zitten afwisselend, dat zal in dit geval denk niet de doodsoorzaak zijn, of misschien ook wel, want het kan wel ontstaan door pijn / ziekte / minder goed eten. Maar dan is het wel het gevolg van andere dingen die mis zijn.

 

E C is inderdaad E cuniculi.

 

Als je het konijn 1 meter diep (is ook wettelijk verplicht) hebt begraven hoef je je nergens zorgen over te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog een laatste tip:

verlamde achterpoten en urine verlies en een anelle ademhaljng vind ik wel alarm symptomen. Konijnen zijn kwetsbaar en overlijden dnel bijnziekte.

Mocht je weer konijnen nemen, dan zou ik wel sneller contact opnrmen met een dierenarts,

 

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .