Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb sinds 3 dagen een nieuw konijntje maar hij ademt heel snel. Vooral als hij languit ligt zie je het heel goed, maar ook als hij gewoon zit. 
Nu vraag ik me af of dit erg is of dat het ook stress kan zijn? Of de warmte? (zijn oortjes zijn ook warm, vandaar) Hij vertoont verder namelijk geen ziekte verschijnselen. Hij eet goed, drinkt goed, plast en keutelt goed, is nieuwsgierig, wast zichzelf, rent rond. Hij is ook pas net bij zijn moeder weg (hij is 8 weken) maar ik weet niet of leeftijd daar ook iets mee te maken kan hebben? Hij piept ook niet ofzo en zijn neusje en ogen zien er goed uit.

Geplaatst:

Konijnen kunnen af en toe best snel ademen, sneller dan je van de meeste dieren gewend bent, van alles wat je beschrijft over hoe het verder gaat zou ik me niet al te veel zorgen maken.  Maar het is de afgelopen dagen ook best warm voor een konijn, alles boven de 24 graden is voor een hoop konijnen al op het randje.  Je kan eens proberen de oortjes voorzichting met wat water in te wrijven (een konijn koelt immers via de oren; als het erg warm is zullen de oren wijd overeind staan en de aderen duidelijk zichtbaar; dit is wanneer dit een goed idee kan zijn) , al zal het de eerste keren even wennen zijn, als'ie eenmaal begrijpt wat je doet zal'ie het gewillig toelaten en prettig vinden als het te warm is, zoniet laat'ie wel merken van hé, rot op, wat doe je nou?!?

Geplaatst:

PS als een konijn languit gaat liggen betekent dat doorgaans dat het zich prima op z'n gemak voelt en veilig, anders zal het blijven zitten zodat het direct kan wegspringen, dus die stress zal wel meevallen.  Er is een uitzondering: als het zo warm is dat het wel MOET om voldoende te koelen, maar met de huidige temperatuur lijkt me dat niet, tenzij je in een kamer zit met de zon erop en de ramen dicht. Je kunt het testen door even te porren, als het nauwelijks reageert is het veel te warm, anders valt het wel mee.

Geplaatst:

Ik vermoed dat het van de stress van de verhuizing is. En je druk maken in warm weer zorgt alleen maar voor meer stress. Geef het diertje een veilig, koel plekje om rustig te wennen en laat hem de eerste dagen wat met rust, op de normale (voer/water) routine na.  Eerst zorgen dat hij/zij zich veilig gaat voelen.

Het is met een nieuw konijntje toch aan te raden om een dierenartscontrole te laten doen, dan weet je in ieder geval zeker of alles in orde is of niet. En als je het rond de leeftijd van 10 weken doet, kunnen dan gelijk de inentingen gezet worden (mits het een gezond konijntje is), is hij/zij ook nog netjes beschermd tegen myxomatose, vhs/rhd 1 en 2 ook.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .