Ga naar inhoud

Voedster te jong voor castratie, wat nu?


Nesta

Aanbevolen berichten

Hoi jongens,

 

Mijn voedster is in de puberteit! Help! 

 

Ik heb twee konijntjes, een gecastreerde ram van ongeveer 2 jaar oud (Vinnie) en sinds twee maanden een voedster (Fay) als vriendinnetje erbij. In het begin ging het allemaal hartstikke goed, al gauw waren ze vriendjes en deden ze alles samen. Ook was ze binnen no time zindelijk en konden ze samen de hele dag in de huiskamer rond huppelen.

 

Nu beginnen de laatste tijd wat probleempjes te komen, zoals veel van jullie waarschijnlijk wel zullen herkennen:

Fay is niet meer zindelijk, plast/sproeit en poept overal.

Ze was schijnzwanger, trekt dus haar eigen haren uit om een nestje te maken. Dit is inmiddels over.

Vinnie wordt geterroriseerd, mag z'n kont niet draaien of Fay komt eraan rennen om op hem te rijden, waarop hij dan weg moet rennen. Hij wordt ook het hok uitgepest, wat vrij onhandig is, omdat hier z'n drinken en wc staan.

 

Fay is dus in de puberteit en heeft last van hormonen. Ik ben bereid haar te laten castreren, alleen het probleem is dat ze nog maar 4 maanden oud is. Castratie mag pas vanaf 6 of 8 maanden heb ik ergens gelezen? Daarom zou ik wat advies van jullie krijg voor in de tussentijd. Het begint namelijk wel een beetje uit de hand te lopen.

 

Mijn vraag is, hoe ga ik hier het beste mee om. Moet ik de konijnen uit elkaar halen of niet? Vinnie krijgt geen rust en krijgt geen (of weinig) tijd om te eten of te drinken. Ik heb hem vanochtend op de weegschaal gezet en hij woog 1600 gram. Het is een dwergkonijn (niet een 'echte' dwerg, maar zo'n maatje groter) en die mogen volgens mij rond de 2 kilo zijn. Toen ik Vinnie 4 maanden geleden liet castreren woog hij 1800 gram, dus daar is wel wat vanaf. Ik kan me alleen niet voorstellen dat hij zo snel is afgevallen, Fay is nu ongeveer een week aan het terroriseren. Zo snel kan dat niet gaan toch? Verklaring kan zijn dat Vinnie ook nog eens flink in de rui is (al weken lang). Hier begint een einde aan te komen (alleen z'n kont moet nog), maar dit kost misschien ook energie? Kan dit misschien ook een reden voor afvallen zijn? Z'n eetlust is verder wel gewoon normaal heb ik het idee. 

 

Ik lees namelijk ook veel dat je ze juist niet uit elkaar moet zetten, het kan natuurlijk ook dat ze opnieuw de rangorde aan het bepalen zijn (omdat Fay daar nu groot genoeg voor is) en dat dit over een paar dagen weer overwaait. Ze moeten hier zelf uit zien te komen, hoor ik vaak (Vinnie reed in het begin ook dagen lang op Fay). Ik wil dat alleen niet ten koste laten gaan van de gezondheid van Vinnie, omdat hij ook al in de rui is en blijkbaar is afgevallen. 

 

Normaal mogen ze allebei de hele dag door de huiskamer lopen. Vandaag heb ik Fay in het hok gehouden en Vinnie erbuiten, zodat hij wat rust kon krijgen, maar 's nachts moeten ze eigenlijk wel allebei het hok in, omdat ik anders zelf geen slaap krijg. Fay in het hok houden kan ook wel uit qua sproeien door m'n kamer heen...

 

Ze hebben trouwens niet echt ruzie of zo, er wordt niet gebeten, alleen soms gaan de rondjes om elkaar rennen er wel hard aan toe. Vervolgens zie ik ze dan ook vaak weer tegen elkaar liggen of samen eten.   

 

Kan het zijn dat dit vanzelf minder wordt? Moet ik ze uit elkaar houden of juist niet? 4 maanden is te vroeg voor een castratie hè? 

 

Ik hoop wat goeie tips te horen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh trouwens ik moet er wel bij vermelden, sinds ik Fay heb (twee maanden dus) ben ik de hoeveelheid biks gaan afwegen op het gewicht van de konijnen (20 gram per kilo lichaamsgewicht). Eerst kreeg Vinnie dus onbeperkt biks, maar hij at daardoor slecht hooi. Door het biks af te wegen probeer ik dit te voorkomen. Dit kan ook de verandering in zijn gewicht verklaren, al was hij om te beginnen dus niet te zwaar. Ik zie Vinnie regelmatig eten en de laatste tijd gooi ik er nog wat extra biks bij als de bakjes 's avonds leeg zijn, zodat ze in elk geval niet te weinig krijgen. Er is natuurlijk ook altijd onbeperkt hooi en water en ik geef ze elke dag verse groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lopen ze 24/7 los in huis, is dat hun permanente verblijf? Of wonen ze ook een deel van de dag/nacht in het hok? Wisseling van ruimte kan dit soort onrust versterken. Het best is als ze altijd, dus 24 uur per dag, 7 dagen per week, een voldoende grote ruimte hebben om in te leven. Meestal komt dat uit op een hok+ren of een afgezet deel van de kamer. Zorg dat er in die ruimte voldoende plekken zijn waar ze elkaar even kunnen ontlopen.

 

Ik weet niet hoe de conditie van Vinnie is (misschien was hij als alleenstaande man met ruim brokjes wel aan de dikke kant), maar als hij door alle onrust afvalt en te mager gaat worden, zou je de hoeveelheid brokjes weer iets kunnen ophogen, en/of hem apart bij kunnen voeren. 

 

Zolang het gaat, zou ik ze wel samen laten. Als ze echt flink gaan vechten, dan uit elkaar, maar realiseer je wel dat er dan ook de kans bestaat dat jouw koppel niet meer bij elkaar kan passen. Dat is het risico van koppelen met van die jonge konijntjes, de karakters zijn dan nog niet ontwikkeld. Die ontwikkelen vooral in de puberteit, en dat is waar jouw dame nu mee begonnen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een gemiddeld groot hok in mijn kamer staan (180 breed) waarin meerdere 'schuilplekjes' zitten. Dit hok staat overdag de hele dag open, zodat ze zelf naar buiten in de woonkamer kunnen en weer terug. 's Nachts gaat het hok dicht, met de konijnen erin. Dit gaat altijd goed (naar mijn idee, geen stress o.i.d. voor de konijnen) en er is op het moment ook niet echt een andere optie.

 

Ik heb nu de laatste paar dagen overdag Vinnie eruit (die zit toch de hele dag achter het gordijn te slapen en komt om 7 uur 's avonds weer eens tevoorschijn om wat te eten) en Fay in het hok. Beiden hebben ze gewoon toegang tot biks en hooi en een wc. Als ik dan thuis kom (5 uur meestal) zet ik het hok weer open. Ik denk dat dit voor nu de beste tussenweg is, omdat Fay anders ook m'n hele huis onder sproeit.

 

Omdat het wel 'gaat', zal ik ze niet volledig uit elkaar plaatsen.

 

Maar gaat het rijden van Fay op Vinnie op een gegeven moment ook over? Is dit gewoon opnieuw de rangorde bepalen omdat zij nu ouder is? Of gaat dit pas over tot ze gecastreerd is? En kan een konijn afvallen als hij in de rui is? Ik zal Vinnie in elk geval wat meer brokjes geven, maar het grootste deel eet hij 's nachts en daarvan weet ik dan dus niet zeker of hij of Fay het eet (Fay vreet heel veel, die is nog in de groei). 

 

En klopt het dat voedsters pas vanaf 6 maanden gecastreerd mogen worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n hok is helaas te klein om konijnen permanent in op te sluiten. Het is een groter hok dan gemiddeld, maar voor permanente huisvesting, zeker in de huidige situatie, is het te klein. Ik zou kijken of je het toch kunt uitbreiden met een ren.

 

Ook zou ik even checken of je dame wel echt een dame is. Als ze echt een nest heeft gemaakt is de kans wel heel klein dat het een ram is. maar als de haren meer met ruien o.i.d. te maken hebben gehad, kun je ook 2 rammen hebben natuurlijk. Ik vind het gedrag wel erg extreem voor een voedster van 4 maanden. Zou ze ook nog ouder kunnen zijn, of ben je zeker van de geboortedatum?

 

Castreren van een voedster kan wel bij 4 maanden. Fijner is het als de dame wat meer uitgegroeid is, maar in geval van nood (mogelijk drachtig) wordt het ook wel eens eerder gedaan. Is de situatie niet te houden, zou ik het wel overwegen.

Ik zou ze wel zoveel mogelijk gewoon samen laten, tenzij het echt vechten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wel 100% zeker dat Fay een dame is? Omdat het voor een dame toch wat vroeg is om nu al zo heftig te puberen... dames zijn  meestal toch iets later.  En als ik het zo lees qua rijgedrag en alles, zou ik geloof ik toch nog een keer goed laten checken of het wel een dame is. Het kan  hoor, zowel dames als heren kunnen rijden en sproeien. Maar zo jong en al zo heftig, dat belooft wat als dit echt een dame is.

 

Ik denk niet dat het goed is voor de relatie om ze afwisselend wel of niet samen te hebben. De minimale permanente leefruimte voor een koppel is 2 vierkante meter, en naar mijn mening is dat nog krap (=niet goed voor de relatie). Ik zou proberen om met een panelenren of op een andere manier toch de permanente leefruimte te vergroten, zonder dat ze je huis onder plassen. En die ruimte zou ik dan zowel overdag als 's nachts zo laten.

 

Het rijden kan overgaan met castratie, of na verloop van tijd, als de puberteit wat voorbij gaat. Rijden kan zowel hormonaal zijn als rangorde bepaling.

 

Afvallen tijdens de rui hoort niet, niet opvallend tenminste.

 

Het klopt dat voedsters pas vanaf een maand of 6 gecastreerd worden inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het hok zijn drie verdiepingen waar ze kunnen zitten, zo'n verdieping kan precies één konijn op, dus op die manier kunnen ze makkelijk van elkaar vandaan zitten. Zoals ik al zei, mogen ze overdag de hele dag in de woonkamer. Ze zitten dus maar 8 uur in het hok. Ik heb het hok op mijn studentenkamer staan, dus permanent uitbreiden met een ren is geen optie aangezien hier geen ruimte voor is. Als ik later een grotere woonruimte heb, dan kunnen dat soort maatregelen eventueel genomen worden. 

 

Ik weet natuurlijk niet helemaal zeker of Fay een voedster is, maar ze komt van een professionele fokker dus ik kan me niet voorstellen dat zij hier fout in is. Daarnaast was ze dus schijnzwanger, ze heeft een nest gemaakt met onder andere haar eigen haar. Dit nest is na een paar dagen weer afgebroken.

 

Het zou inderdaad kunnen dat ze ouder is dan ik denk, maar toen ik haar kreeg was ze volgens de fokker 9 weken. Het is nu twee maanden later, dus dan kom ik toch echt op 4 maanden. Ik zou de fokker voor de zekerheid even kunnen mailen.

 

Het rijden moet ik dus maar even aanzien, kijken of dat overgaat. Als Fay echt 4 maanden is en het rijden niet ophoudt, kan ik haar misschien tijdelijk in een ander hok zetten, tot ze oud genoeg is voor castratie en de twee daarna weer koppelen. Ik vind het zielig voor Vinnie om hem hier nog twee maanden doorheen te halen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 verdiepingen klinkt mooi, maar ze hebben er niks aan als ze een sprintje willen trekken of sprongetjes willen maken. Daarbij zullen ze elkaar moeten passeren als ze van de ene naar de andere verdieping gaan. Het klinkt dus mooier dan het is, zo'n hok met 3 verdiepingen. Verder zeg je dat ze er maar 8 uur per dag in zitten, maar ik neem aan dat dat langer is. anders snap ik niet waarom ze niet permanent los kunnen. blijkbaar moeten ze er in als je slaapt, maar ik neem aan dat je ook wel eens college hebt of boodschappen doet. En zelf had ik nog genoeg andere dingen te doen in mijn studententijd. Effectief zullen ze dus veel minder los zijn dan 16 uur per dag.

ik snap dat je later meer ruimte kunt geven, maar nu denk je verkeerd om. je moet eerst zorgen voor voldoende ruimte en dan pas dieren kopen, niet eerst dieren nemen en hopen dat je later voldoende ruimte hebt.

 

Zo'n fokker zegt helemaal niks. Een professionele fokker kan net zo goed een broodfokker zijn die het niet veel kan schelen, als ze maar verkocht worden. Ik zou het dus zeker laten checken, ook al ben ik het met je eens dat een nestje wel meer bij een voedster past. ik vind haar dan alleen nog wel erg jong voor dit heftige gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten daadwerkelijk maximaal 8 uur per dag in het hok. Het eerste wat ik doe als ik opsta is het hok open doen, het laatste wat ik voor het slapen ga is het hok dicht doen. Daartussen mogen ze de hele dag los, ook als ik niet thuis ben. Dat ik ze 's nachts binnen heb, is omdat ze anders aan de buitenkant van het hok gaan knagen, op andere dingen gaan knagen, op andere manieren lawaai maken en op m'n bed springen. Dit is allemaal geen probleem als ik niet aan het slapen ben. Ze zijn dus maximaal 8 uur in het hok. Ik heb hier bewust over nagedacht voor ik konijnen nam, en ik heb een zo groot mogelijk hok met zo veel mogelijk zitplekken. Ik heb ook al eerder gezegd dat ik niet zo veel kan veranderen aan hun huisvesting op dit moment, dus bedankt voor de meningen maar ik was vooral op zoek naar informatie over het gewicht van mijn ram en over castratie van mijn voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net bevestiging dat Fay toch echt 4 maanden moet zijn. Ze zegt dat castreren vanaf 5 maanden kan en dat de puberteit ook iets eerder begonnen kan zijn als gevolg van het warme weer van laatst. 

 

Het is voor zover ik kan beoordelen een hele professionele fokker. Ze heeft een winkel bij haar boerderij en een webwinkel en biedt de mogelijkheid om daar te komen om je konijnen te koppelen en dergelijke. Ik snap dat dit natuurlijk allemaal weer geen argumenten zijn en iedereen kan altijd een 'broodfokker' zijn, maar ik vind het in elk geval erg professioneel overkomen, het enige waar ik op kan letten bij het aanschaffen van een konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geslacht bepalen blijkt lastig te zijn op jonge leeftijd. Dit forum staat ook vol met verhalen over onverwachte nestjes omdat de ene mevrouw toch een meneer was. Ik zou het voor de zekerheid toch nog een keer door een dierenarts laten bepalen. Kost relatief weinig moeite en dan heb je daarover zekerheid 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Nesta:

Ja daar heb ik Fay vandaan ja xD

 

Dan ben je toch echt bij een typische broodfokker geweest!

ik heb bij haar in de straat gewoond en heb er ook wel eens konijntjes opgehaald, toen opvang aaenhunze nog bestond en wij wat konijnen over zouden nemen. Laat ik zeggen dat dat geen beste indruk gemaakt heeft. Ik kocht er wel eens een baal hooi, maar ben daar toen acuut mee gestopt. De details zal ik je besparen.

 

Ik denk wel dat deze dame goed kan zien wat een ram en wat een voedster is, maar iedereen maakt fouten, dus ik vind het nog altijd de moeite het te laten checken. De geboortedatum zou ik met een korreltje zout nemen en als je voedster inderdaad een voedster is en zich zo hevig gedraagt, zou ik het wel aandurven haar te laten castreren. Dat ze eerder hormonaal worden bij warm weer is echt onzin. 

 

Deze dierenarts heeft veel ervaring met konijnen, castratie van voedsters, etc:

www.dierenartsenpraktijkezinge.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké. Iemand had haar mij juist aangeraden en ik vond het er zelf allemaal goed uit zien,  maar je weet het dus nooit (ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de details).

 

Ik ga zelf altijd naar de dierenpraktijk Lewenborg (ook aangeraden gekregen). Ik heb daar Vinnie laten castreren en daar waren ze heel kundig met konijnen en ze hebben me ook heel goed geholpen toen Vinnie niet uit zichzelf weer begon te eten. Het is overigens voor mij niet een kleine moeite om Fay te laten checken, omdat ik geen auto heb en dan met een konijn op de fiets moet of in de bus. Dit heb ik met Vinnie ook gedaan en dat leverde zo veel stress op!! Meegenomen dat ze een nestje heeft gemaakt, denk ik dat het nog even niet nodig is om haar naar de dierenarts te brengen. 

 

Ik moet zeggen dat er vandaag ineens een totale ommekeer aan de hand is. Vinnie mag daadwerkelijk bewegen zonder direct bereden te worden. Ze zitten zelfs af en toe samen in het hok, dit was eerder echt niet mogelijk omdat Fay er direct aan kwam om Vinnie letterlijk het hok uit te rijden. Het lijkt ook of Vinnie het iets meer negeert of zo. Hij zit dan water te drinken en Fay probeert dan extreem opdringerig tussen Vinnie en het water te komen door zelf te gaan drinken of door een wasbeurt af te dwingen of door aan de haren op z'n kont te trekken, maar nu negeert Vinnie dit allemaal een beetje en gaat stug door met drinken. Vervolgens geeft Fay het op en begint zijn hoofd maar te wassen. Misschien was het toch even weer de rangorde bepalen, icm hormonen.

 

Ze heeft ook nog geen één drolletje buiten de wc gelegd vandaag! Maar hier durf ik nog niet helemaal om te juichen.... 

 

Oh ja ik heb nog even een foto bijgevoegd van hoe ze nu naast me zitten, altijd leuk om te zien toch? (niet schrikken van Vinnie z'n gehavende vacht, dit komt door de rui)

IMG_20180606_101336385.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .