Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met konijnen die geen tandjes meer hebben. Of die mij kunnen vertellen of zij misschien andere oplossingen kennen voor dit probleem. 

Het gaat om mijn driejarige voedster Fiore die ik 5 weken geleden naar de dierenarts heb gebracht omdat ze veel niesde en een nat neusje had. Na een weekje antibiotica (orniflox)  en ontstekingsremmers (metacam) ging het eigenlijk nog  minder goed dan daarvoor. Ze at slechter en er begon echt snot uit haar neusje te lopen. Hierdoor begon ze ook veel moeite te krijgen met ademhalen. De dierenarts zag meteen dat er waarschijnlijk iets mis was met haar tandjes dus enkele dagen later is ze opgenomen om daarop nagekeken te worden. Het bleek dus dat ze een abces had waar heel veel pus in zat. We werden na de ingreep dus naar huis gestuurd met een andere antibioticum, dwangvoeder en opnieuw ontstekingsremmers. Na een weekje dwangvoederen en heel veel zorgen ging het nog steeds minder en minder goed tot ik opnieuw naar de dierenarts ben gegaan en een nieuwe soorten antibioticum (efex) heb meegekregen. Naast die antibioticum heeft de man er ook nog 1 ingespoten en daarmee ging ze eigenlijk weer een stuk beter. Na de vorige twee weken tweemaal per dag te moeten dwangvoederen begon ze eindelijk weer zelfstandig te eten. Toch bleef het ademhalen erg moeizaam, je hoorde ook echt een vrij fel piepgeluid omdat de luchtwegen gewoon zo verstopt zaten. Na  een nieuwe spuit van de antibioticum die zo goed werkte en het opstarten van een behandeling met aerosols ging ze weer 4 dagen beter en herviel ze daarna opnieuw. Ten einde raad zijn we vorige vrijdag dus toch nog eens naar de dierenarts gegaan en hij heeft haar een laatste spuit gezet omdat de inspuitbare antibioticum toch duidelijk  het beste bleek te werken. Woensdag kan hij nog een allerlaatste keer een spuit zetten en daarna kent hij geen oplossing meer. De infectie zit namelijk echt op het bot en ze vinden geen antibioticum die sterk genoeg is om alle bacteriën daar weg te krijgen. Het lukt zelfs niet met de aerosols, want  haar ademhaling is namelijk ook nog steeds niet beter. Hoewel ze wel al 2 daagjes geen snot meer heeft. 

Het enige wat hij nog voorstelde is dat we haar naar een kliniek zouden brengen waar ze al haar tandjes zullen trekken en grondig het bot gaan schoonmaken in de hoop dat ze de infectie op die manier wel wegkrijgen. Zonder garantie dat ze dat overleeft natuurlijk...

Ik sta nu dus voor een heel moeilijke keuze. Ofwel gaan al haar tandjes eruit maar dan stel ik mijzelf ook wel de vraag of haar leven dan nog wel konijnwaardig is. 

Of ik moet nu accepteren dat er geen konijnwaardige oplossing meer is en haar laten inslapen...

Ik zit dus echt met een dilemma want op dit moment ziet ze er eigenlijk nog best gezond uit. Ze eet goed (alleen absoluut geen hooi..). Ze ziet er allert en actief uit. Maar ze blijft wel erg veel last hebben met ademhalen...

Ik weet echt niet meer wat ik er mee aanmoet... Telkens als ik het gevoel heb dat het voorbij is begint ze ineens weer beter te gaan maar nooit zodanig goed dat ze echt van de ontsteking af geraakt. De dierenarts zegt zelf ook dat hij wel het gevoel heeft dat ze zelf wilt blijven vechten.  Dan kan je zo’n diertje toch ook moeilijk inslapen? 

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen een keuze te maken want ik weet het gewoon echt niet meer.

Geplaatst:

Alle tanden trekken is bij konijnen nooit een optie. Meestal is het of de voortanden of enkele kiezen. 

Ik heb zelf een konijn zonder voortanden gehad en dat ging prima. Alleen groenvoer moest ik klein maken, hooi en brokken geen probleem.

Kiezen is vaak lastiger. Zwaarder herstel. Helemaal zonder kiezen kan een konijn niet leven dus meestal word er goed nagedacht over welke kiezen dan verwijderd moeten en wat de evt tegenoverliggende kies dan gaat doen. Een konijn moet voedsel kunnen kauwen voor een goed werkende spijsvertering.  Een levenlang vloeibaar voedsel is dus geen optie. 

Geplaatst:

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal het eens navragen maar ik ga er vanuit dat ze inderdaad wel een optie aanbieden die leefbaar is voor het konijntje. Goed om te weten dat ze zo in ieder geval misschien wel kan leven!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .