Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, 

Eerder heb ik hier in het forum een topic aangemaakt, wellicht dat jullie die kennen.

De castratie bij mijn konijn was fout gegaan waardoor hij niet at, een paar keer opgenomen te zijn geweest bleek hij haken aan z'n kiezen te hebben.

Sinds dat hij vaccinaties had gekregen stopte hij met eten of met veel pijn en moeite een heel mini beetje hooi. Desondanks bleef hij actief maar we 

stoeiden keer op keer met dwangvoer. Gelukkig staan zijn kiezen wel op de juiste stand gaf de dierenarts aan.

Vanuit hier de tip gekregen om te stoppen met dwangvoeren. En het geeft hem stress en hij begon al brokjes ernaast te eten. Nu zijn we ongeveer een goeie

5 dagen verder en hij red het nog steeds zonder dwangvoeren. Zo ontzettend fijn! Hij eet behoorlijk wat brokjes dat we continu op zijn plateau leggen (SS).

Daarnaast houd die van wortelloof wat die 2 maal daags krijgt en af en toe een appeltje en er hangt een stickie of een druifje.

Het klinkt echt super en ook zijn keuteltjes worden weer het normale formaat en de juiste dikte. Er is alleen een maar.. eigenlijk sinds een week toch wel nadat zijn kiezen geslepen waren, drinkt hij niet zelf.. we hebben een bakje geprobeerd een ander flesje. Hij vertikt het.. Doorgaans vond ik het niet zo erg aangezien hij 3 maal daags dwangvoer kreeg waar de benodigde hoeveelheid vocht in zat. Echter nu we zijn gestopt daarmee wordt ik enigszins wat nerveus, maar toch lijkt hij niet uitgedroogd te zijn.

Nu los ik het op om de wortelloof helemaal nat te maken en van de druifjes krijgt die ook het benodigde vocht, maar wegens de suikers wil ik hem dat ook niet al te veel geven. Hooi eet hij helaas ook weinig. Toen we vorige week bij de dierenarts waren gaf ze aan dat z'n kiezen wel bezig waren om weer haakjes te ontwikkelen en dat het daarom van groot belang was dat die snel zou gaan eten. Maar stel hij heeft weer haakjes, stoppen ze dan ook met drinken? Ben zo blij dat die weer lekker eet en dat die in ieder geval zonder stress van het dwangvoer kan leven..

Heeft iemand misschien tips?

Heel erg bedankt!

Willemijn

Geplaatst:

Witlof en komkommer bevatten ook veel vocht. Maar zolang je veel vochtig / vochthoudend groenvoer aanbied, hoeft hij ook niet zoveel bij te drinken. Dus dan houd je het probleem wel een beetje in stand. Zorg in ieder geval dat er op meerdere plekken water te vinden is, zowel in bakjes als flesjes. Je zou ook nog als alternatief konijnenthee aan kunnen bieden. En kijk of je hem toch meer hooi kan laten eten.

Door haakjes stoppen ze niet met drinken. Maar aan de andere kant kan weinig drinken wel haakjes veroorzaken. Weinig drinken = slechte afvoer van afvalstoffen. Dat kan zorgen voor blaas/nierproblemen, maar ook kiesproblemen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .