Ga naar inhoud

Te dik konijn


Konijn24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een nhd konijn overgenomen van iemand, het konijn is bijna een jaar. Het is een iets groot uitgevallen nhd. Net iets te lang en niet zo compact gebouwd als een nhd hoort te zijn. Maar ook weer niet groot. Maar hij weegt 3,5 kilo en is veel te dik. Mijn andere konijn die net zo groot is, ziet er goed uit en weegt 1,5 kilo. Hoe kan ik het konijn het beste laten afvallen? En hoe zwaar zou hij ongeveer moeten wegen? Hij krijgt nu veel hooi, weinig biks (geperste korrels, geen gemengd voer) en heeft veel ruimte om rond te lopen. Maar hij is niet zo actief en ligt meer dan dat hij loopt. Hij dronk wel, en plaste wel, maar at en poepte niet. Toen meteen met hem naar de dierenarts gegaan, en nu blijkt dat hij verstopping heeft. Hij heeft uiteraard een vriendinnetje. Ik heb dus een ziek konijn overgenomen. Het konijn heeft twee injecties gehad, om zich weer lekkerder te gaan voelen, en te zorgen dat de darmen niet stil komen te liggen en dat hij weer gaat poepen. Later had hij weer wat hooi geknabbelt, dus hopelijk komt alles goed met hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk staan alle tips die ik heb in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen/

 

Wat betreft het ideale gewicht, als het een raszuivere nederlandse hangoordwerg is (met oormerk), dan zou hij max 2 - 2.2 kg horen te wegen. Konijntjes die in een dierenwinkel gekocht worden zijn zelden echte raskonijntjes, maar worden vaak wel als "raskonijn" verkocht. Ze blijken dan echter veel groter te worden. Maar ook binnen de raskonijnen zijn er wel eens konijntjes die gewoon echt een andere, wat zwaardere bouw hebben dan de rasstandaard. Het zou dus zomaar kunnen dat bijvoorbeeld 3 kg voor hem gewoon het ideale gewicht is, ook al valt dat niet binnen de "hokjes" van de rasstandaard. Zonder het konijntje te zien is dat dus heel erg lastig om te zeggen. 1,5 kg overgewicht lijkt mij wel echt extreem dik, dat is bijna 2x zijn ideale gewicht? Heb je een foto van hem?

 

Dit plaatje geeft een kleine weergave van wat normaal is voor een konijn. Nou zijn er wel konijnen die van nature een slanker model zijn, en konijnen die een wat ronder model zijn. NHD's zijn over het algemeen wat ronder van model, dan wat hieronder als ideaal staat als bovenaanzicht ;) Het zijaanzicht klopt wel redelijk.

image.png

 

Als je hem aait, kun je dan makkelijk de ribbetjes voelen? Ze horen niet uit te steken, maar met lichte druk moet je ze wel makkelijk kunnen voelen.

 

Als je hem laat afvallen, doe dat dan rustig aan (zie link hierboven). En bekijk tussentijds regelmatig goed zijn conditie. Je wil ook geen konijn met ondergewicht. En te snel afvallen kan ook voor problemen zorgen. Het belangrijkste is dat eventuele ongezonde delen van zijn dieet vervangen worden door gezonde producten. En dat je rustig aan afbouwt qua hoeveelheid, en opbouwt qua beweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie, en voor de link.

Het is wel een raszuivere nhd, hij heeft geen oormerk omdat hij niet meedeed aan tentoonstellingen. Hij is alleen iets groter dan meestal gewenst is. Maar hij komt wel van een goede fokker, en niet uit de dierenwinkel. 

Ik heb al vaker geprobeerd om een foto te plaatsen, maar op de één of andere manier lukt het me niet..

Maar als ik het plaatje zo bekijk vrees ik dat hij obesitas heeft. Ik weet dat nhd's wat ronder van vorm zijn, maar als ik hem aai is hij gewoon helemaal bol en rond. Ik voel geen enkel botje. Geen rugwervel en ook geen ribben. Hij is ook erg lui en niet actief meer. Waarschijnlijk door zijn overgewicht. 

Hij kreeg bij de fokker wel normale biks (geperste korrels) maar wel veel te veel: een hondenvoerbak tot de rand aan toe gevuld. En daarnaast nog brood, en heel veel appels en wortels. Terwijl heel veel appels ook niet goed zijn. Hij is dus overgevoerd. 

Helaas is hij nog steeds niet opgeknapt. Hij drinkt en plast wel, maar eet en poept niet. Straks maar weer een bezoekje aan de dierenarts. Ik maak me echt zorgen over hem. Ik heb een heel ongezond konijn overgenomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees is het inderdaad een soort junkfood-addict konijn wat je hebt overgenomen :( Persoonlijk ik hem eerst een dag of 2 alleen hooi geven, en echt maar zeer beperkt een wat brokjes daarbij. En vandaaruit langzaam opbouwen naar een gezond menu. Konijnen die hier net wonen krijgen de eerste dag meestal toch alleen een dagje hooi, en nog geen groenvoer of andere dingen, hooguit een paar brokjes. Stress kan voor diarree (of gas of verstopping) zorgen, verhuizen is stress.

 

Hooi is wat dat betreft wel een wondermiddel, vandaar dus dat ik start met alleen hooi de eerste dag en per konijn even aankijk hoe het gaat. Dag 2 komen er dan pas brokjes bij (de soort die ze gewend waren). Als het konijnen zijn waar de keutels niet al te mooi van zijn, start ik pas na een week ongeveer met groenvoer, en dat bouw ik dan rustig op. Een overstap naar andere brokjes begin ik ook pas mee na een week ongeveer, en alleen als de keutels goed zijn.

 

Maar zijn voeding aanpassen wel pas doen nadat hij is nagekeken door een goede dierenarts. Ik hoop dat je daar al bent geweest. Eten doet er 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Eet een konijn 24 uur niet, dan vallen de darmen stil. En die zijn heeeel erg lastig om weer op gang te krijgen, dus dat moet je echt voorkomen.  Ik hoop dus echt dat hij inmiddels of al wat gegeten heeft, of dat je bij de dierenarts bent en darmstimulerende middeltjes hebt gekregen en dwangvoer om hem aan het eten te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor al jullie tips en adviezen. Hij krijgt nog injecties van de dierenarts en ik heb een speciaal middel om hem mee te dwangvoeren. Hij eeet en poept nog niet, maar lijkt zich al wel beter te gaan voelen. Hij was zichzelf nu wel, en dat heb ik hem niet eerder zien doen. 

Hij is wel echt veel te dik: je kan zijn nekvel niet eens een beetje vastpakken, en als hij zich vanachteren schoon wil maken, kan hij er amper bij en valt dan bijna om. 

De fokker zei dat hij heel lief is, maar hij heeft me net gebeten. Hij kwam bij me en ik aaide hem. En zo ineens vanuit het niets kreeg ik een harde hap in mijn arm. Gelukkig niet doorgebeten, maar het word wel dik. Wat kan daar de reden van zijn? 

Hij moet nog geholpen worden, dus zit hij met zijn vriendinnetje met gaas ertussen, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, en met elkaar mee kunnen huppelen, maar nog niet bij elkaar. Maar hij moet eerst beter zijn voor hij gecastreerd kan worden. Mocht hij het bijten vaker doen: zou dat dan na castratie over zijn? Het was niet zo dat hij bromde, of boos was, maar gewoon ineens een harde beet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij buikpijn heeft is het gedrag ook niet gek. Angst en pijn kunnen oorzaken zijn van agressief gedrag. Maar ook hormonen/territoriaal gedrag kunnen er mee te maken hebben.

 

Zelf heb ik ook een konijn zitten, Charlie, dat lange tijd in een opvang zat en moeilijk te koppelen was. Als ze te koppelen was, kwam ze alsnog terug omdat mensen bang van haar waren. Ze zit nu bij mij thuis lekker ruim en ik heb gelukkig een geschikt maatje gevonden voor haar, maar ik had de hele tijd het idee dat ze slechtziend was. Ze was op bepaalde momenten wel knorrig en agressief. Ik ben in het begin een paar keer door haar gebeten. Naarmate ze meer gewend is, haar rust heeft, de routine hier kent, is dat echter helemaal over. De enige momenten dat ze mij nog zou kunnen bijten is als ik haar uit de hand iets lekkers geef en ze gewoon als zo een soort pirana in het rond hapt om het te krijgen. Konijnen hebben een blinde vlek voor hun neus en zien dus niet wat/waar jij precies het lekkers houd. Ik zorg dus als ik dat doe dat ik het zo aanbied dat mijn vingers veilig zijn ;) Bij het laatste dierenartsbezoek zei mijn dierenarts echter dat ze gewoon aan 1 oog blind is, daar reageert ze helemaal niet mee, op niets.  Ik vermoed dus dat bij haar de agressie daar van komt.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .