Willemijn van Dijk Geplaatst: 17 mei 2018 Geplaatst: 17 mei 2018 Hallo, Eerder had ik ook een forum geopend waarbij ik het verhaal had beschreven dat de castratie van mijn konijn niet goed was gegaan. Het was ontstoken en sinds hij zijn inentingen had gehad at hij niet. Na 2 nachtjes gelogeerd te hebben bij de dierenarts at die weer 1 dag brokjes en de dag erna weer niet. Toen weer weggebracht naar de dierenarts waar die twee nachtjes bleef. Hij at nog geen brokjes maar wel groenvoer, hooi en andere dingen. Dus hij mocht weer naar huis. Even leek het beter maar brokjes at die niet en hij leek weer wat minder te eten. De dierenarts stelde voor om toch met een antibiotica kuur te beginnen want misschien had die wat onder zijn leden. Ondertussen moesten we dat weekend 2 dag 4x 10 ml dwangvoer op een dag geven zodat nu zn darmen echt goed aan de gang zouden gaan, maar geen effect. Hij leek zelfs wat minder te eten. Maandag gingen we voor de antibiotica kuur en toen constateerde de dierenarts aan beide kiezen haken. De dinsdag moest die onder narcose wat gelukkig gied was gegaan en we leken verandering te zien. Hij at zelfs wat zachte SS brokjes. De dag erop niet meer dus 3 maal daags dwangvoeren. Van het weekend begon hij opeens wel zachte brokjes ib ieder geval te eten. Zn poepjes werden beter. Maandag gaf mijn dierenarts aan dat ze wilde dat alle medicijnen uit zijn lichaam zou gaan, maar ze constateerde wel dat de kiezen weer de neiging kregen om haken te creeeren. We geven hem nu 2 maal daags dwangvoer nog via een kleinere spuit wat goed gaat. Zijn temperatuur blijft stabiel maar hij eet overdag lijkt het nog amper brokjes. Wel als we s nachts brokjes (nu ook harde) op zn plateau leggen eet die het wel op! Maar het lijkt zo weinig. Had vannacht 11 brokjes neergelegd. Alles op. Wat ik bijzonder vind is dat hij nog niet drink. Wel krijgt die veel groenvoer en natuurlijk dwangvoer waar vocht in zit. Uitgedroogd is die verre van. Nu het dwangvoer al voor de derde keer bijna op is en mijn moeder ook steeds vaker zegt dat we na dat zakje een beslissing moeten nemen ben ik echt angstig. Ik wil hem niet kwijt. Ik vroeg mij af of jullie tips hebben, ik zit zelf te denken om gewoon vandaag het bij 1x dwangvoer te geven. Want waarom eet die overdag geen brok (of als wij er zijn) en s nachts wel? Ik wil hem echt niet kwijt. En dan ben ik bang dat zn haken weer terug komen omdat die te weinig eet.. hebben jullie nog tips?
Evee Geplaatst: 17 mei 2018 Geplaatst: 17 mei 2018 Persoonlijk zou ik helemaal stoppen met dwangvoer. Hij eet zelf wel brokken en groenvoer. Ik zie de reden voor dwangvoer in dit geval dus ook echt niet in. Dwangvoer vult ontzettend, veel konijnen starten daardoor zelf niet met heel veel voedsel. Daarnaast geeft het ook heel veel stress. Het is een noodmiddel voor korte tijd. Niet iets wat je weken moet doen. Grote kans dat als je stopt met dwangvoer, hij weer gewoon zelf meer gaat eten (hoewel ik 11 brokjes + groenvoer echt al niet slecht vind hoor?!) Hooi is het belangrijkste voor het slijten van de tanden en kiezen, zorg dat je daar lekkere mooie soorten van in huis hebt.
Willemijn van Dijk Geplaatst: 17 mei 2018 Auteur Geplaatst: 17 mei 2018 Oké dis zelfs als die bijvoorbeeld alleen D nachts 11 brokjes zou eten en overdag groenvoer wat hooi en appel en wortelloof als is het maar een beetje eet is dat in principe al voldoende om zn darmen miet volledig stil te laten leggen? Misschien leg ik vanavond wel meer brokjes op zn plateau. Ik denk dat ik vanavond gewoon niks meer geef. Hij vind het niet prettig en is er ook een beetje klaar mee. Als Mn moeder met de handdoek aankomt lopen springt die stampend weg.. en als we hem pakkend gromt die..
Evee Geplaatst: 17 mei 2018 Geplaatst: 17 mei 2018 Een blaadje witlof per dag is al voldoende om de darmen niet stil te laten liggen. 11 brokjes, hooi, appel en wortelloof is dus al heel veel meer dan dat en dan liggen de darmen zeker niet stil. Zorg dat hij altijd hooi heeft. Bied op één of twee momenten per dag de brokjes aan (afgemeten op ideale, volwassen gewicht, 20 gram brokjes per kg lichaamsgewicht) en geef groenvoer. Zelf geef ik in de ochtend vers water, de brokjes + hooi (met een klein handje kruiden er door) en in de avond groenvoer (+hooi en water aanvullen indien nodig). Ik geef veel groenvoer, dus eigenlijk vrij weinig brokjes. Ik denk dat 11 brokjes per konijn voor de kleinste konijnen hier gewoon de dagelijkse normale portie is
Willemijn van Dijk Geplaatst: 17 mei 2018 Auteur Geplaatst: 17 mei 2018 Oké heel erg bedankt voor je reactie. Ga straks opzoek naar lekker hooi. Zal kijken of jou schema lukt. Misschien ben ik ook teveel gefocust op dat die brokjes moet eten. Dus het geeft mij een opluchting dat zelfs al zou die 1 witlof blaadje eten dat zn darmen niet stil komen te liggen. Mijn onderbuik gevoel zegt dat die rust wil en geen gedoe met dwangvoer
Evee Geplaatst: 17 mei 2018 Geplaatst: 17 mei 2018 Ik zie de brokjes eigenlijk een beetje als een soort "vitaminepil". Nodig om te zorgen dat er geen tekorten zijn, maar het maakt maar een klein deel van de dagelijkse voeding uit. Op brokjes slijten de tanden en kiezen nauwelijks. Hoewel we ons altijd focussen op de samenstelling van brokjes, zoals de vezels, zijn het wel bewerkte (,korte stukjes en vaak ook flink verhitte) vezels. Wat dat betreft is het hooi veel belangrijker. Lange, onbewerkte vezels, veel beter voor zowel de tanden en kiezen als voor de spijsvertering. Goed hooi is wat dat betreft echt het "superfood" voor konijnen
Willemijn van Dijk Geplaatst: 17 mei 2018 Auteur Geplaatst: 17 mei 2018 En hoe grover het hooi hoe beter toch?
Evee Geplaatst: 17 mei 2018 Geplaatst: 17 mei 2018 Het verschilt per konijn wat de voorkeur is Eigenlijk is het beste hooi, het hooi waar jouw konijn het best van eet. Dat kan dus echt per konijn verschillen, elk konijn kan een verschillende voorkeur, een verschillende smaak hebben. Er is dus niet één beste keus als het om hooi gaat. Daarnaast kan hooi ook best per pakje van kwaliteit wisselen. Meestal begin je gewoon bij een mooi uitziend basishooi, uit de winkel of van een boer,en hoop je dat ze daar goed van eten. Dat is namelijk de goedkoopste, simpelste optie en over het algemeen ook het makkelijkst te krijgen. Merk je dat ze het toch niet zo goed eten, dan kom je meestal uit bij (berg)weidehooi, dat zijn mengsels van wat meer verschillende grassoorten en kruiden (of kruidenhooi, maar dat is ook weidehooi, met los nog gedroogdekruiden er aan toegevoegd). Er is ook nog Luzerne / alfalfa, dat is heel eiwitrijk, en Timothy, dat bevat net wat minder calcium . In deze artikelen staat veel info over hooi: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi/ https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-kiezen/
Willemijn van Dijk Geplaatst: 17 mei 2018 Auteur Geplaatst: 17 mei 2018 Oké ja hij heeft sinds vanochtend ook al 5 brokjes en en 1 druif en wat groenvoer gegeten.. nu loopt die lekker buiten. Hij is denk ik echt klaar met dwangvoer. Als je hem al op een bepaalde manier wil benadering springt die grommend op je af. Laat hem in ieder geval vandaag geen dwangvoer geven.. ben echt benieuwd naar morgenochtend.
Aanbevolen berichten