Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb even een korte vraag. Mijn konijn ik ongeveer twee maanden geleden gecastreerd en de operatie en herstel van de wond verliep goed. Hij is een paar keer terug geweest voor controle en verwijderen van hechtingen. Er zijn geen complicaties geweest aan de wond of iets dergelijks.

Na 6 weken kreeg hij een vriendinnetje en die twee zijn nu helemaal gelukkig samen. Afgelopen week lag er ineens een zwart dingetje op het tapijt. Ik dacht dat is een drolletje, het nieuwe konijntje is nog niet helemaal zindelijk, maar dit bleek niet het geval. Volgens mij was het een verschrompeld balletje en een paar dagen later vond ik er precies nog zo één, wat mijn vermoeden bevestigde.

Op internet lees ik overal dat de ballen na castratie verschrompelen, en dus niet af vallen. Er was geen sprake van bloed of iets geks. Ik dacht eigenlijk meteen 'oh dit zal wel normaal zijn', tot ik er niks over kon vinden online.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Geplaatst:

Bij castratie halen ze de ballen uit de balzakjes, en met een paar hechtingen, worden de lege zakjes dan weer dichtgemaakt. De zakjes zijn dan leeg en worden wat verschrompeld, vaak trekken ze ook weer wat terug naar binnen. Je ziet daar dus eigenlijk niets van.

Wat je gevonden hebt zullen dus geen verschrompelde balletjes geweest zijn die afvallen. :'D

Wil je het precies weten, via deze link kom je op een pagina met een fotoverslag van de castratie van een ram: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Fotoverslag-castratie-konijn/

Geplaatst:

Het fotoverslag laat niet het verloop na de castratie zien, dus wat er gebeurt na een paar maanden.

Even voor de duidelijkheid. Ik denk niet dat het een bal is, maar een verschrompeld balzak. Die halen ze immers niet weg. 

Als het absoluut geen balzak kan zijn, dan ben ik wel benieuwd wat het dan wel is. Ik heb het ding even uit de prullenbak gevist (iewl) en een foto van gemaakt.

Het lijkt inderdaad erg op een keutel, maar dat is het echt niet! Ik weet vrij veel van keutels af inmiddels. Het is echt gemaakt van super taai leerachtig materiaal, met konijnenhaar erdoorheen. Het is niet kapot te krijgen. Ook zie je duidelijk een soort van uiteinde, wat ik dan beschouw als het stukje waar de balzak vast heeft gezeten. De andere zag er precies zo uit!

Beide keren verschenen deze dingen zomaar op het tapijt, terwijl m'n konijnen vrolijk aan het rennen en springen waren, met verder niks om hen heen wat dit geproduceerd zou kunnen hebben. Het is dus zeker afkomstig van een konijn. Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat het misschien iets van een haarbal is, maar ik weet niet hoe dit werkt bij konijnen. Dan nog vind ik het toevallig dat het er precies twee zijn en op zich vind ik het ook geen gek idee dat zo'n leeg stukje huid er na verloop van tijd afvalt.

Ik maak me dus ook niet echt zorgen, het is meer dat ik hier niks over lees op internet en me daarom dus afvraag of ik me zorgen moet maken, mocht het wel een balzak zijn (of een haarbal).

IMG_20180427_103908779.jpg

Geplaatst:

Nee en ja :)

Als de konijnen genoeg drinken en voldoende vezels (hooi) eten, zouden haren geen probleem moeten zijn en gewoon uitgekeuteld worden. Af en toe zie je dan inderdaad zo een een kettingkeutel. Dat is niet erg, zolang het maar af en toe is en er ook gewoon normale keutels zijn.

Konijnen die te weinig drinken, weinig vezels eten of om andere redenen gevoelig zijn voor verstopping kunnen wel problemen krijgen als ze veel haren binnen krijgen, dan kan het dus verstopping worden. Dat zie je dan meestal aan keutels die kleiner worden, of helemaal geen keutels meer. En dat is bij konijnen wel reden tot zorgen.

Geplaatst:

Nou er wordt goed hooi gegeten en water gedronken. Hij heeft wel net een rui achter de rug, dus misschien zijn zulke keutels dan ook niet gek.

Wel grappig dat ik dacht dat het een verschrompelde balzak was :P.

Bedankt voor je reacties.

• Haha 2
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Misschien een goed idee dan om bij de volgende rui af en toe te borstelen om overtollig haar te verwijderen.  Je vroeg naar haarballen: een konijn kan niet overgeven, zoals een kat die af en toe haarballen uitkotst.  Het moet bij een konijn dus echt door het hele spijsverteringsstelsel heen, en dat kan, zeker bij langharige konijnen, soms problemen geven.  Een konijn is immers net zo fanatiek als een kat in het verzorgen van de vacht door likken (poetsen), en een maatje wordt doorgaans ook gepoetst.  Extra lastig bij een konijn is dat het verstopt raken van de darmen direct binnen een dag een noodsituatie is.

PS bij mijn eerste blik op de foto zou ik ook denken dat het een verschrompelde bal is een stukje zaadleiders er nog aan lol.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .