Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Zo te merken zitten hier veel ervaren mensen en misschien weten jullie wel raad.

We hebben op vrijdag 20/04 een dwergkonijntje gekocht bij Aveve, ze is nog redelijk klein, ze komt van een nestje van februari. In het begin als ze hier was, at ze amper en zat ze de heletijd aan haar drinkbus, we zagen geen keutels en ze at geen hooi, dus hebben we het vervangen in een drinkbakje. Ze begon direct te drinken, redelijk veel en begon vlak daarop ook te eten. Sindsdien is ze niet gestopt met eten en drinken, zoals een normaal konijn doet. MAAR er zijn tot vanavond geen keutels gevonden en momenteel verplaatst ze zich niet veel, moeten we ons zorgen maken? Naar de dierenarts gaan (zijn er open op zondag)? Iemand tips/ idee wat er is ? 

Ze is zo lief en heeft ons hart al ingepalmd, we zouden haar niet willen verliezen.

Alvast bedankt

De baasjes van kleine Totoro

Geplaatst:

Je kan ook in het weekend naar de dierenarts, alleen rekenen ze wel een hoger tarief in de avond, weekenden en op feestdagen dan op doordeweekse dagen. Hier is het gebruikelijk dat enkele praktijken samenwerken in de avond/weekend/feestdagen diensten, soms moet je ietsje verder rijden en heb je helaas ook altijd wel kans dat je bij een minder konijnkundige dierenarts uit komt.

Hoe lang heeft ze geen keutels? Als een konijn 24 uur niet eet / niet keutelt ligt de spijsvertering stil: vanaf het moment dat ze eten doet het voedsel er ongeveer 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Het probleem bij konijnen is dat als de spijsvertering eenmaal stil ligt, het heel lastig is deze op gang te krijgen. Helaas lukt dat vaak niet, en dan sterft het konijntje. :'(

Zolang ze iets eten, al is het maar een klein beetje brokjes of hooi, en er keuteltjes zijn, al zijn het er echt maar een paar en zijn ze heel klein: dan werkt in ieder geval de spijsvertering nog. Helemaal goed zit het dan niet, maar ze zit dan niet in de ergste "gevarenzone". Dat ze goed drinkt is helemaal prima, goed drinken voorkomt verstopping en uitdroging.

Ik denk dat het konijntje doodsbang is door alles, en omdat ze uit een dierenwinkel komt heeft ze naar alle waarschijnlijkheid ook geen goede start gehad: kwetsbare gezondheid, te jong bij de moeder en broertjes en zusjes weg. Ik raad wel aan om met haar naar een dierenarts te gaan en persoonlijk zou ik dat met zo een klein kwetsbaar konijntje wel vandaag doen. Het is heel lastig te zeggen wat er mis is: het kan door angst en stress komen, daarvan kunnen ze bijvoorbeeld ook een gasbuik krijgen. Het kan ook best zijn dat ze bijvoorbeeld wormen of coccidiose heeft, dat zie je namelijk heel veel bij dierenwinkelkonijntjes.

Veel beterschap in ieder geval!

Geplaatst:

@Evee

Hartelijk dank voor je reactie! We hebben meteen naar een dierenarts gebeld en die zei dat zolang ze goed eet en drinkt, we kunnen wachten tot morgen. Een spoedconsultatie zou ons €70 kosten.

Waarschijnlijk was ze geconstipeerd van de stress en nu legt ze wel veel keuteltjes, dus vermoedelijk zoals je zei na 24u. Ze heeft waarschijnlijk niet willen eten de dag dat ze verhuisd is, en gistere pas voor het eerst weer goed gegeten, dat kan het misschien verklaren.

Natuurlijk zijn we nog niet al te euforisch en houden haar goed in de gaten!

nogmaals enorm bedankt!

Geplaatst:

Alle advies is al gegeven, ik hoop wel dat je, mocht het nodig zijn, toch gebruik maakt van een spoedconsult, want bij konijnen en zeker als ze zo klein zijn, telt bij wijze van spreken elke seconde als er iets niet in orde is. Kosten zijn vervelend, maar dat hoort wel bij het houden van dieren. 

Ik hoop dat je haar in de toekomst ook een leuk maatje zult geven. Konijnen alleen zijn echt zielig, het zijn groepsdieren. Aveve interesseert dat waarschijnlijk helemaal niks, ik zou daar in de toekomst ook nooit meer naartoe gaan. Zoek een leuke opvang uit (in de buurt) en daar zullen ze je alle nodige advies geven. Heel veel plezier!

Geplaatst:

Ik zou van binnenkort in ieder geval wel even langsgaan bij de dierenarts voor controle en voor de inentingen. 

Een normaal consult ligt meestal rond de 25-35 euro. 70 euro is vrij normaal voor dierenartskosten voor een weekendconsult. Als je voor inentingen gaat ben je zeker ook wel 50/75 euro kwijt. Castratie is meestal ook een bedrag rond de 75-125 euro voor een ram.  Even om een realistisch beeld te schetsen, dat 70 euro niet veel geld is als het om kosten voor de dierenarts gaat. En dat zijn dan alleen de "onderhoudskosten".  Als er echt iets met je konijn mis is, zit je al snel aan 100-300 euro kosten voor consulten en medicijnen.

Konijnen hebben het imago om makkelijke, goedkope huisdieren te zijn, die niet veel ruimte vragen. Maar helaas is dat niet waar. Als je konijnen op een goede manier wil houden, is het net zo duur als honden en katten houden. Ook konijnen hebben jaarlijkste inentingen nodig, ruime huisvesting (liefst 2 vierkante meter per konijn, dus voor een koppel 4 vierkante meter) en het zijn zelfs qua gezondheid nog kwetsbaardere dieren dan honden en katten, dus dierenartskosten zul je in een konijnenleven bijna altijd wel een keer hebben. Je kan geluk hebben of pech daar mee, dat wel. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .