NadineStaal Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Hoi iedereen, Sinds een half jaartje heb ik een jong rammetje. Hij is ingeënt in november en ik weet dat de enting die hij heeft gekregen voor een jaar lang goed is. Nu heb ik ook gelezen dat, wanneer je je konijntje laat enten, dit het beste in het voorjaar kan. Hij zit altijd bij ons gezellig in de kamer (we hebben een studio) maar willen hem graag met het lekkere weer mee naar buiten nemen. Is het verstandig om hem nogmaals te laten enten omdat het voorjaar nu begint, of kan ik ook prima elke keer in november teruggaan? Nadine
Piku Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Beschermd is beschermd, maar ik zie nu veel acties voorbij komen waarbij enten veel goedkoper is dan normaal. Ik weet niet of die er ook buiten het voorjaar zijn, maar zo niet dan kan ik me voorstellen dat dit de voornaamste reden is dat men het graag in het voorjaar doet bij een al beschermde nijn.
Evee Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Ik probeer het zo veel mogelijk in het voorjaar te doen, maar als je je konijn in het najaar adopteert, dan is hij/zij meestal ook in die periode ingeent. Ik heb het probleem zelf ook een beetje op het moment. Je kan dan drie dingen doen: 1) kiezen om (in overleg met de dierenarts) toch 1x al na een half jaar (in het voorjaar dan dus) te herhalen, zodat de inentingen optimaal werken in de periode dat het risico op de ziektes het grootst is (voorjaar, zomer en najaar). Daarna gewoon dan elk jaar in het voorjaar. 2) Of je laat er als je niet in een risicogebied woont een keer 1,5 jaar tussen zitten (zou ik zelf niet snel doen, waar ik woon zitten veel wilde konijnen). 3) Je kan het ook laten zoals het is, en bij het konijntje elk najaar de inentingen laten halen. Of nog een vierde optie, elk jaar 1 of 2 maandjes eerder voor de inenting gaan tot hij wel op het gewenste schema zit
Dollie Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Hier houden alle (eigen) konijnen gewoon hun eigen schema aan, ik hou geen rekening met voorjaar of wat dan ook. Toevallig heb ik voor de Nobivac Myxo-RHD nu vier die in februari gaan, maar ook eentje die altijd in oktober moet en eentje die in juli weer aan de beurt is. Als ik maar een paar konijnen had dan zou ik het uit praktische overwegingen wel gelijk willen trekken, anders blijf je bezig met naar de dierenarts gaan, maar aangezien je er maar eentje hebt is dat niet aan de orde.
NadineStaal Geplaatst: 6 april 2018 Auteur Geplaatst: 6 april 2018 Super bedankt voor de reacties! Denk dat ik het zo maar laat, hij is inderdaad gewoon beschermd. Ik kan altijd nog wat anders beslissen.
Aanbevolen berichten