iones Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Mijn verhaal, dat tevens een waarschuwing kan zijn voor mensen hier op het forum. Henkie, mijn franse hangoor begon twee weken geleden slecht te eten. Ik dacht dat het stress was omdat zijn libido zo laag was en Drieka, de voedster hem belaagde omdat ze ritsig was. Ik zette Henkie apart om bij te komen. Maar het eten bleef slecht, en hij had diarree. Na een paar dagen nadenken bedacht ik dat het wormen moesten zijn. Ik heb hem een flinke dosis gegeven met ivermectine. Intussen at hij mondjesmaat. Ik kocht lekker geurig ruwvoer voor hem, en gaf hem wortels. Alles wat hij at uit zichzelf vond ik mooi meegenomen en ik gaf hem alles wat hij lekker vond, ook al mocht hij gezien zijn diarree eigenlijk geen groenvoer. De selective brokken liet hij helaas staan. Ik ben in een dierenspeciaalzaak geweest, en daar merkte de verkoper op dat het konijn MOEST blijven eten en dat ik anders moest dwangvoeren. Dit wist ik al, maar het verbaasde me dat hij dat wist, want veel dierenverkopers hebben niet zo'n verstand van dieren. Maar deze verkoper heeft zich optimaal verdiept. Hij vertelde mij dat hij pipetjes had, die je net als bij honden en katten in de nek moest doen en dit was op basis van ivermectine. Ik wist helemaal niet dat ze die hadden! Toch is hij onlangs weer begonnen te eten van de brokken en dat stemde mij optimistisch. Maar de diarree ging niet weg. Ik moest een oppepper hebben voor hem en zeker weten of die wormen weg waren. Dus ik ben naar de dierenarts gegaan. Na een mestonderzoek bleek dat hij last heeft van de vossenlintworm, waarschijnlijk ingebracht door ratten. Ratten zitten hier nu eenmaal in het buitengebied in de sloot en ze komen overal binnen. helaas. Ik haat ze inmiddels (en het is heel wat voor mij om dieren te haten). Ivermectine blijkt dus niets te doen met de vossenlintworm. Daarom hebben we hem flubenolpasta gegeven. Vandaag zou ik hem gaan wassen en schoonmaken want hij is echt smerig van de diarree. Maar vanmorgen ging ik kijken en hem voeren en...... Hij vrat alles achter elkaar op! Nu mooi even voer verteren en een teiltje zoeken om hem in te wassen. Ik ga informeren bij de verkoper of hij andere pipetjes kan krijgen die wél helpen tegen de vossenlintworm. Misschien weet iemand hier nog iets? Of zijn het alleen maar middelen die je oraal kunt geven?
BaasjevanBakkes Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Brrrr... heb een keer een nijn gehad met spoelwormen maar met vossenlintworm geen ervaring (gelukkig!) heel veel beterschap en ik hoop dat iemand je hier ook een beetje kan helpen.
BaasjevanBakkes Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Misschien Wilhelmina kliniek in Utrecht een mailtje doen? Die houden van uitdagingen en wie weet hebben zij wel eens een konijn gehad en een geslaagde behandeling uitgevoerd.
Evee Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 ivermectine werkt bij konijnen alleen tegen mijt en luis, niet tegen de meeste wormensoorten die bij konijnen voorkomen. Je kan beter naar de dierenarts gaan (zoals je gelukkig ook hebt gedaan), daar zijn betere en specifiekere wormenmiddelen te krijgen en zij zijn ook beter op de hoogte van wat je wel en niet aan konijnen mag geven dan een dierenwinkel. Veel wormenmiddelen mogen niet in de vrije verkoop (los in dierenwinkels verkocht worden). Wat wel in de vrije verkoop is, is maar gebaseerd op een aantal werkzame stoffen. Waaronder dus ivermectine, volgens mij is dat zelfs het enige wormenmiddel in de vrije verkoop waar op mag staan dat het ook geschikt is voor konijnen. Dat betekent dus dat de wat specifiekere middelen niet zomaar in een dierenwinkel mogen liggen, maar dat ze via een dierenarts moeten worden voorgeschreven of daar via de balieverkoop te krijgen zijn. Let wel op dat in veel honden- en kattenmiddelen schadelijke stoffen zitten voor konijnen, geef dus niet zonder overleg met een dierenarts een middel wat voor een andere diersoort geschikt is dan konijnen. Voor zo ver ik weet zijn er behalve ivermectine, maar dat werkt dus niet tegen de meest voorkomende wormensoorten bij konijnen, geen stoffen die je in de nek kan geven tegen wormen bij konijnen. De rest is dus echt oraal. Volgens mij heb je dus de enige juiste keuze gemaakt door via de dierenarts vast te laten stellen om welke wormensoort het gaat en om daar een passend middel te halen Ik zou de dierenwinkel laten voor wat het is. Dat is geen plek waar mensen wormenmiddelen voor konijnen moeten zoeken. 1
Lienappelsien Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Ik snap niet waarom je weer naar de verkoper van de dierenwinkel wilt. Je bent naar de dierenarts geweest en die heeft medicijnen gegeven. En je schrijft dat het nu weer goed gaat met Henkie (fijn!). Dus waarom dan terug naar de dierenwinkel? Als je het niet vertrouwt kan je beter terug gaan naar de dierenarts. Heb je zijn vriendinnetje ook behandeld? 1
Sanne1993 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Ik snap het niet helemaal. Konijnen komen namelijk helemaal niet in de cyclus van de vossenlintworm voor. Alleen carnivoren zoals honden en katten kunnen eindgastheer zijn en tussengastheren zijn over het algemeen kleine knagers. Als de besmetting bij de ratten vandaan zou komen dan zou je konijn een rauwe besmette rat opgegeten moeten hebben. Dat lijkt me een beetje sterk.. Om tussengastheer te worden zou je konijn honden of kattenpoep met infectieuze eitjes binnen gekregen moeten hebben. Dat zou eventueel kunnen, maar ik heb tot nu toe niks kunnen vinden over konijnen die tussengastheer zijn geworden van de vossenlintworm. Daarnaast kun je een tussengastheer van een lintworminfectie ook niet behandelen met een ontwormingsmiddel, maar moeten de wormblazen operatief verwijderd worden.. Ik zou eerlijk gezegd naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion, want dit vossenlintworm verhaal klopt gewoon niet helemaal hoor. 1 2
BaasjevanBakkes Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 @Sanne1993 Ik had het inderdaad weleens bij honden en katten gehoord, maar nog nooit bij konijnen. Dacht het zelf ook al, maar voordat ik iets roep wat niet klopt.. Bedankt voor de uitleg!
iones Geplaatst: 21 maart 2018 Auteur Geplaatst: 21 maart 2018 Ik heb via de app een foto gekregen én een filmpje van de mestonderzoek onder de microscoop. Maar ik zou niet weten hoe ik dat hier neer moest zeten. Maar de vossenlintworm kan wel degelijk bij konijnen. En wij kunnen het óók krijgen. Daarom mag je bijvoorbeeld ook geen dode vossen aanraken (of levende, maar dat is onmogelijk) omdat hun pels de eitjes kunnen bevatten van de vossenlintworm. Ook wij kunnen er mee besmet raken. Ook met mijn honden moet ik er even mee oppassen. Drieka heb ik nog niet behandeld met de pasta maar dat ga ik wel doen. Zij is verder gezond en vitaal. De ren kan ik niet verschonen, er ligt zand in, dat krijg ik er niet weg. Ik zal ze gewoon zo nu en dan preventief moeten behandelen. Het is overigens niet gebruikelijk om konijnen preventief te behandelen, sommige dierenartsen raden het niet aan. Ik weet helaas niet waarom. Henkie is intussen gewassen en zo dadelijk krijgt hij de tweede kuur (moet twee dagen achter elkaar). Zijn keutels zijn al veranderd, een stuk droger. Ik zie geen nattigheid er meer tussen. Ik heb speciaal geurig kruidenhooi voor hem gehaald waar hij direct op aanviel. Dadelijk krijgt hij een stukje appel omdat ik wil dat hij aankomt. Ook peterselie heb ik gekregen van iemand omdat dit kennelijk werkt tegen diarree. Het lijkt toch de goede kant op te gaan maar deze toestand kon echt niet meer te lang duren want dan zou hij het opgeven.
Sanne1993 Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Mensen zijn ook tussengastheer en kunnen dus ook alleen de blaasworm ervan krijgen. Die kun je dus ook niet behandelen met ontwormingsmiddelen..
Evee Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Ik ben ook even gaan zoeken, maar kom nergens andere dingen tegen dan wat Sanne zegt, bijvoorbeeld via deze link: https://www.rivm.nl/Onderwerpen/E/Echinokokkose/Echinococcus_multilocularis Wat mij toch wel betrouwbare info lijkt, ook al is het niet recent. Daar staat in dat mensen en knaagdieren (alleen zijn konijnen geen knaagdieren) inderdaad alleen tussengastheer kunnen zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld besmet raken door het eten van rauw groenvoer wat besmet is met de parasiet. Tussengastheren hebben alleen last van de parasiet, als blaasworm (larve). Dus geen worm in de darmen, maar een larve, die blazen in het lichaam veroorzaakt. Qua behandeling lees ik verder dat als dieren of mensen als tussengastheer besmet zijn, je pas zo laat klachten krijgt, dat behandelen / ontwormen inderdaad geen zin heeft. Overigens lees ik nergens specifieke informatie over besmettingen bij het konijn. Het gaat echt alleen over vossen, honden, katten, knaagdieren en mensen.
iones Geplaatst: 21 maart 2018 Auteur Geplaatst: 21 maart 2018 Maar ratten hebben ze ook, en zij hebben voor de besmetting gezorgd. Intussen heeft Henkie zijn laatste dosis pasta gehad en begon hij heerlijk aan zin appeltje te eten. En hij heeft nog geurig hooi erbij. Ik ben erg benieuwd naar hoe hij morgen zal zijn. Ik hou hem vannacht in de berging omdat hij nog niet droog is. Ik had hem moeten föhnen maar ik vrees dat dat te stressvol zou zijn. In de berging is het niet zo koud en zeker niet tochtig. Morgen staat de zon op zijn hok buiten en dan kan ik hem wel terugzetten. Ik zou voor de gein na een aantal dagen nog eens een mestonderzoek moeten doen om te kijken wat er dan nog te zien is. Maar ik denk dat de keutels op zich al een hoop vertellen.
iones Geplaatst: 25 maart 2018 Auteur Geplaatst: 25 maart 2018 Het lukt me maar niet om hem er door te krijgen. Nog steeds is hij mager, nog steeds aan die vieze diarree. Elke dag haal ik de mest eruit zodat hij toch droog kan zitten. In het hok ligt vlas, dat neemt het meeste vocht op. Hij eet uiteindelijk wel alles op wat ik hem geef, ook de selective brokjes. Gisteren heb ik hem norit gegeven, ga ik morgen weer halen want dat is nu op. Baadt het niet dan schaadt het niet. Maar ik vrees dat zijn darmwand te veel beschadigd is.
Evee Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Wat vervelend! Norit is niet zo goed voor konijnen en wordt meestal alleen gegeven bij vergiftigingen (en dat zou ik zelfs echt alleen doen na overleg met een dierenarts). Norit kan namelijk verstopping veroorzaken. Als de keuze vergiftiging of verstopping is, dan heeft verstopping een betere overlevingskans, dus kan er in zo een noodgeval voor gekozen worden het wel in te zetten. Maar ik snap niet helemaal waarom je het in dit geval inzet? Tegen de diarree? Ik geloof toch niet dat ik dan norrit zou kiezen voor een konijn.
Lienappelsien Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 Vervelend dat het toch nog niet goed met hem gaat. Ik raad je echt aan om naar de dierenarts te gaan. Zelf dokteren met allerlei middeltjes is gevaarlijk, en het kan helaas heel snel gaan bij konijnen. Mocht je geen vertrouwen hebben in je huidige dierenarts dan kan je natuurlijk ook naar een andere dierenarts gaan. Dat is helemaal niet raar. De meeste dierenartsen zijn goed met honden en katten, maar konijnen is weer een vak apart. Beterschap voor Henkie.
iones Geplaatst: 26 maart 2018 Auteur Geplaatst: 26 maart 2018 Ik heb voor morgenavond alweer afgesproken. Voor verstopping ben ik niet bang. Het moet een beetje stoppen. Ik heb net een stukje banaan gegeven en dat eet hij meteen op. En daarna appel. Veel zetmeel en suiker, zodat hij aankomt. En ik ben blij dát hij eet.
Lienappelsien Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Bij diarree kan je beter geen fruit en groente geven, eigenlijk alleen maar hooi (en water). Diarree is gevaarlijk voor konijnen, dus de oorzaak van de diarree moet opgelost worden. Daarna kan je aan zijn gewicht werken. Succes vanavond!
Aanbevolen berichten