Nijn~Flappy Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Onze Flappy word vandaag gecastreerd. Als ik hem straks ga ophalen kan ik hem dan gelijk weer los door huis laten lopen? Of is het verstandiger hem even in zn hok te laten om bij te komen en te voorkomen dat hij grote sprongen gaat maken?
Evee Geplaatst: 13 maart 2018 Geplaatst: 13 maart 2018 Ik doe ze meestal de eerste dag in een traliekooi (120 of 140cm kooi) of panelenren. Dat omdat ze dan na de operatie toch niet zo heel goed hun warmte kunnen regelen, en het makkelijker is ze te verplichten op warme ondergrond te blijven in een iets kleiner verblijf, en ik ze in die wat beperktere ruimte beter in de gaten kan houden (eetgedrag, drinkgedrag, keutels, plasjes). De eerste dag is het toch aan te raden om hem binnen in huis te houden. Of is het een binnenkonijn? Dan maakt dat natuurlijk niet uit. Ook is het aan te raden die eerste 1-2 dagen nog pijnstillers te geven. Vraag die dus wel even mee bij de dierenarts! Ook al hebben ze hem een injectie gegeven, konijnen hebben een snel metabolisme, dus na 12 uur is die echt wel uitgewerkt, en kan hij nog best pijn hebben. Voor de zekerheid dus in ieder geval de eerste dagen nog pijnstillers geven. Als hij weer goed eet en keutelt, en bijgekomen is van de operatie/narcose, kun je hem wel weer meer ruimte geven. Ik doe dat meestal een dag of 2 na de castratie, omdat je dan ook wel merkt dat ze het beu raken (actief worden, smijten met vanalles, duidelijk te veel energie voor kleinere ruimtes hebben dus ) Ik heb zelf wel 1x gehad dat een dag na de castratie een ram over een plank sprong (was om de deuropening te blokkeren), en met zijn niet-meer-aanwezige-ballen precies op die plank belandde. Toen moest ik dus nog wel even terug naar de dierenarts, want zijn hechtingen waren open... Maar anders dan dat, nooit problemen gehad met castraties bij rammetjes gelukkig.
Nijn~Flappy Geplaatst: 13 maart 2018 Auteur Geplaatst: 13 maart 2018 Ok, dan houd ik hem in ieder geval vandaag in zijn hok (1.20) en dan zet ik morgen de panelenren op. Als alles goed gaat mag hij daarna weer lekker los in huis, is inderdaad een binnenkonijntje. De dierenarts belde me net dat alles goed is gegaan. Flappy is al goed wakker en mooi op temperatuur. Hij moet nu lekker wat gaan eten en als dat goed gaat mag ik hem vanmiddag weer ophalen. toch best opgelucht! Dankjewel!
Aanbevolen berichten