Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

ik heb twee konijntjes, Cliff en Brownie, en ze drinken heel veel. Ze wegen beide ong 2 kg. Ik geef ze elke ochtend en avond en nieuw bakje met water waar 400 mL in kan, en het is vaak bijna helemaal op of helemaal op. Ze eten brokjes en hooi en af en toe een wortel of andere groenvoer. We hadden eerst een konijntje Black maar die is overleden aan E. Cuniculi. We hadden brownie toen al, we wouden haar ook behandelen met panacur maar ze is erg wild dus we wisten niet goed hoe we dat moesten doen, dat was in december. Mijn vraag is nu, moet ik iets gaan doen tegen het vele drinken? De dierenarts bellen? En stel dat die zegt ga ze behandelen met weet ik veel wat, hoe kan je dan het best medicijnen geven aan een wild konijntje(je kan haar wel aaien, maar ze is heel snel en sterk) ?

alvast bedankt!

Geplaatst:

Ze drinken niet veel,  ze drinken gewoon normaal. Een konijn hoort ongeveer 100 ml per kg lichaamsgewicht per dag te drinken. Als jij 4 kg konijn hebt zitten en er gaat 400-600 ml per dag doorheen, dan is dat dus een hele normale, gezonde hoeveelheid.

Het kan soms minder zijn als je bijv veel vochthoudend groenvoer geeft, of meer als het bijvoorbeeld een voedster met jongen betreft en ze nog melk moet geven.

Tenzij het drinkgedrag opeens sterk gaat afwijken van anders, zonder aanwijsbare reden (zoals bijv. voedingsveranderingen) zou ik mij om deze hoeveelheid zeker geen zorgen maken.

Geplaatst:

Een jaarlijkse check bij de dierenarts is overigens wel aan te raden, voor alle konijnen. Dat kan mooi samen met het laten zetten van de jaarlijkse inentingen tegen myxomatose en tegen VHS1 & 2.

Geplaatst:
12 uur geleden zei Evee:

Ze drinken niet veel,  ze drinken gewoon normaal. Een konijn hoort ongeveer 100 ml per kg lichaamsgewicht per dag te drinken. Als jij 4 kg konijn hebt zitten en er gaat 400-600 ml per dag doorheen, dan is dat dus een hele normale, gezonde hoeveelheid.

Het kan soms minder zijn als je bijv veel vochthoudend groenvoer geeft, of meer als het bijvoorbeeld een voedster met jongen betreft en ze nog melk moet geven.

Tenzij het drinkgedrag opeens sterk gaat afwijken van anders, zonder aanwijsbare reden (zoals bijv. voedingsveranderingen) zou ik mij om deze hoeveelheid zeker geen zorgen maken.

Bedankt voor het antwoorden! Ik maak me gewoon zo veel zorgen of ze gezond zijn of niet, nadat Black opeens zo ziek werd en dood ging. Inderdaad is het altijd goed om naar een jaarlijkse check te gaan!

• 1 maand later...
Geplaatst:

Hi ik heb sinds een week of 2 de drinkflessen vervangen voor bakjes water.

Ik voelde me gelijk schuldig dat ik ze al die tijd ui een flesje heb laten drinken want binnen no time waren de bakjes leeg.

Maar ik heb het idee dat ze echt veel te veel water drinken.....?

Per koppel drinken zo wie zo 2 -3 bakjes per dag leeg, en als ik op de dagen dat ik thuis ben het vaker vul gaat dat ook op.

Ze krijgen ‘s morgens 15-20 gram gemixte brokjes, rond 18.00 uur nog eens 15-20 gram brokjes en voor dat ik naar bed ga nog wat verse groente. Hooi hebben ze onbeperkt.

Drinken ze nu teveel? Of is het toch vrij normaal?

Grtzzzzz

Geplaatst:

Hoe groot zijn de bakjes?

Standaard konijnen voer/waterbakje zijn vaak maar 300 ml. Dan zou per koppel 2 bakjes normaal zijn ( 50-150ml  water per kg konijn per dag is normaal) en volgens mij schreef je eerder dat ze 2 kg per konijn wegen. Aangezien je bakjes niet tot de rand vol doet en ze ook wel eens knoeien zou ik mij over 2-3 bakjes dan geen zorgen maken.

Als het grote waterbakken zijn en ze bijv 3x 1 liter drinken dan zou ik wel uit gaan zoeken wat er mis is ;)

Geplaatst:

Oké thanks evee!!

Ja klopt de kleinste wegen rond de 2 en de grootste denk ik rond de 3 kilo.

Het ene koppel drinkt wat meer dan het ander.

Ben iig. Blij dat ze nu bakjes hebben....gerrum wat moesten ze een moeite doen voor een beetje water.

grtzzz...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .