Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is het nu echt zo moeilijk leeftijd te schatten bij een konijn?
Ik heb Joost uit de opvang, en daar hebben ze hem uiteraard meteen laten castreren dat hij binnenkwam.

Op school heb ik geleerd dat je vooral aan het gebit kan zien hoe oud een dier is. Je hebt natuurlijk de 20 gezondheidskenmerken om te zien of een dier gezond is. Konden ze het dan niet aan de tanden zien denk ik dan?
Vind het wel jammer, had graag geweten hoe oud hij is. Logisch gedacht, nog geen jaar dat hij binnenkwam, want hij was ongeholpen en omdat zijn vacht zo enorm in de rui was die augustus/september denk ik dat, gezien zijn lieve karakter dat het een binnenkonijn is geweest alleen toen hij misschien ging puberen m hebben gedumpt? Maar het blijft gissen. Zijn vacht was verdeeld in lagen, vollop in de rui, het was geen gezicht en wintervacht krijgen daar kon je kussens mee vullen zo veel haar. Nagels kort, ogen helder, gewoon wat je bij een gezond konijn verwacht maar aan zijn bouw wel volledig uitgegroeid.

Stond ook niets in zijn dossier over zijn gebit. Gewoon dat alles was nagekeken en alles in orde was. Wat denken jullie? Anderzijds heb ik mijn andere konijntje (2015) zien opgroeien vanaf 5 weken en daaraan zou ik ook niet kunnen schatten hoe oud ze is... Dat weet ik alleen omdat ik het zelf per dag heb zien groeien die zomer...

Geplaatst:

Bij konijnen kun je de leeftijd niet aan het gebit zien omdat de tanden en kiezen altijd door blijven groeien (en blijven slijten) Helaas zegt dat dus helemaal niets. Het is niet zoals mensen dat je jaren met je zelfde tanden doet en het dus kan zien aan de slijtage of aan de verstandskiezen of zoiets.

Vaak kun je het wel een beetje inschatten aan het uiterlijk, onder een half jaar zie je het zeker wel aan de bouw en de groei die volgt. Ook kun je vaak wel inschatten of een konijn echt nog fit en jong is, dus zo tussen de 6 maanden en 1,5-2 jaar. Dat merk je wel aan de bouw, hoe atletisch die konijnen zijn en hoeveel energie en hormonen ze hebben ;)

Daarna wordt het lastiger. Een konijn van 3 en een konijn van 9 kun je naast elkaar zetten, zonder verschil in leeftijd te kunnen zien.  Sommige (groot formaat) konijnen zie je met een jaar of 4 al senior trekjes krijgen (vacht wordt wat minder vol/mooi, vacht gaat soms wat verkleuren, je ziet het vaak ook aan de ogen/het kopje wel een beetje), terwijl andere konijnen dat pas vanaf een jaar of 8-10 krijgen. Je kan het soms wel grofweg een beetje schatten, maar de kans is best groot dat je er zo een paar jaar naast zit. De vacht kan bijvoorbeeld ook minder mooi zijn als de weerstand laag is, en dat kan een jong konijn net zo goed hebben als een ouder konijn.

Geplaatst:

Wij hebben een keer een konijn binnen gekregen in de opvang waarvan er dachten dat het echt nog een jong konijn was van maximaal 5 jaar ofzo. Hij was gezond, zat mooi in zijn vacht, was nog lekker energiek. 

Hij bleek ontsnapt te zijn en werd weer opgehaald door zijn eigenaar en die vertelden dat het konijn 13 jaar was. 

• Vind ik leuk 4
  • Haha 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .