Willow Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Hai, ik heb een NHD van nu 10 weken. Hij krijgt science selective brokken naar toekomst gewicht gevoerd, onbeperkt hooi en we zijn groenvoer aan het opbouwen. Nu weeg ik hem elke week en ik heb het idee dat hij te zwaar voor zijn leeftijd is. Ik heb het volgende gemeten: 5 januari: 793 11 januari: 861 19 januari: 1004 Is dit te zwaar?
Christaaa Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Een konijn van 0 weken kan niet echt te dik worden als dat je vraag is. Maar als het nu al een kilo weegt, zal het vast geen zuivere nhd zijn.
Willow Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 Ik wil geen obesitas konijn creeëren vandaar mijn vraag. Ja daar zat ik ook aan de denken, maar hij kwam van een speciale nhd fokker. Ik dacht mss mist hij dan de dwerg factor.
Evee Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Er is voor konijnen geen standaard groeitabel met gewichten. Toevallig hebben we bij de artikelen wel informatie over de groei van nederlandse hangoordwergen en de bijbehorende gewichten, maar het is lastig om een konijn wat mogelijk niet raszuiver is daar aan af te spiegelen. Staar je echt niet blind op cijfertjes, maar kijk goed naar de conditie van het konijntje. Het eerste dikke jonge konijn moet ik nog tegenkomen, soms hebben ze wel bolle buiken maar dat wijst vaak nog eerder op problemen zoals wormen, dan op overgewicht. Eigenlijk tot een konijn een maand of 5 -6 is hoef je je geen zorgen te maken over overgewicht, mits je de voeding natuurlijk wel op orde hebt: Onbeperkt hooi, afgemeten hoeveelheid brokken, vers groenvoer en eventueel wat kruiden als gezonde snack/ bijvoer of om het hooi wat lekkerder te maken. En vers drinkwater natuurlijk. Als je daarbij dan ook zorgt voor voldoende leefruimte, dan is de kans dat je op jonge leeftijd een te dik konijn krijgt echt nihil. Hoeveel science selective geef je? Zelf vind ik voor die brok de 20-25 gram brok per kg lichaamsgewicht altijd flink veel, maar voor een jong konijn waarvan je nog niet precies weet wat het uiteindelijke gewicht is kun je dat voor de veiligheid wel aan houden, mits hij goed hooi erbij eet en de blindedarmkeutels niet laat liggen. Bij jonge konijntjes is ondergewicht gevaarlijker dan een licht overgewicht, maak je er dus echt niet te veel zorgen over. Pas als het echt puberende, uitgegroeide monstertjes zijn, dan kun jij of een konijnkundige dierenarts inschatten wat het juiste gewicht voor dit konijn is, en daarop kun je de voeding dan indien nodig aanpassen. Hier de tabel met gewichten van een nederlandse hangoordwerg. Met 10 weken zou die rond de 800 gram moeten wegen. Ik zou er dus maar op gokken dat jouw konijn geen dwerg is en wel tussen de 2-3 kg uit gaat komen ipv op een dwerg-formaat. Uit dit artikel https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/Nestje-konijnen-verslag-foto/ Citaat De gemiddelde gewichten van een Nederlandse hangoordwerg Let op; dit kan dus per ras verschillen, de meeste rassen zijn zwaarder en moeten dus boven deze gewichten zitten! Alleen een kleurdwerg kan minder wegen. Het volwassen gewicht van een Nederlandse hangoordwerg ligt tussen de 1400 en 1700 gram. 1 week 90 gram 2 week 160 gram 3 week 250 gram 4 week 325 gram 5 week 400gram 6 week 500 gram 7 week 575 gram 8 week 650 gram 9 week 725 gram 10 week 800 gram 11 week 850 gram 12 week 925 gram 13 week 1000 gram 14 week 1050 gram
Aanbevolen berichten