tsuki&hoshi Geplaatst: 11 januari 2018 Geplaatst: 11 januari 2018 Hoi allemaal, mijn konijntjes van bijna 10 weken hebben de laatste tijd last van erg zachte, plakkerige ontlasting. Als ik een paar uurtjes het schaaltje met water weghaal, is het al een stuk minder. Toch heb ik gehoord dat konijnen altijd beschikking moeten hebben tot vers water, maar als ik dit toelaat krijgen ze weer last van zachte ontlasting. Ook is het zo dat ze aan één stuk door drinken. Zou ik dan af en toe het waterbakje weg moeten halen? Hun dieet verder bestaat uit hooi en droogvoer. Over twee weekjes wil ik ze langzaam laten wennen aan groenvoer als het allemaal wel goed met de ontlasting gaat... Tot slot gedragen ze zich niet angstig. Als ze uit de kooi zijn springen ze in het rond en zijn erg aan hankelijk. Verder niets aan de hand zou je kunnen zeggen. Toch maak ik me erg zorgen.
Christaaa Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Plakpoep heeft niks te maken met te veel water drinkn, maar met een probleem van de darmen. Het kan zijn dat ze te veel biks krijgen, dus daar zou ik eerst wat mee minderen. Minder biks en meer hooi zou moeten helpen. Als dat niet zo is, kun jand de ontlasting nog even na laten kijken door de dierenarts. Jonge dieren zijn erg gevoelig voor coccoidose en ze kunnen daar ook erg ziek van worden.
Evee Geplaatst: 12 januari 2018 Geplaatst: 12 januari 2018 Diarree heeft inderdaad niets te maken met hoeveel een konijn drinkt, maar met de bacteriën in de darmen. Diarree bij jonge konijnen kan een teken zijn van coccidiose of wormen. Een reden dus voor een dierenartsbezoek! Ik zou proberen dat voor het weekend nog te doen, jonge konijntjes zijn kwetsbaar en diarree kan dodelijk zijn op die leeftijd. Niet wachten dus, maar bellen dat je een spoedgeval bent en nog voor het weekend langs wil komen! Water mag nooit weggehaald worden bij konijnen, zeker niet als ze diarree hebben. Dan drogen ze namelijk uit omdat ze via de diarree wel vocht verlizen en ben je nog verder van huis!
tsuki&hoshi Geplaatst: 17 februari 2018 Auteur Geplaatst: 17 februari 2018 hey hoi, ben een tijd geleden naar de dierenarts geweest, maar het scheen dus te maken hebben met stress. Toen ik dit gepost had waren ze hier nog niet eens weekje en inmiddels is de ontlasting helemaal goed! 1
Aanbevolen berichten