klaartjevs Geplaatst: 11 januari 2018 Delen Geplaatst: 11 januari 2018 Maandag avond ontdekt dat mijn Vlaamse Reus EC heeft. Ik had geen idee dat dit bestond en het was me even schrikken. Ik ben vooral opzoek naar mensen met dezelfde ervaring. Maandag: tolde ze, hoofdje scheef, passief bij dwangvoederen, oogje gaat op en neer, diarree Donderdag (vandaag): tolt ze niet meer, hoofde nog scheef, verzet zich al wanneer ik wil dwangvoederen (maar met veel geduld en liefde lukt het), oog is normaal, probeert op te staan en te kruipen, gewone keutels, probeert een hooistroo'tje te eten, wast zich Haar ene oogje blijft wel toe en het andere open. Ze komt van buiten en zit nu in onze gang. Er ligt een isolerende mat onder het hok en ze heeft een dekentje. Ze zit niet groot dat ze zich niet kan verwonden. Het is er niet zo warm, maar alvast warmer dan buiten. Ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft maar durf ze niet echt warm zetten omdat ze niet weg kan van de warmtelamp en anders ook niet meer terug naar buiten kan bij haar vriendjes. Mocht ik merken dat ze achteruit gaat en het daar toch te koud is, neem ik ze uiteraard binnen. Ik vind het moeilijk om haar zo aan te zien. Zijn er mensen waar je na een paar dagen medicatie ook verbetering zag? Hoe verliep het bij jullie? Ergens vind ik ze te goed vooruit gaan om haar te laten inslapen. Anderzijds wil ik ze ook geen strijd van weken laten leveren. Ik vind het heel moeilijk. Daarom, aangezien ik er niets van ken, zoek ik ervaringen. Helaas kan niemand voorspellen hoe het verder gaat. Mijn konijntjes gaan half februari bij mijn papa omdat ik 3 weken naar het buitenland moet. Dus mijn vragen: - Wanneer mag ze terug bij haar vriendjes? Die worden nu ook behandeld, ik merk dat er eentje treurt (haar vriendje). En ergens denk ik dat ze minder stress zal hebben met haar maatjes. Maar natuurlijk wil ik niet dat zij ziek worden. - Wat was jullie ervaring en vooruitgang? - Ze krijgt medicatie (panacur, metacam, vit B en antibiotica), kan ik nog iets ondersteunend geven? - Hoe vaak en hoeveel dwangvoederen? - Hoe zie je dat een konijn het koud heeft? Ik las voelen in de nek? Die is nu nog warm - Ik mix wortels en haar voeder om te geven, is er nog iets anders? - Ik heb een dochter van 3 maand. Moet ik oppassen voor haar? Ze krijgt borstvoeding en ik doe andere kleren aan als ik het konijn verzorg + was mijn handen met ontsmettingsmiddel Ik heb 4 konijntjes in huis genomen als dierenliefhebber. 3 hiervan kwamen van mijn voormalig tijdelijk werk (dierenwinkel) waar ze normaal ingeslapen gingen worden omdat ze niet verkocht geraakte. En de Vlaamse Reus ging normaal als slachtkonijn. Ik ga eerlijk zijn dat ik er niet enorm veel van ken maar ik wil zo veel mogelijk bijleren, informeren en mijn verantwoordelijkheid nemen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cor Geplaatst: 11 januari 2018 Delen Geplaatst: 11 januari 2018 Hallo Klaartjevs, Ons Frans Hangoor heeft ook EC en dit is helaas een wel een strijd die heel lang kan gaan duren. Als je even in dit forum kijkt zie je een topic van mij van de afgelopen 3 maanden (!) Hoeveel Panacur geef je het konijn? Want de meeste dierenarts doe 1 ml per kg lichaamsgewicht konijn. Wij zelf zijn naar de dubbele dosis hier van gegaan. Dat het niet meer tolt na een paar dagen is wel al een goede vooruitgang in mijn ogen, bij ons duurde dit langer. Die van ons heeft nog steeds een scheve kop en dat zal waarschijnlijk zo blijven maar daar kan hij zich mee redden. Dwangvoeren moet je zo vaak mogelijk maar het is wel de bedoeling dat je konijn zo snel mogelijk zelf gaat eten. Dit deedt die van ons gelukkig zeer snel. Als je konijn in de winterperiode naar binnen gaat kan ze pas in het voorjaar terug want de gaat nu de wintervacht verliezen. Persoonlijk zou ik ook het gewicht van het konijn goed in de gaten houden. Want dit was bij ons vooral een probleem. Google anders ook even op Wilhelmina kliniek te Utrecht die hebben zeer veel informatie wat betreft EC. Sterkte er mee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 11 januari 2018 Delen Geplaatst: 11 januari 2018 Wat naar! EC is vreselijk en het is helaas moeilijk in te schatten of een konijn er bovenop komt. Zo te lezen doe je er alles aan en is de juiste en zelfs de volledige medicatie gestart. Het duurt meestal wel een poosje voor die echt aanslaat. Hier vind je nog wat meer informatie over EC: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Bij Wilhelminapark (zij hebben heel veel ervaring met EC) raden ze de dubbele dosis Panacur aan dan in de literatuur geadviseerd wordt. Weet je of jouw konijn ook de dubbele dosis krijgt? Eet ze niet meer zelfstandig omdat je haar dwangvoert? Bij langdurig dwangvoeren is het beter om echte dwangvoer te geven, daar zit meer in. Zo is er Recovery van Supreme en Critical Care van Oxbow. Dat zijn poeders waarmee je met warm water een papje maakt (uiteraard wel goed genoeg af laten koelen). Het is wel positief dat ze nu niet meer tolt en probeert op te staan. Heeft ze geen verlammingen? Met een scheve kop zal het ook wennen voor haar zijn om overeind te blijven (iets waar ze overigens uiteindelijk wel mee kunnen leren omgaan als het niet herstelt). Warmte is heel belangrijk. Een ziek konijn kan zichzelf niet op temperatuur houden en het kost ook veel energie. Die energie heeft ze nodig om de EC de baas te worden. Als ik het goed begrijp zit ze in een koude gang onder een warmtelamp? Enig idee hoe warm het dan is? Je hoeft niet te vergelijken met de temperatuur buiten. Goed dat je oppast qua hygiëne ivm je jonge dochter. Ik weet niet of het echt kwaad kan, maar zou wel extra oppassen inderdaad. Ik heb zelf afgelopen jaar ook een konijn met EC binnen gehad en waste ook altijd mijn handen. In eerste instantie had ik hem samen met zijn vriendinnetje naar binnen gehaald, maar zij kon haar draai binnen niet vinden en ging hem lastigvallen omdat hij zwak was. Na 10 dagen heb ik haar toen terug naar buiten verhuisd en zaten ze allebei alleen. Ik weet niet of het voor jouw konijn fijn is om haar vriendje ook naar binnen te halen als steun. Zo te lezen is ze wel zwak. Hou er rekening mee dat je een buitenkonijn na een dag of 10 binnen te hebben gehad in de winter niet meer naar buiten kan verhuizen ivm verliezen van de wintervacht. Veel sterkte Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
klaartjevs Geplaatst: 11 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2018 Bedankt iedereen. Ik antwoord zo uitvoerig. Momenteel is ze heel stijf en wilt ze maar op 1 zijde liggen. Vind het zo zielig, ze lijkt echt af te zien... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
klaartjevs Geplaatst: 12 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2018 17 uur geleden zei klaartjevs: Bedankt iedereen. Ik antwoord zo uitvoerig. Momenteel is ze heel stijf en wilt ze maar op 1 zijde liggen. Vind het zo zielig, ze lijkt echt af te zien... 19 uur geleden zei Cor: Hallo Klaartjevs, Ons Frans Hangoor heeft ook EC en dit is helaas een wel een strijd die heel lang kan gaan duren. Als je even in dit forum kijkt zie je een topic van mij van de afgelopen 3 maanden (!) Hoeveel Panacur geef je het konijn? Want de meeste dierenarts doe 1 ml per kg lichaamsgewicht konijn. Wij zelf zijn naar de dubbele dosis hier van gegaan. Dat het niet meer tolt na een paar dagen is wel al een goede vooruitgang in mijn ogen, bij ons duurde dit langer. Die van ons heeft nog steeds een scheve kop en dat zal waarschijnlijk zo blijven maar daar kan hij zich mee redden. Dwangvoeren moet je zo vaak mogelijk maar het is wel de bedoeling dat je konijn zo snel mogelijk zelf gaat eten. Dit deedt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
klaartjevs Geplaatst: 12 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2018 Dat hierboven was niet de bedoeling Ik las je topic ook al, heftig maar wat knap dat jullie doorzetten. We geven inderdaad een dubbele dosis. Ze is inderdaad wel al heel erg afgevallen dus heb die recovery gisteren besteld. Stond bij agradi dat ik het vandag ging hebben, had er twee besteld en nu kreeg ik mail dat er maar 1 beschikbaar was dus heb het nog een dag later helaas. Maar vanmorgen was er hooi weg en at ze zelf al zag ik. Maar men gevoel zegt toch nog wat bij te blijven voederen ivm het gewicht. Bedankt alvast!! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cor Geplaatst: 12 januari 2018 Delen Geplaatst: 12 januari 2018 Ons konijn was ook heel erg afgevallen (woog op het dieptepunt 3940 gram) Wat bij ons goed helpt zijn erwtenvlokken (kunnen via de webshop van het forum besteld worden) daarnaast geven wij rond de 80 gram Sciene Selective en daarnaast nog een paar scheppen met allerlei kruiden. Ook krijgt hij iedere dag wat verse groente een snoepje en onbeperkt hooi. Wat bij ons goed werkt is om heel veel kleine porties per dag aan te bieden dan eet hij meer dan enkele grotere. Momenteel krijgt die nog 3 a 4 keer per dag eten. Dat ze al zelf eet is in ieder geval een goed teken hoor. Als dieren voor langere tijd niet meer zelf eten dan willen ze niet meer (onze mening) Hou er rekening mee dat het opknappen echt een hele lange tijd kan duren (wij zijn al ruim 3 maanden bezig) Wat betreft gewicht, ik zou indien mogelijk iedere week bijhouden en ook noteren dan zie je de vooruitgang. Nog één tip die ik je wil mee geven is maak korte filmpjes met je telefoon om te vergelijken bij vooruitgang. Deze is zo minimaal dat je het zelf soms echt niet ziet. Wij hadden dat zelf ook tot mijn vader eens langs kwam en die zei dat het konijn echt een stuk opgeknapt was! Nogmaals sterkte er mee! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
klaartjevs Geplaatst: 14 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2018 Bedankt! Ja dat merk ik ook. Veel eten in 1 keer lukt niet want dan is ze uitgeput. Ze wilt vooral witloof en wortels (ik hou de wortel vast want anders lukt het niet). Witloof vind ze zelf en eet ze op. Heel goede tip ivm de filmpjes! Nu heeft ze enkel langs de ene kant een oogontsteking van daarop te liggen. Ze ligt op een doek ivm de pipi makkelijk weg te kunnen doen en nu onder haar hoofd heb ik ook een doekje gelegd. Maar het ziet wat rood en dik. Haar op de andere kant leggen lukt niet, ze draait zichzelf weer om en krijgt er stress van. Momenteel vind ik dat ze precies wel beter is, af en toe trilt haar pootje wel. Maar ze is vooral uitgeput vind ik. Rechtzitten lukt niet echt door haar scheef hoofd maar ik heb de indruk dat het al rechter is dan een paar dagen geleden. Ze krijgt nu al 5 dagen medicatie en eet met wat hulp toch al alleen. Hoe lang en hoe veel pijnstilling gaf jij? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cor Geplaatst: 14 januari 2018 Delen Geplaatst: 14 januari 2018 Ik heb even mijn eigen topic doorgelezen en daarin staat dit: Carpofendrops 2 x 0,3 ml vanaf zondag veranderd naar Novacam 0,55 ml (Carpofendrops was op en de dierenarts had dit niet meer.) En gestart op 16/09 tot en met 10/10 door gegaan dus een week of zes. Als ik zo mijn eigen topic doorblader zie ik ook wel dat het echt een lange tijd geduurd heeft tot het echt flink zichtbaar beter ging. Binkie zijn hoofd is nog steeds scheef (iets minder dan in het begin) en ook zijn oog zit dicht aan de onderkant. Daar hebben we een zalf voor dus daar zou ik ook naar vragen bij de dierenarts. Waarschijnlijk komt dat nooit goed maar meneer kan zich er prima mee redden. Hij doet eigenlijk nu alles wat die eerst ook deedt. Maar we zijn nu wel 4 maanden verder dit om je aan te geven dat het echt wel even duurt. Fenbendrops krijgt hij ook nog steeds alleen nu de enkele dosis i.p.v. de hogere (sinds eind vorig jaar) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
klaartjevs Geplaatst: 20 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Update: - Eet zelfstandig maar met nog wat hulp ivm aangeven - Hoofdje nog scheef - Tolt en ligt nog - Spiertrillingen weg - Is actiever Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cor Geplaatst: 20 januari 2018 Delen Geplaatst: 20 januari 2018 Dat actiever klinkt wel als of er vooruitgang is en dat is naar mijn mening echt belangrijk! Hou ook in het achterhoofd mocht het een buitenkonijn zijn dat hij toch pas ergens in april weer naar buiten kan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten