Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi!

Ik heb een vraagje over je nieuwe konijn inenten. Ik lees hier en daar dat sommige niet alle inentingen geven, ik heb mijn konijntje nu net 3 weken in huis (vanaf 15 Dec) maar ik vraag me af welke inentingen écht nodig zijn voor je konijn en vanaf welke leeftijd? (ze is nu +- 15 weken) En waar moet je echt nog meer op letten op zo'n jonge leeftijd als je haar net in huis hebt? 

Ze huppelt wel vrolijk door het huis, eet, drinkt en poept goed.

Alvast bedankt! Groetjes.

Geplaatst:

Konijnen hebben 2 inentingen nodig, tegen 3 ziektes. Ik zou op geen een inenting bezuinigen, want alle drie de ziektes zijn dodelijk en komen veel voor in nederland.

Informatie over myxomatose en VHS (VHS is hetzelfde als RHD)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/

Informatie over VHS-2 (of RHD-2)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenziekte-RHD-VHS-2/

Wat betreft de vraag over de leeftijd, dat verschilt een beetje per vaccin wat gebruikt wordt. In de artikelen die ik hierboven linkte staat dat ook uitgelegd, maar hier voor de zekerheid ook nog even het stukje:

Citaat

Vaccins

Hieronder een overzicht van de vaccins die op het moment gebruikt worden voor het inenten van huisdierkonijnen. Kijk goed na in het vaccinatieboekje van jouw konijnen of de juiste vaccins gebruikt zijn. Het komt helaas voor dat er door dierenartsen fouten gemaakt zijn, waardoor je denkt dat jouw konijnen tegen alle drie de ziektes beschermd zijn, maar dat niet het geval is. Als het goed is zet de dierenarts er duidelijk bij welk vaccin is gebruikt (met sticker waarop het batchnummer van het vaccin staat) en wanneer herhaling nodig is.

Vaccins voor konijnen tegen myxomatose en VHS-1
Nobivac Myxo + RHD: Meest gebruikte vaccin tegen myxomatose en VHS-1. Beschermt na 3 weken. Elk jaar herhalen. Minimale leeftijd 5 weken. Is verkrijgbaar in een dosis per konijn waardoor er geen ent-dagen nodig zijn en je contact met andere konijnen beperkt.
Cunivak combo: Werkt tegen myomatose en VHS-1. Bescherming na 10 dagen. Booster (= herhaling) nodig na 4 weken, daarna elke 6 maanden herhalen. Minimum leeftijd 6 weken.  Wordt in Nederland bijna niet gebruikt, de kleinste dosis is namelijk voor 10 konijnen en beperkt houdbaar. Wordt ook weinig gebruikt omdat de Nobivac langer bescherming bied en geen booster nodig heeft.

Vaccins voor konijnen tegen VHS-2
Eravac emulsie: werkt tegen VHS-2. Beschermt na 7 dagen. Elke 6 maanden herhalen. Minimum leeftijd 10 weken (jongere vaccinatie wel mogelijk, maar dan is er een booster nodig na 6 weken). Dit vaccin is gelijk aan Cunipravac RHD Variant.  Is verkrijgbaar in verpakking van 10 of 40 doses en wordt daardoor meestal op konijnen ent-dagen gegeven.
Filavac VHD K C + V: werkt tegen VHS-1 en VHS-2. Mag gegeven worden in combinatie met de nobivac Myxo + RHD, hoewel je dan eigenlijk dubbel inent tegen VHS-1. Dat kan echter geen kwaad. Bescherming na 7 dagen. Elk jaar herhalen. Woon je in een risicogebied waar VHS-2 veel voorkomt, is het aan te raden toch elk half jaar de inenting te herhalen. Minimum leeftijd 10 weken. Jonger inenten wel mogelijk maar dan is een booster (=herhaling) nodig na 6 weken.  Voordeel van deze entstof is dat het in een dosis per konijn te krijgen is en je dus niet vast zit aan ent-dagen, waardoor contact met andere konijnen beperkt wordt.

Cunipravac RHD Variant: In het begin, toen VHS-2 voor het eerst in Nederland was uitgebroken, werd er gebruik gemaakt van cunipravac. Dit is een vaccin uit Spanje. Inmiddels zijn er twee vaccins om VHS-2 te voorkomen geregistreerd voor de Nederlandse markt en wordt cunipravac niet meer gebruikt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .