Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi! 

Een tijdje geleden had ik gier een berichtje gepost over mijn konijntje dumbell met opvallend eetgedrag. Hij speelde altijd met z'n groente en pakte het van z'n broertje af. Hij at wel gewoon niks en hooi en hij had een flinke vroeispurt gemaakt. Afgelopen weken vond ik hem er toch niet zo goed uit zien en ben ik naar de dierenarts geweest met hem. Hij blijkt zowel een afwijking aan zn snijtanden, als aan zn kiezen te hebben. Om hem de ellende te besparen van om de zes weken naar de dierenarts om z'n tanden te slijpen, leek het me een beter plan om z'n tanden Te laten trekken. Maar doordat zijn kaken ook afwijken, moeten die alsog geslepen worden. Wat ik lees is dat de prognose in dit soort zeldzame situaties slecht is. Op dit moment zie ik het allemaal een beetje somber in. In April is mijn konijntje Muffin na een halfjaar intensieve zorg aan een onbekende ziekte overleden en nu dit weer... Geen idee wat jullie met dat verhaal moeten, maar ik moet het even kwijt denk ik en misschien hebben jullie nog wat words of wisdom...

Geplaatst:

Hi! 

Een tijdje geleden had ik gier een berichtje gepost over mijn konijntje dumbell met opvallend eetgedrag. Hij speelde altijd met z'n groente en pakte het van z'n broertje af. Hij at wel gewoon niks en hooi en hij had een flinke vroeispurt gemaakt. Afgelopen weken vond ik hem er toch niet zo goed uit zien en ben ik naar de dierenarts geweest met hem. Hij blijkt zowel een afwijking aan zn snijtanden, als aan zn kiezen te hebben. Om hem de ellende te besparen van om de zes weken naar de dierenarts om z'n tanden te slijpen, leek het me een beter plan om z'n tanden Te laten trekken. Maar doordat zijn kaken ook afwijken, moeten die alsog geslepen worden. Wat ik lees is dat de prognose in dit soort zeldzame situaties slecht is. Op dit moment zie ik het allemaal een beetje somber in. In April is mijn konijntje Muffin na een halfjaar intensieve zorg aan een onbekende ziekte overleden en nu dit weer... Geen idee wat jullie met dat verhaal moeten, maar ik moet het even kwijt denk ik en misschien hebben jullie nog wat words of wisdom...

Geplaatst:

Wat vervelend! 

De snijtanden kunnen inderdaad getrokken worden. Deze komen dan niet meer terug. Achter de snijtanden aan de bovenkaak zitten stifttanden. Dat zijn heel kleine tandjes waar, bij een goede gebitsstand, de snijtanden van de onderkaak op afslijten. Die stifttanden groeien bij sommige konijnen wel door als de snijtanden getrokken zijn, maar meestal breken ze ook weer vanzelf af. 

De kiezen is een ander, lastiger, probleem. Als de kaken niet goed staan dan slijten de kiezen niet goed op elkaar af en komen er haken en/of scherpe randen op de kiezen. Het konijn stopt met eten en de kiezen moeten dan inderdaad geslepen worden. Ik zou nog eens met de dierenarts overleggen hoe erg de kaakstand afwijkt. Je kan denk ik moeilijk ook alle kiezen laten trekken... Ik zou denk ik even aankijken hoe regelmatig hij last krijgt van z’n kiezen. Als dat zeer frequent blijkt lijkt me dat inderdaad geen fijn leven voor een konijn :(  Hoe jong is hij?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .