Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

vanaf hoeveel weken is het verantwoord om met een konijntje te reizen?  Er zit een konijn bij van 2 die dit al vaker doet dus die ervaart hierin geen stress meer. Het baby konijntje is nu 5 weken oud. 

Geplaatst:

Ik weet niet waar je heen wil reizen? Bedoel je het ophalen van een asiel/fokker oid voor een ritje naar huis of bedoel je echt op reis naar het buitenland?

Een babykonijn van 5 weken oud hoort nog bij de moeder te zitten en hoort zeker niet te reizen op die leeftijd. Daar zijn ze veel te kwetsbaar voor. Jonge konijntjes mogen met 8 weken bij de moeder weggehaald worden en zijn dan ook oud genoeg om te kunnen reizen. Eerder reizen zou alleen nodig zijn als het medisch noodzakelijk is. En dan zou ik er eerder voor kiezen om een dierenarts aan huis te laten komen dan met een nestje te gaan slepen richting de praktijk.

Als je met je konijn naar het buitenland wil zijn bepaalde gezondheidscontroles en inentingen verplicht (en vaak ook echt aan te raden). In dat geval zou ik aanraden niet te reizen met een konijn voor het een week of 12 is en volledig is ingeënt en gezond is verklaard door een dierenarts.  Controleer dan ook echt de vereisten voor het importeren van een konijn naar dat land (dat kun je bij de ambassade navragen). En overweeg of het de stress van het reizen waard is om dat te doen. Er zijn bijvoorbeeld al meerdere konijnen gestorven tijdens vliegreizen aan stress en stilliggende darmen (=niet eten door stress).  Tijdens lange autoreizen is het ook vooral een probleem om de konijnen aan het eten en drinken te houden, vaak willen ze dat door de stress van de reis niet. Daarnaast zijn temperatuur/klimaatverschillen voor konijnen ook niet prettig.  Meestal is het aan te raden om in zo een geval de konijnen  (als het tijdelijk verblijf in buitenland betreft) onder te brengen bij familie of kennissen tot je weer terug bent, of als het voor lange tijd is de konijnen te herplaatsen.

Geplaatst:

Hoi Evee, 

dankjewel voor je reactie. Het gaat om een autorit van 1 uurtje, maar dat wel wekelijks. Mijn 2 jarig konijn deed dit vanaf ik denk 8 weken en doet dit prima, enkel vroeg ik mij af vanaf welke leeftijd een konijn hiervoor geschikt is. 

Dankjewel!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .