Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ons konijn Pim heeft al enkele weken een natte, vieze vacht. Beide konijnen hebben normaal gesproken alle ruimte, mogen los in de tuin. Een paar weken geleden was Pim erg vies geworden, de achterste helft leek in de modder geweest te zijn. We dachten dat hij dit wel schoon zou maken, maar dat is helaas niet zo. We hebben al met een handdoek het ergste eraf gehaald, en ze weer in het hok, met buitenruimte gezet. Dit in de hoop dat hij zich schoon zou maken. Pim lijkt er niet echt last van te hebben, hij blijft gerust in het buiten gedeelte als het regent (of sneeuwt). Ik zie nu alleen wat huid door de vacht schemeren, en met het kouder wordende weer, vraag ik me toch af of we niet iets voor hem moeten doen. Wassen,  of naar de dierenarts??

Groetjes Willeke

20171214_111630_HDR-1.jpg

20171214_111624-1.jpg

Geplaatst:

Wat apart! Het is ook echt alleen de achterste helft die zo nattig is! Ik geloof dat ik hem voor de zekerheid toch even naar de DA zou brengen om zijn huid te laten checken. 

Kan het niet komen doordat het andere konijn op hem rijdt en over hem heen plast? (Klinkt vies, maar ze doen het... )

• Verward 1
Geplaatst:

Dank je voor je reactie.... Ben net even bij de dierenarts langs gegaan (gefietst, zonder konijn). Die adviseerde me hem te borstelen, goed van onderen te bekijken of de huid daar in tact is. Zolang hij niet ziek lijkt en goed eet kunnen we het nog aan kijken. En hem ook vooral veel hooi te geven. Nu hij niet meer van de tuin eet en in zijn hok zit, krijgt hij toch meer biks dan een paar weken terug.

Geplaatst:

Dit is niet normaal en heb ik eigenlijk alleen eerder gezien bij tamme gedumpte konijnen of bij koppels van ongecastreerde rammen (dan sproeien ze elkaar onder en rijden ze op elkaar).

Als zijn vacht er zo uit ziet, is hij niet goed bestand tegen weersomstandigheden. Ik denk dat ik hem toch een keer goed zou wassen en kammen, er van uitgaande dat er geen wonden of open plekken op de huid zitten,  dat alles er uit is van vuil. En hem dan een dagje binnen zou houden zodat hij goed droog is. En dan pas weer naar buiten doen en goed opletten dat het niet terug komt.

Zit hij samen met andere konijnen of alleen? Ik zou wel adviseren een afspraak te maken voor controle. Het kan bijv. ook zijn dat hij een heel slecht gebit heeft waardoor hij niet kan wassen of gewrichtsproblemen waardoor hij niet bij zijn rug kan komen.

Geplaatst:

Evee: het konijn zit samen met een andere, aan de foto te ziwn.

@TS: zijn het twee rammen? Waarom heb je het konijn niet even na laten kijken door de dierenarts?

mijn konijnen zitten ook gewoon buiten in de regen, maar ze zien er zeker niet zo uit. Ik vind dit niet normaal en zou hier niet gerust op zijn. 

Geplaatst:

Dit is inderdaad absoluut niet normaal en ik zou er echt even naar laten kijken. Het konijn kan in deze staat ook niet buiten zitten. Een tijdje terug heb ik een konijn binnengekregen met hetzelfde probleem en haar vacht was inmiddels zo vervilt dat alles wat bij jouw konijn nu nat is bij haar kaalgeschoren moest worden. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .