Ga naar inhoud

Ontlastingspatroon


Suzanner

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn heeft in januari een ernstige verstopping gehad, gelukkig hebben we hem samen met de dierenarts er bovenop weten te helpen. Sindsdien krijgt hij speciaal vezelrijk voer om zijn darmen goed op gang te houden en natuurlijk hooi (al is hij niet zo'n liefhebber van hooi)

 

Sinds die tijd merk ik wel dat zijn kontje wat minder bijgehouden wordt (misschien lijkt het zo omdat ik hem nu natuurlijk qua ontlasting goed in de gaten hou), maar zijn vachtje is daar soms wat vies, er ontstaan klitten rondom zijn staart tijdens het verharen en hij heeft regelmatig echt harde keutels in die blindedarmplooien zitten. Die vieze vacht en klitte knip ik soms wat weg, maar wat moet ik met die harde droge keutels doen? Hoort dat gewoon bij een konijn of raakt het daarmee verstopt in die plooien en moet ik er iets mee doen? Want als ik eraan zit vindt hij dat niet zo fijn (zacht uitgedrukt) en ik wil hem niet onnodig pijn doen.

 

Momenteel overweeg ik om volgende week even de dierenarts te bellen, maar misschien weten jullie uit ervaring wat te doen (dat scheelt weer enkele tientjes).

 

Groetjes Suzanne 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je de geurklieren bedoelt, dat zijn geen keutels, maar gewoon opgedroogd spul uit zijn geurklieren waarmee hij zijn territorium kan markeren. Die harde stukjes kun je er eventueel uit pulken als je toch al bezig bent met vervelende dingen als kammen en knippen, maar het is niet direct noodzakelijk om die schoon te maken

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rian en Sanne,

 

Dankjewel voor jullie reacties. De plaatjes komen inderdaad overeen met wat mijn konijntje heeft.

Daarnaast kwam ik ook via deze zoekopdracht op een link van dit forum terecht, daar staat het ook duidelijk beschreven en tips. Dus ik wil jullie heel erg bedanken.

Mochten mensen mijn vraag herkennen, ga dan naar de volgende link (hetzelfde onderwerp binnen dit forum, met ook een foto ter vergelijking)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .