Ga naar inhoud

Konijn e. cuniculi


IlseV

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn vertoont veel kenmerken van de ziekte e. cuniculi. Hij is erg veel afgevallen, hij weegt nu 900 gram,terwijl hij een half jaar geleden 1600 gram woog. Hij sleept met de achterpoten, valt om, schudt met zijn kop en lekt urine. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest, hun hebben hem een oppepper gegeven door middel van een spuit en dwangvoer meegegeven. Maar achteraf gezien denk ik dat hij e. cuniculi heeft. Hebben jullie nog advies om hem te verzorgen en in leven te houden. Ik ga vandaag een panacur bestellen op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt inderdaad wel als iets wat op e.cuniculi zou kunnen wijzen. Ik vind de klachten alleen al wel dusdanig klinken dat ik toch voor een second opinion naar een andere dierenarts zou gaan. Fenbendrops/panacur is natuurlijk al een goed begin (maand lang geven, om te beginnen) maar wellicht zijn  dexamethason injecties en Vitamine-B- injecties ook niet een overbodige luxe.

Op de site van het Wilhelminapark staat wel veel  informatie:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oppepper klinkt mij wat vreemd in de oren bij dit soort serieuze klachten.

Zorg er in ieder geval voor dat hij warmte heeft of krijgt... En eventueel lekkere dingen geven om wat aan te komen. E.cuniculi kost enorm veel energie. Als hij met regelmaat omvalt is het verstandig hem kleiner te behuizen zodat hij niet teveel kan bewegen. 

Hoe oud is je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook met hem naar een andere dierenarts gaan, het lijkt inderdaad erg op EC. 

 

Als het een buitenkonijn is is het verstandig om hem nu naar binnen te halen, dat lees je ook op die informatiepagina van Wilhelminapark. Zoals Sonja zegt kost EC enorm veel energie en zieke konijnen hebben moeite om op temperatuur te blijven.

 

Je kan die EC-informatiepagina van Wilhelminapark aan de dierenarts laten zien en op basis daarvan een meer gerichte behandeling starten. 

 

Hou je ons op de hoogte?

 

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Hij is 4,5 jaar oud. Hij zat samen met zijn vriendin in de schuur. Ik had ze al samen naar binnen gehaald, maar mijn moeder is allergisch voor konijnen en hooi. Dus heb ik ze naar de andere schuur gedaan, deze is verwarmd. Daar zitten ze nu met z´n tweeën. Ik zag net diarree in de kooi liggen, moet ik heb nu nog brok geven? Hij is namelijk erg mager en moet eigenlijk wel goed eten. Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .