Ga naar inhoud

Muis in huis, maar ook een binnenkonijn


Clossie

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik woon al bijna 3 jaar in een appartement/bovenwoning boven de schuur van mijn huisbaas, en woon hier met mijn binnenkonijn. 
Nu heb ik toen ik hier net woonde last gehad van een muis, waarschijnlijk meerdere muizen. Toen heb ik met mijn vader alle wegen die wij konden vinden van en naar de schuur beneden dichtgemaakt met purschuim, en toch ook wat muizenkorrel neergezet onder het keukenblok en in de meterkast. Toen heb ik geen last meer gehad van muizen. 
Nu zag ik gisteren plots iets over de grond schieten en na vandaag goed gezocht te hebben kan ik enkele muizenkeutels vinden. 

Alleen nu heb ik ook mijn konijn in huis en maak ik mij toch zorgen over of dit voor hem niet schadelijk zal zijn? 
De muis zou ontzettend makkelijk zijn hok inkunnen, s nachts geef ik hem ook extra ruimte door een ren aan het hok vast te zetten zodat hij een deel van de woonkamer tot zijn beschikking heeft, maar nu met die muis in huis zit het me helemaal niet lekker. Gelukkig is mijn konijn een veelvraat die nooit een brokje achterlaat dus alleen het hooi zal dan aantrekkelijk zijn voor de muis. 
Over het gif vraag ik mij af of mijn konijn daar last van zou kunnen hebben? Hij kan er met geen mogelijkheid bij komen, daar zorg ik wel voor, maar wat nou als een muis keutels achterlaat en mijn konijn die opeet? Kan daar ook gif in zitten?

 

Ik hoop dat jullie me hiermee een beetje kunnen helpen of goede ideeën hebben..

Alvast dankjulliewel!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muizen en konijnen kunnen prima samenleven :'D Nee even serieus, zonder gein: een muis bij je konijn kan geen kwaad. Wij hebben buiten ook muizen en die komen vast en zeker ook regelmatig voor een hapje en een drankje even buurten bij de konijnen. 

Dat gif vind ik wel eng eigenlijk. Zelf zou ik het ook nooit doen omdat het een ontzettende vreselijk langzame pijnlijke (wil je nog meer enge bijvoeglijke naamwoorden? ;p) dood veroorzaakt bij de muis. Als je de muis dan dood wil, kies dan liever voor een val, zodat de muis in een klap dood is. Dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over konijnenmans- of vrouws. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat las ik net ook al op andere fora, ik denk dat ik dat spul als ik straks thuiskom meteen maar even weghaal en ga kijken of ik dan een muizenval kan gaan kopen ergens, hoef ik me inderdaad ook geen zorgen te maken over wat mijn konijn binnenkrijgt. Maar is het dan zo dat muizen ook geen ziektes kunnen overdragen en dergelijke?

 

Bedankt in ieder geval voor het antwoord Rian :D

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Muizen kunnen wel ziektes overdragen door urine en keutels. Als het gif veilig en onbereikbaar ligt voor je konijn, zou ik het lekker laten liggen. Behalve als het schadelijk is via keutels ofzo, dat weet ik dan weer niet.

Een muis is nooit alleen, waar jij er eentje ziet, zit nog een hele familie achter. :(

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei fiep:

Muizen kunnen wel ziektes overdragen door urine en keutels. Als het gif veilig en onbereikbaar ligt voor je konijn, zou ik het lekker laten liggen. Behalve als het schadelijk is via keutels ofzo, dat weet ik dan weer niet.

Een muis is nooit alleen, waar jij er eentje ziet, zit nog een hele familie achter. :(

Welke ziektes dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedverderrie! Net nu mijn dierenarts aan het klieren is geweest met het konijnenspreekuur, die houden ze om de 3 maanden maar nu hebben ze hem 2 maanden laten uitlopen naar begin november, en dus kan ik dan de inentingen pas halen, zijn vhd2 is dus al "verlopen"!

Zal ik ze daarover toch weer moeten bellen? Ik heb ze al zo lopen stalken over het spreekuur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

"In rats, following oral admin, difethialone is characterised by a short half-life in blood, a longer half-life in liver, and an essentially fecal elimination with almost complete absence of metabolism."
Dit was het enige wat ik erover kon vinden na veel zoeken, het blijft lang in de lever hangen omdat het daar zijn werking uitoefent, maar het middel wordt dus grotendeels uitgescheiden in de keutels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei fiep:

Volgens mij staat hierin vooral dat je moet vaccineren. ;) ja, het virus kan over gebracht worden door muizen, maar ook door muggen etc. Dus je moet je konijnen toch vaccineren en je hoeft niet specifiek bang te zijn voor muizen. ik denk echt dat we ons veel te druk maken hierom.

 

@TS: je kunt je konijnen altijd laten vaccineren. Tijdens zo'n spreekuur is het vaak goedkoper, omdat ze dan 1 ampul voor meerdere klanten kunnen gebruiken, maar als je even rondbelt of gewoon je eigen dierenarts vraagt, zul je zien dat het gewoon kan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei fiep:

Muizen kunnen wel ziektes overdragen door urine en keutels. Als het gif veilig en onbereikbaar ligt voor je konijn, zou ik het lekker laten liggen. Behalve als het schadelijk is via keutels ofzo, dat weet ik dan weer niet.

Een muis is nooit alleen, waar jij er eentje ziet, zit nog een hele familie achter. :(

Ah kom op, jij vindt het dus wel oke dat de muis een langzame, pijnlijke, gruwelijke, vreselijke (nog even die extra enge bijvoeglijke naamwoorden ;p) dood sterft door het gif? :'( Ik dacht dat jij zo'n dierenvriend was! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Rian:

Ah kom op, jij vindt het dus wel oke dat de muis een langzame, pijnlijke, gruwelijke, vreselijke (nog even die extra enge bijvoeglijke naamwoorden ;p) dood sterft door het gif? :'( Ik dacht dat jij zo'n dierenvriend was! 

Ben ik ook, maar niet meer zo voor muizen sinds ze hier thuis hebben huisgehouden. 

En muizenvallen zijn ook niet pijnloos, een keer was de muis niet gelijk dood (en wat doe je dan??) en een andere keer zat er een met een pootje in vast. Da's net zo goed pijnlijk en stressvol voor een muis. Verder eten ze hun eigen jongen op als er geen eten is, dus tja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei fiep:

Verder eten ze hun eigen jongen op als er geen eten is, dus tja...

dat heb ik konijnen ook wel zien doen... ;p 

 

Tja, wij gaan er dan toch een beetje anders mee om. in mijn ren ligt een boomstam, waar al best wat muisjes geboren zijn. En als ik voer komt er wel eens 1 een brokje pikken, zo tussen mijn konijnen. Tja, we wonen in het bos, dus je kunt ze ook niet helemaal weg krijgen.

Afgelopen week kwam ik thuis na een avonddienst en trof ons huis helemaal overhoop: kasten uit elkaar gehaald en elk hoekje in de kamer afgezet met karton of kranten. En buiten stond mijn vriend beteuterd naast een klein muisje, die wel ademde, maar verder niet reageerde. Mijn vriend was een uur bezig geweest de muis te vangen, waarbij de muis klem was komen te zitten onder de vuilnisbak. Hij voelde zich echt enorm schuldig en we waren er allebei een beetje naar van. Het zijn toch eigenlijk hele mooie beestjes...

 

ik snap wel dat je muizen in huis niet leuk vindt. Dit was onze eerste muis in dit huis, ondanks dat we dus in het bos wonen en we op ons terras altijd veel muisjes zien lopen. Deze had gewoon per ongeluk de verkeerde afslag naar binnen genomen. In ons vorige huis stikte het van de muizen, maar ze actief bestrijden met gif of vallen hebben wij nooit gedaan. Het wordt vanzelf beter als je zorgt dat er geen eten ligt waar ze bij kunnen. Alles in afgesloten lades en kasten en voorraaddozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei fiep:

@Christaaamuisjes buiten vind ik ook helemaal prima (en schattig), maar niet binnen! ze hebben hier zoveel schade aangericht en stress gegeven dat ik er helemaal klaar mee ben. en ik ben er nog bang voor ook. :'D

hoe kun je nu bang zijn voor zo'n schattig muisje. Die doen je niks hoor!

Als je nou bang was voor spinnen, zoals ik.... hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei fiep:

Ben ik ook, maar niet meer zo voor muizen sinds ze hier thuis hebben huisgehouden. 

En muizenvallen zijn ook niet pijnloos, een keer was de muis niet gelijk dood (en wat doe je dan??) en een andere keer zat er een met een pootje in vast. Da's net zo goed pijnlijk en stressvol voor een muis. Verder eten ze hun eigen jongen op als er geen eten is, dus tja...

Oke, dat kan incidenteel. Dat is niet je intentie natuurlijk met een val, dan wil je dat ze zo snel mogelijk dood zijn. Ik heb ook een keer een muis met een dwarsleasie gezien door een muizenval. Die kreeg toen alsnog een snelle dood omdat het heel naar was. 

Met gif is je intentie dat ze zo langzaam en zo pijnlijk mogelijk sterven. Heel afschuwelijk. Dat is toch echt iets heel anders. En ja, ik wil hier perse mijn gelijk in krijgen :'D

En speciaal voor jou, omdat je zo gek bent op deze emoticon: ;);););)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .