Pambé Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Hoi allemaal! Mijn opa konijntje lijkt weer niet helemaal 100% te zijn. Even bij t begin beginnen. Een aantal weken geleden had hij snot uit 1 neusgat. Hiervoor heeft hij eerst 10 dagen antibiotica via mond gehad. Toen dit niet aansloeg hebben we drie keer bij de DA via een injectie gedaan, dit heeft geholpen en hij heeft geen snotneus meer. Maar de afgelopen week vond ik zijn eetlust wat slecht. Dit heeft hij echter wel vaker gehad en vaak lost het zichzelf op, ik houd altijd goed in de gaten of hij wel eet. Hij is een beetje afgevallen van 1,5 naar 1,4. Inmiddels eet hij weer goed in zn brokken, maar hooi nog niet optimaal. Hij is zo goed als helemaal blind en je ziet hem dan ook meestal een beetje lucht happen voordat hij een strengeltje hooi te pakken heeft. Dus misschien komt dat ook wel door zn ogen. Nu viel het me van vrijdag op dat zijn anus ook wat gezwollen was. Ik heb het uiteraard in de gaten gehouden. Ik kan er nergens echt wat over vinden behalve syfilis maar hij woont alleen bij ons in huis, dus ik zou niet weten hoe hij er dan aan komt? ik zit er over te denken de DA te bellen, maar k ben ook wel benieuwd naar wat jullie vinden of iemand het herkent? Of jullie iets weten wat ik er aan kan doen. Daarnaast weet ik ook niet of ik nog wel door moet dokteren met em. Hij is natuurlijk al 11 en dat is een beste leeftijd natuurlijk en het moet voor hem ook leuk blijven. Maar dan aan de andere kant is ie nog wel fit opzich. Vachtje is goed, laat nog pit zien zo nu en dan, klom van t weekend nog op Mn hoofd en ligt nu over Mn arm heen te chillen (hoi slaap arm). Dusja ik vind het lastig in beslissen in hoeverre ik hem nog iedere keer moet mee sleuren naar de DA wat natuurlijk ook gewoon stressvol is. --- onsmakelijke foto (had net ff zn achter pootjes gewassen aangezien hij soms door wat zachte keutels huppelt wat dan blijft plakken)
Lienappelsien Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Oei, dat lijkt best flink opgezwollen. Ik zou zeker met hem naar de dierenarts gaan. Ja dat is stressvol, maar dit zal toch ook niet prettig zijn. Met de dierenarts kan je dan beslissen om een eventuele behandeling wel of niet te doen. Eerst maar eens weten wat er met hem aan de hand is. Is hij ingeënt tegen myxomatose?
MichelleloveElmo Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Ik zou hetzelfde doen als @Lienappelsien Overigens kan Syfilis zeker wel. Dit kunnen ze bij de geboorte oplopen en dan drager zijn. Daarom zou het bij een behandeling van duplo ook kunnen verbeteren. Om Syfilis echt aan te pakken moet je minimaal 4 weken 3 keer per week moeten behandelen voor alle aanwezige konijnen (die met elkaar in contact komen)
Pambé Geplaatst: 16 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2017 9 minuten geleden zei Lienappelsien: Oei, dat lijkt best flink opgezwollen. Ik zou zeker met hem naar de dierenarts gaan. Ja dat is stressvol, maar dit zal toch ook niet prettig zijn. Met de dierenarts kan je dan beslissen om een eventuele behandeling wel of niet te doen. Eerst maar eens weten wat er met hem aan de hand is. Is hij ingeënt tegen myxomatose? Hee, thanks voor je reactie. Hij is niet ingeënt. Dit omdat hij binnen woont en alleen is. Ik weet dat hij het dan nog kan krijgen hoor, maar hij komt nog uit de tijd dat ik niet eens wist dat konijnen samen hoorden te wonen en inenten was dus ook niet iets wat ik vroeger deed. Maar in de zomermaanden wanneer muggen enz heeft heb ik een hor om zijn hok heen. Ook heeft hij verder geen symptomen, ogen, neus en lippen zijn niet gezwollen.
Pambé Geplaatst: 16 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2017 2 minuten geleden zei MichelleloveElmo: Ik zou hetzelfde doen als @Lienappelsien Overigens kan Syfilis zeker wel. Dit kunnen ze bij de geboorte oplopen en dan drager zijn. Daarom zou het bij een behandeling van duplo ook kunnen verbeteren. Om Syfilis echt aan te pakken moet je minimaal 4 weken 3 keer per week moeten behandelen voor alle aanwezige konijnen (die met elkaar in contact komen) Ah. maar dat het dan elf jaar later tot uiting komt is wel gek haha. Maar kan vast, zijn weerstand is nu natuurlijk veel lager. Duplo ken ik trouwens niet, wat is dat voor spul? Mijn andere konijnen wonen buiten samen, maar die komen niet in contact met hem.
MichelleloveElmo Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Dat is 1 van de 2 antibiotica die helpen. Als je er voor kiest om de andere konijnen niet te behandelen, dan zul je wel voor de rest van zijn leven er voor moeten kiezen om hygiene maatregelen te treffen. Het is namelijk zeer besmettelijk. Misschien is dit een interessant artikel om te lezen Is er een specifieke reden dat hij alleen zit?
Pambé Geplaatst: 16 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2017 1 uur geleden zei MichelleloveElmo: Dat is 1 van de 2 antibiotica die helpen. Als je er voor kiest om de andere konijnen niet te behandelen, dan zul je wel voor de rest van zijn leven er voor moeten kiezen om hygiene maatregelen te treffen. Het is namelijk zeer besmettelijk. Misschien is dit een interessant artikel om te lezen Is er een specifieke reden dat hij alleen zit? Het kwam in eerste instantie omdat ik vroeger niet wist dat ze een maatje horen te hebben. Nu is het omdat hij als gevolg daarvan dus niet gecastreerd is. Daarnaast ziet hij vrijwel niks meer en heeft hij vaker een beetje last van zijn gezondheid. Ik weet ook niet 100% zeker of hij geen besmettelijke ziektes bij zich draagt. Daarom woont hij nu bij ons binnen. Ik weet dat het niet optimaal is, maar ik denk niet dat hij een castratie nog zou trekken. En daarnaast weet ik dus niet wat hij ervan gaat vinden als er ineens een ander konijn bij hem in het hok zit, aangezien hij ook niet ziet. Ik weet alleen niet wat voor antibiotica injecties hij precies heeft gehad laatst voor zijn snotneus. Ik ga woensdag sowieso voor de hond naar de DA, dus ik zal het allemaal nog even navragen. Ze zei alleen zelf bij de laatste keer van dat ze het nou eerst wou aankijken ivm te veel antibiotica en darmpjes enz. Qua hygiëne maatregelen, die tref ik eigenlijk al. Ik was altijd mijn handen met Dettol zeep nadat ik bij de opa ben geweest, en als ik van plan ben de kleine kinders (koppeltje van allebei ong 5 maand) op te pakken of in het hok te gaan zitten trek ik wat anders aan. Dit dus omdat ik niet zeker weet of hij wellicht andere ziektes bij zich draagt.
Lienappelsien Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Kan je hem morgen niet meenemen naar de dierenarts als je dan toch al gaat (wel even bellen natuurlijk)? Of anders dan in ieder geval de foto aan de dierenarts laten zien, maar dan kan hij/zij hem natuurlijk niet verder onderzoeken. Goed dat je handen wast enz. als je van hem naar de andere konijnen gaat.
Pambé Geplaatst: 17 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2017 6 minuten geleden zei Lienappelsien: Kan je hem morgen niet meenemen naar de dierenarts als je dan toch al gaat (wel even bellen natuurlijk)? Of anders dan in ieder geval de foto aan de dierenarts laten zien, maar dan kan hij/zij hem natuurlijk niet verder onderzoeken. Goed dat je handen wast enz. als je van hem naar de andere konijnen gaat. Ja dat ben ik ook van plan, hebben we de vorige keer met het snot ook gedaan. Moet zeggen toen ik vanochtend keek, leek alles weer in orde. Mocht het nou morgenvroeg nog steeds weg zijn laat ik em thuis, maar ik ga het sowieso aan de DA vragen. 1
Aanbevolen berichten