Ga naar inhoud

Konijn vieze neusje


Elvvg

Aanbevolen berichten

 

Hallo!

 

ik heb sinds vorige week een nieuwe vriendje voor mijn konijn gekocht. Hij zit nu nog apart omdat we hem willen castreren. 

 

Alleen ik had een vraagje.

 

Mijn nieuwe konijn is nu ongeveer zo’n acht weken en ik heb gemerkt dat zijn neusje best vies is. Zijn neusje ziet er niet nat uit alleen ziet het er groenig uit. Ik heb hem ook een paar keer horen niezen. Ik was vorige week naar de dierenarts gegaan voor een consult en hij zei dat z’n neusje er gewoon schoon uit zag. Ik had aan de dierenarts ook gezegd dat ik hem een paar keer had horen niezen maar hij zei dat er waarschijnlijk iets in zijn neus was gekomen.

 

Ik had op internet allerlei dingen gelezen dat het kon zijn dat hij pasteurellose had maar mijn konijn eet en drinkt voor de rest heel goed en is ook heel levendig

 

Komt zo’n vieze neusje vaak voor bij jonge konijnen van acht weken of heeft hij nou echt snot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wijzen op een luchtweginfectie. Het hoeft niet gelijk chronisch te zijn natuurlijk. Het kan ook zijn dat het konijntje gevoelig is voor stof. 

 

Je ziet het vaak bij konijntjes met een zwakke weerstand, uit de broodfok / dierenwinkels afkomstig. Die hebben over het algemeen niet zo een lekkere start gehad. Zit het konijntje buiten of binnen? Als hij buiten zit, had hij wel een wintervacht aangemaakt daarvoor? Wat voor bodembedekking gebruik je, is die stoffig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Evee:

Het kan wijzen op een luchtweginfectie. Het hoeft niet gelijk chronisch te zijn natuurlijk. Het kan ook zijn dat het konijntje gevoelig is voor stof. 

 

Je ziet het vaak bij konijntjes met een zwakke weerstand, uit de broodfok / dierenwinkels afkomstig. Die hebben over het algemeen niet zo een lekkere start gehad. Zit het konijntje buiten of binnen? Als hij buiten zit, had hij wel een wintervacht aangemaakt daarvoor? Wat voor bodembedekking gebruik je, is die stoffig?

 

Mijn konijntje komt inderdaad uit een dierenwinkel.

 

Mijn konijntje zit nu in een schuur en we zijn van plan om hem de hele winter daar te laten omdat hij nog heel klein is. Hij loopt wel altijd in de tuin rond. We gebruiken verder hennepvezel en zachte stro speciaal voor dwergkonijnen. 

575597F0-491A-4D89-A016-38C5DA971FFC.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groen is nooit goed, als je dierenarts  het daar bij laat zou ik een andere dierenarts opzoeken. Groen geeft aan dat er beestjes in het spel zijn, m.a.w. een infectie. Daar heb je eigenlijk altijd medicatie voor nodig. Bij pasteurella hoef je niet meteen iets te merken als niet willen eten, dat komt pas veel later als ze er echt hondsberoerd van zijn. Dat is nu gelukkig niet zo, zo te horen. 

Ik moet zeggen dat ik op de foto niks geks zie, maar dat is maar een momentopname.

En inderdaad... een beestje van acht weken nu nog naar buiten doen, dat lijkt me niet goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .