Ga naar inhoud

2 van onze 5 konijntjes overleden


Anique_86

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Zoals in het voorsteltopic te lezen hebben wij op dit moment helaas nog maar 3 konijntjes.

  

2 van onze konijntjes zijn zondag/maandag overleden, waarschijnlijk door het VHS virus.  Nu is het aan onze andere konijntjes niet te zien dat ze ook ziek zijn maar ik ben elke keer als ik er heen loop bang dat er weer 1 dood is.  

 

Hebben jullie enig idee of het kan dat niet alle konijnen dood gaan aan dit virus? We hebben ze niet ingeënt maar toen ik de dierenarts belde gaf de assistente aan dat het waarschijnlijk ook te laat is om ze in te enten. 

 

Verder had ik dus een koppel (2) en een harem (3). Van het harem zijn de 2 konijntjes overleden dus Roxy zit nu alleen. Ze kan door het gaas wel contact hebben met Billy en Indy maar ze kunnen dus niet bij elkaar op dit moment. Zouden we het tussenstuk er uit kunnen halen (als ze het overleven) en ze met zn 3tjes bij elkaar kunnen zetten? 

 

Groetjes Anique 

Link naar reactie
Delen op andere sites

RHD2 gaat trager dan RHD1 en er is nog heel veel niet bekend over de ziekte, maar voor nu zou ik in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen en ze in laten enten. Het virus blijft sowieso heel lang in de omgeving hangen. 

 

Waren ze helemaal niet ingeënt of wel met nobivac? Momenteel heerst vooral rhd2, maar rhd1 en myxomatose komen ook nog voor. Zorg er dus wel voor dat ze de goede inentingen krijgen; Nobivac voor rhd1/myxomatose en  filavac kv+c of eravac voor rhd2. 

 

Het kan natuurlijk ook dat je andere 2 konijnen door iets anders zijn overleden maar ik zou wel alles ontsmetten en voorzichtig zijn bij andere konijnen (van vrienden etc.). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het juist niet goed om te vaccineren als er mogelijk al contact geweest is. Het is ook niet logisch: het zijn actieve vaccinaties, dus het lichaam moet er zelf antistoffen tegen maken. Als het vhd was, is het lichaam daar al mee bezig. En als het een ander virus was, laat je het immuunsysteem 2 dingen tegelijk doen, wat ook niet handig is. 

Ik zou dus goed met je dierenarts overleggen voor je laat vaccineren op dit moment. Goed zeggen dat je vhd vermoedde bij de rest! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vind je meer info over RHD-2

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenziekte-RHD-VHS-2/


 

Citaat


Net als bij de normale VHS variant krijgen konijnen het benauwd en hebben zij soms bloedingen uit neus en geslachtsorganen. Soms zijn konijnen alleen wat lusteloos en suf. Maar vaak sterven de konijnen zonder dat er ook maar iets te zien is. Bij de normale VHS variant sterven konijnen binnen 1 tot 2 dagen. Bij de VHS/RHD-2 variant duurt het iets langer, 3 tot 5 dagen. Helaas heeft het virus hierdoor ook meer kans zich te verspreiden. Als een konijn eenmaal ziek is, is er niets wat je kan doen om hem beter te maken. Het enige dat je kan doen is voorkomen dat jouw konijnen deze ziekte krijgen.

 

 

Binnen 3 tot 5 dagen na besmetting sterven de konijnen. Ik heb trouwens al wel meer verhalen gehoord over nestjes en fokkers die een RHD-2 besmetting hadden waar toch een paar konijnen niet ziek werden. Volgens mij is nog niet onderzocht waar dat door kan komen, is mij in ieder geval niet bekend. Maar dat wil niet zeggen dat je niet alert moet zijn, het wil niet zeggen dat ze anti-stoffen hebben. Het kan ook gewoon zijn dat ze geluk hebben gehad. Het virus blijft best een tijdje in de omgeving rondgaan, best kans dat ze het dus een paar dagen later alsnog krijgen. Goed poetsen, voorkom besmetting door per verblijf met eigen voer en eigen spullen te werken, vliegen en muggen weren en zorgen dat ze ingeënt zijn. 

Ik snap het punt van Christaa ook hoor, als ze al ziek zijn heeft vaccinatie inderdaad geen zin meer. Maar als ze nog niet besmet zijn wel. Zelf zou ik toch de keuze maken om wel te vaccineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Christaaa:

Het is niet alleen dat het geen zin heeft als ze besmet zijn; mogelijk is het schadelijk. Daarom niet gewoon heen gaan voor een vaccinatie, maar duidelijk de situatie uitleggen. 

 

Klopt, heb je helemaal gelijk in. Als ze een verminderde weerstand hebben / als het immuunsysteem zelf al bezig is anti-stoffen te maken kan het inderdaad schadelijk zijn. Inderdaad goed uitleggen aan de dierenarts hoe de situatie is. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar toch denk ik dat ik zelf zou besluiten ze wel te laten inenten. Niet dat TS denkt, het heeft toch geen zin meer, ik ga niet naar de dierenarts. Ik weet dat er opvangen zijn waar RHD-2 besmettingen waren ook de resterende konijnen hebben laten inenten, zonder dat die uiteindelijk ziek werden. Ik zou zelf de gok wel durven wagen. Of anders gezegd: ik zou het mezelf niet vergeven als de resterende konijnen ook alsnog aan RHD-2 overleden, en ik als baasje niets had gedaan. Maar overleg het inderdaad goed met de dierenarts.  In een situatie als dit zou het ook zinvol kunnen zijn om één van de dode konijnen te laten onderzoeken, zodat je weet waar je aan toe bent met de rest. Maar aan de andere kant duurt dat vaak ook een paar weken. In de tussentijd moet je dan ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies komt regelrecht van filavie (fabrikant filavac). Ook fokkers/opvangen laten meteen alle konijnen vaccineren als er verdachte sterfgevallen zijn geweest. 

 

Mortaliteit bij rhd2 ligt ergens tussen de 5-70% (soms ook hoger waar alle konijnen dus overlijden) dus ja het kan dat niet alle konijnen overlijden bij een rhd2 uitbraak. Alleen zou ik daar persoonlijk niet op gaan zitten wachten. 

 

Incubatietijd is tussen de 3-9 dagen en het virus blijft zo'n 4 maanden in de omgeving hangen (korter bij hogere temperaturen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor alle reacties. De overige 3 konijntjes leven gelukkig nog steeds. 

 

Toen alleen Sammy dood was gegaan en Bobby nog leefde (en de rest dus ook) heb ik meteen de dierenarts gebeld. Deze gaf aan dat we wel zouden kunnen laten enten maar dat dit geen garantie is. (Ze kenden meer gevallen waarbij het geënte konijn vervolgens alsnog overleed)

 

De kans is heel erg groot dat de andere konijnen ook besmet zijn (zelfde hok en alleen gaas tussen de twee verblijven). Ik heb ook overleg gehad met de opvang waar ze vandaan komen. We kijken het nu nog even aan en als ze na 2 weken nog leven dan laten we ze inenten (ook inderdaad om het immuunsysteem nu geen extra knauw te geven, en om ook geen andere dieren te besmetten die ook bij de dierenarts zijn/komen) en dan kunnen we ook evt de koppeling beginnen. 

 

De rest (Roxy en Billy&Indy) zijn gelukkig allemaal nog heel levendig, eten goed en hupsen vrolijk rond. Omdat ik ze pas sinds december heb weet ik ook niet of ze misschien bij de vorige eigenaar wel zijn ingeent en dat dat wellicht een reden is waarom ze nu toch geen ziekte lijken te hebben. 

Verder is het hok goed schoongemaakt en kijken we meermaals per dag bij ze om te kijken hoe het met ze gaat.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heeft de rest nog geen symptomen! Maar heb je geen boekjes meegekregen van ze? Daar zou in moeten staan of ze ingeënt zijn. Als er geen boekjes zijn, dan zijn ze vast niet geënt.

Toen RHD-2 echt de kop opstak heeft de dierenarts alle konijnen in de auto ingeënt, zodat eventuele beesten binnen niet besmet zouden worden. Wellicht dat dat nog een optie is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen boekjes. En bij de opvang deden ze het ook niet (inenten) (inmiddels wel overigens) dus ik denk ook eigenlijk niet dat ze geënt zijn. Van 1 van de 3 weet ik het het lang geleden wel is gebeurd maar bij de vorige eigenaar niet. 

 

Maar dat is wel een goed plan inderdaad! Vanuit de auto! Gaan we doen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .