Anouk__ Geplaatst: 10 september 2017 Geplaatst: 10 september 2017 Hallo mede konijnenliefhebbers, Mijn voedster van 1.5 jaar oud heeft sinds een paar dagen ineens een grote kale plek op haar hals / borst. Ze leeft samen met een rammelaar en ze is gesteriliseerd. Ik kan geen nestje in het hok terug vinden. Merk ook geen verschil in haar gedrag. Vermoed dus niet dat ze schijnzwanger is. Wel liggen er plukjes vacht verspreid door het hok. Zie hieronder een foto: Ik ben benieuwd of iemand dit herkent/ weet wat het is.. Met vriendelijke groet, Anouk
Evee Geplaatst: 10 september 2017 Geplaatst: 10 september 2017 Naast schijnzwangerschappen kan ook verveling, stress en voedingstekorten een oorzaak zijn dat ze zichzelf of een partner kaal plukken. Maar het is bij konijnen heel lastig om de echte oorzaak te achterhalen. Je hoort het echter wel vaker, je bent dus niet de enige waarbij dit het geval is. Een handige tip of directe oplossing heb ik er helaas niet voor.
Okki Geplaatst: 10 september 2017 Geplaatst: 10 september 2017 Misschien vachtmijt? Daar krijgen ze ook kale plekken van. Zie je ook schilfertjes op de huid?
Anouk__ Geplaatst: 11 september 2017 Auteur Geplaatst: 11 september 2017 Bedankt voor jullie reacties! Het ziet er niet schilferig uit en het lijkt er ook niet op dat ze er jeuk aan heeft. Het andere konijn heeft nergens last van. Als het vachtmijt zou zijn dan zouden ze daar toch uiteindelijk allebei last van krijgen? Ik denk dat ik het nog maar even een paar dagen aankijk. Als het niet beter wordt maar even bezoekje aan de dierenarts..
Evee Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Voor mijt vind ik het ook een wat rare plek, niet dat het onmogelijk is hoor! Maar meestal zie je dat meer aan de bovenkant, op de rug of in de nek. Ik ben benieuwd of je er achter kan komen wat de oorzaak is. Als je er achter komt zou ik het graag willen weten, krijg er namelijk wel vaker vragen over
BaasjevanBakkes Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Ik heb het ook gehad met Bakkes. Die had een hele kale plek onder zijn kin door het schuren over de drinkbak....... uiteindelijk een gladde drinkbak neergezet, probleem opgelost 1
BaasjevanBakkes Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 @Evee het is echt waar.. Stond ook heel raar te kijken. Hadden een grote ronde vogelbak van hardsteen er staan... Bakkes bleef netjes op 4 pootjes staan maar hing altijd over de rand.. de rand van de bak was wat stroever en waarschijnlijk door het continu schuren over dezelfde plek, werd hij daar kaal...
Evee Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Ja, heel logisch dat hij dan een kale kin krijgt haha. Maar ik denk dat je het wel moet zien, om je te realiseren dat het daar door komt haah Rare beestjes, die konijnen
Anouk__ Geplaatst: 13 september 2017 Auteur Geplaatst: 13 september 2017 Als ik er achter kom laat ik het zeker even weten. Ze wrijft wel altijd overal met haar kin overheen. Maar kan me toch niet voorstellen dat het daar van komt.... Het zit ook wat meer onder aan haar hals / borst /boeg (hoe noem je die plek?!)
Evee Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Konijnen hebben een geurklier onder de kin waarmee ze spulletjes markeren "van mij". Dat is dus wel normaal. Tenzij ze dat echt heel overmatig zou doen, maar dan zou het inderdaad meer haar kin zijn dan haar borst.
Aanbevolen berichten