Ga naar inhoud

Konijnen net verhuisd & blindedarmkeutels?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen, 

Sinds gisteren trotste eigenaresse van twee konijnen. Nu kijk ik vanochtend even de kooi in of alles goed met ze is en zie dat ze deze keutels laten liggen. 
Volgens mij zijn het blindedarmkeutels, maar heb er voor de zekerheid een foto van gemaakt.

Heb hier al een kijkje genomen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

Ze krijgen momenteel dezelfde brokken als van hun vorige eigenaren (Care+), een overvloed aan hooi en geef voorlopig niets extras omdat ik ze eerst even wil laten wennen. Ze hebben gisteren nog wel het groen van wortels gekregen als afscheidscadeau van hun vorige eigenaren. Maar ook dat was niet ongewoon voor ze. 

Iemand tips wat ik nu het beste kan doen? En bevestiging dat het blindedarmkeutels zijn of iets anders.. 

FullSizeRender.jpg

Geplaatst:

Zijn de andere keutels wel normaal?

Een keer blindedarm keutels is niet gek. Misschien lieten ze ze bij de vorige eigenaren ook wel eens liggen. Hoeveel brokvoer geef je? Ik zou met groenvoer rustig aan doen, hele kleine beetjes de eerste dagen.

Zelf geef ik op de dag dat een nieuw konijn verhuisd naar hier eigenlijk alleen hooi, geen brokken en geen groenvoer. Ook niet als ze wel groenvoer gewend zijn. De tweede dag geef ik naast het hooi wel de brokken die ze bij de vorige baas hadden en de derde dag pas groenvoer er bij, een kleine portie van 1 soort. De dagen erna bouw ik dan verder op met meer soorten er bij. En na een week ga ik het voer mengen met de soort die ik geef.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ja nu liggen er weer nieuwe die ook niet opgegeten zijn. Die andere zijn opgedroogd en kleiner en zwart geworden. 

De vorige eigenaar had altijd een grote bak vol brokken. Ik wil dat terug dringen tot 20 gram per kg maar ik weet nog niet hoeveel ze wegen. 

Heb wel een kleiner bakje al staan. Daar is sinds vanochtend misschien maximaal een kwart uit. 

Goede tip, na 1 week brokvoer mengen. Ik twijfelde al wanneer ik daar het beste mee kon beginnen. Ze zijn wel jarenlang hetzelfde merk gewend (5 en 6 jaar zijn ze). 

Geplaatst:

Zijn het volwassen konijnen? Dan kun je aanhouden dat de konijnen zoveel brokken mogen als ze in een minuut of 20 opeten. Als er voor de rest onbeperkt hooi beschikbaar is, is dat prima. Wat er na 20 minuten nog ligt kun je wegpakken.

Geplaatst:

Thanks! Denk inmiddels de juiste verhouding wel te hebben na een aantal dagen uitproberen.
Het probleem met de blindedarmkeutels heeft zichzelf ook opgelost gelukkig!

• Vind ik leuk 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .