Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

Wij zijn vandaag naar de dierenarts gegaan om te kijken of Knuffel haakjes op haar kiezen heeft, omdat ze alles eet behalve brokken. Haar brokken eet ze langzaam of veel later pas op.

Gisteren ging ik haar kammen/borstelen en toen zag ik een kale plek op haar rug met zwarte en witte dingetjes, dat hebben we ook laten nakijken.

Vandaag zijn we dus naar de dierenarts gegaan. De dierenarts zag geen haakjes of iets anders wat niet goed was in Knuffel haar mond. Ze heeft haar ook nog geweegd, waaruit bleek dat Knuffel was afgevallen. Ze woog de laatste keer volgens mij ongeveer 2,3 kilo en nu iets van 2,1. Wij zagen zelf ook al dat ze dunner was geworden. 

Ze heeft ook naar het plekje gekeken en de zwarte en witte dingetjes onder de loep genomen. Mijn moeder en de dierenarts zagen ook al dat dat zwarte vlooienpoep is. Al helemaal toen de dierenarts het onder de loep bekeek. Die witte dingetjes zijn waarschijnlijk gewoon wat huidschilfertjes. En nee het zijn geen mijten, maar Knuffel heeft dus in ieder geval van dat vlooienspul in haar nekje gekregen en dat moet over 3 weken weer. Dat het plekje een beetje kaal is komt waarschijnlijk door het krabben en bijten.

Hoe ze aan de vlooien is gekomen kunnen verschillende redenen zijn wat wij wel kunnen bedenken. En waarom ze haar brokken slecht eet is misschien omdat ze last had van de vlooien? We gaan het in ieder geval in de gaten houden en als we het niet vertrouwen gaan we terug. 

Toch wel raar een konijn met vlooien. Meestal hoor je het over katten en honden, maar een konijn? Ik krijg er zelf jeuk van!:'D

Geplaatst:

De vlooien die op konijnen zitten zijn meestal kattenvlooien. Vlooien komen vaker voor bij konijnen hoor, vaak in huishoudens waar ook een kat of hond loopt. Bij flinke vlooienplagen springen de vlooien ook gewoon op het konijn over. Konijnenvlooien komen ook wel voor, maar bij wilde konijnen. Bij tamme konijnen zie je eigenlijk bijna altijd de kattenvlo voor zo ver ik weet.

Gebruik wel altijd een vlooienmiddel dat door de dierenarts is voorgeschreven. Veel honden en kattenmiddelen zijn namelijk dodelijk voor konijnen (zoals bijvoorbeeld frontline).

Vlooien kunnen wel stress geven, en van stress kunnen darmproblemen ontstaan, wat zou verklaren dat het konijntje minder at. Ik zou wel heel goed in de gaten houden dat er niet meer aan de hand is. Het kan zijn dat er wel kiesproblemen zijn, de achterste kiezen zijn namelijk alleen op een foto / met een roesje te bekijken.

• Vind ik leuk 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .