Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en moet meteen mijn eerste vraag stellen in deze rubriek.

Ons konijn Muffin is tijdens onze vakantie gaan logeren.

Hij heeft amper gegeten en was erg gestresst.

Dit uitte zich in stampen en erg verharen.

Hij kwam terug thuis en heeft sindsdien niets gegeten.

Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest. Hij is volledig onderzocht en kreeg 2 spuitjes om het eten op te wekken.

Ook heb ik voer gekregen om met een spuitje iedere 2 tot 3 uur te geven.

Dat heb ik uiteraard gedaan.

Met momenten kwam er ook wat meer leven in Muffin maar ik heb nog geen keutels gezien.

Ik vroeg mij af hoe lang dit mag duren.

Heeft iemand er ervaring mee? 

Geplaatst:

Als een konijn 24 uur niets eet vallen de darmen stil.

Als een konijn iets eet, duurt het namelijk iets meer dan 23 uur voordat alle voedingsstoffen zijn opgenomen en de restanten worden uitgekeuteld. Als je gisteren begonnen bent met dwangvoeren, zal het dus waarschijnlijk 23-24 uur duren voor je de eerste keutels gaat zien. Dat kan dan diarree zijn of ongelijke keutels, zijn darmen zijn immers aardig van slag. Als het goed is wordt het vanzelf normaler als alles weer op gang is gekomen. Hoe lang je moet blijven dwangvoeren, ligt er aan. Meestal is het niet langer dan een paar dagen, zodra konijnen weer zelf gaan eten, al is het maar een klein beetje, kun je het dwangvoeren gaan afbouwen en daarna stoppen. Dwangvoer kan ook voor stress zorgen en kan er ook voor zorgen als je het veel doet dat ze te vol zitten om zelf nog zin te hebben om daarnaast te gaan eten. Probeer hem in ieder geval naast het dwangvoer ook te verleiden zelf weer te gaan eten: koop lekkere hooisoorten, geef eventueel groenvoer of vers gras (mits hij dit gewend is), probeer eventueel eens een paar brokjes van een ander (wel goed!) merk konijnenvoer. 

Denk je dat stress de reden is geweest dat hij is gestopt met eten, of kan er meer aan de hand zijn?

Geplaatst:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De dierenarts heeft hem echt goed nagekeken en de conclusie was zoals ik al dacht stress.

Ik hoop dat de keutels snel komen dan ben ik er iets geruster op dat het goedkomt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb dat vroeger met een van mijn konijnen ook gehad. Weekendje uit logeren en gelijk niet meer eten. We hebben hem toen een paar dagen moeten dwangvoeren en we hadden ook voor de zekerheid carprofen (ontstekingsremmer en pijnstiller) meegekregen, maar na een paar dagen ging ie steeds meer eten en uiteindelijk was ie weer de oude. :) Probeer hem zo veel mogelijk te stimuleren met eten wat ie echt supergeweldig lekker vindt; het is in zo'n geval belangrijker dat ie iets binnenkrijgt dan dat het eigenlijk niet zo heel gezond is. Paardenbloem, andijvie en wortellof is bij mijn konijnen & cavia's vaak het eerste wat ze eten als er iets aan de hand is.

Het was bij mijn konijn zeer waarschijnlijk ook door  de stress; t zijn nogal verschrikkelijk stressgevoelige dieren :p

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .