Leonie* Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Hallo! Mijn grote Lotharinger konijn Owen van ruim 5 jaar loopt sinds een paar weken moeilijk. Hij kan zijn linkerpoot niet gemakkelijk gebruiken waardoor hij omvalt als hij snel wil hupsen. Hij kan er wel op zitten maar gaat wel liever liggen. Ook plast hij zichzelf onder waardoor hij kaal is geworden aan de onderkant en het oppassen is geblazen met maden. Hij eet verder goed en keutelt ook prima. Ook is hij goed actief en alert, het lopen gaat alleen niet zo gemakkelijk. Ik ben al met hem naar de dierenarts geweest. Hij is getest op E. Cuniculi en dat was negatief. Hij heeft een tijdje carprofen drops gekregen, wat geen verschil maakte. Er zit wel gevoel in zijn poten en het is niet erger geworden in de afgelopen tijd, meer hetzelfde. Gister weer naar de dierenarts geweest en die zei eigenlijk dat ze het ook niet echt wist. Ze kon wel foto's maken, maar als het bijv. een hernia oid zou zijn dan zou ze het niet aanraden om verder te behandelen door de hoge kosten, lange proces en omdat hij al op leeftijd is. Ik moet zijn gewicht in de gaten houden, omdat hij ook wat afviel, maar verder is er niks wat ik hoef/kan doen. Hebben jullie misschien nog ervaringen of ideeën? Is het slim om naar een andere dierenarts te gaan of is dit niet zo'n rare conclusie? Zoals het nu lijkt is het gewoon wachten tot hij zich slecht voelt en hem dan laten inslapen... Bedankt alvast! Groetjes, Leonie
Evee Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 E cuniculi is niet met 100% zekerheid te testen zolang het konijn leeft, en pas echt te bevestigen als het konijn al overleden is. Ik zou er dus zeker van uitgaan dat dat het is. Alle symptomen wijzen er wel op. Naar een andere dierenarts gaan is zeker niet vreemd. Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk behandeling tegen EC starten!
Sanne_vdv Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Mijn konijn heeft ook e.cuniculi en de behandelingen slaan goed aan! Ik twijfel eerlijk gezegd of jouw konijn dat wel heeft, want je zegt dat hij moeite heeft met zijn linker poot. Een konijn met E.cuniculi heeft een parasiet die het evenwichtsorgaan aantast, waardoor je konijn omvalt. Ook houden ze dan hun kopje scheef en zoals bij mijn konijn gebeurde hebben ze vaak ook last van hun ogen (ronddraaien, niet kunnen focussen op één plek, vlekje in het oog). De symptonen kunnen verschillen, maar als je konijn alleen zijn linkerpoot niet goed kan gebruiken, denk ik niet gelijk aan E.cuniculi. Voor de zekerheid kan je wel panacur gebruiken en antibiotica, om eventueel EC te behandelen.
Evee Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Maar urinebrand en het omvallen zijn dan wel weer een tekenen dat het wel EC zou kunnen zijn. Als het alleen een breuk of iets in het linkerpootje is, dan zou hij daar geen last van moeten hebben. Bij een hernia zou het op zich wel kunnen, maar dan zou hij verder ook stram moeten zijn en zijn blindedarmkeutels ook laten liggen. Is het trouwens zijn voor of achterpoot (ik denk achter, als ik jouw verhaal zo lees). Ik zou toch voor het zekere gaan, en behandelen tegen EC.
Leonie* Geplaatst: 14 juli 2017 Auteur Geplaatst: 14 juli 2017 Bedankt voor de reacties! Ik ga even overleggen met de dierenarts. Als ik dit artikel lees: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html komt er wel heel veel overheen met wat hij heeft. Er zijn volgens mij heel veel verschillende varianten. Iets van een breuk oid lijkt me zo onwaarschijnlijk, omdat alles in zijn 'hok' laag is en hij nergens vanaf hoeft te springen oid. En het is een groot konijn dus sowieso niet zo'n springer.
Sanne1993 Geplaatst: 14 juli 2017 Geplaatst: 14 juli 2017 Ik vind het ook heel erg bij EC passen. Ik zou ook voor een second opinion gaan, want deze verschijnselen zijn wel iets te heftig om zomaar af te wachten.
Leonie* Geplaatst: 14 juli 2017 Auteur Geplaatst: 14 juli 2017 Bedankt, ik ga de behandeling voor EC starten en hopen dat het snel aanslaat!
Aanbevolen berichten