Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hai,

mijn konijn is gister eergisteren opgenomen in het ziekenhuis wegens maden.

alle maden zijn verwijderd. Hij krijgt dwangvoer en medicijnen en is bij ons binnen.

we willen hem kamillethee met een beetje honing geven tegen ontstekingen enzo..

hij heeft ook een wond.

kunnen we dit soms geven en hoe vaak?

Geplaatst:

Waarom zou je aan de slag gaan met honing en kamille geneuzel als je medicijnen hebt gekregen?

Ik denk dat je moet gaan kijken naar de oorzaak van de maden. Had je konijn diarree? Hoe kan dat?

Tegelijk met Lien! Die zegt het allemaal wat subtieler ;p

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Oei, nee, ik denk ook niet dat het heel verstandig is om dat te geven. Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Als je iets voor je konijn wilt doen wat wel gezond is, kun je misschien hooi thee voor hem maken. Gewoon een pluk hooi in een bakje met kokend water leggen, laten trekken tot het water afgekoeld is en dan de koude (!) thee (zonder hooi dus) aan je konijn geven. Soms vinden ze dat lekker en kan het helpen om voldoende vocht binnen te krijgen, verder heeft het geloof ik weinig genezend effect.

Overigens denk ik dat het inderdaad wel heel belangrijk is dat je jezelf afvraagt waarom je konijn maden had, en hoe je een volgende keer kunt voorkomen.

Geplaatst:

Je kan een konijn hooithee of kruidenthee (van één kruid getrokken dus geen rare mengsels mensenthee) geven, wel koud afgekoeld en altijd naast gewoon drinkwater, dus zeker niet als enige keuze!

Ik zou echter oppassen met dit te doen naast dat jouw konijn medicijnen krijgt. Kruiden kunnen soms een versterkend of verzwakkend effect hebben op de reguliere medicijnen.

Honing moet je echter nooit aan je konijn geven. De enige toepassing voor honing bij konijnen is een honingzalf, maar die moeten ze dus niet opeten of drinken.

Wat betreft maden: wat was de oorzaak? Een wond? Diarree? Probeer te achterhalen wat het was. Als het diarree was (vaak voeding of aan wormen gerelateerd!) pak dat dan aan om het in het vervolg te voorkomen. Beperkt brokvoer en vooral veel hooi geven! Voor het herstel zou ik verder zorgen dat je het advies van de dierenarts opvolgt en pas als hij weer helemaal beter is starten met dingen die anders zijn dan gebruikelijk.

Geplaatst:

Dankjewel, het gaat al beter, maar hij is wel heel slap bij zijn pootjes moet hij dit trainen en moeten wij hem hierbij helpen? Hij heeft natuurlijk een paar dagen niet echt bewogen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .