Konijnenmoeder Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Mijn konijn Nico is 10 jaar oud, en een vrij groot konijn. Hij is van 2,3 kilo naar 2 kilo afgevallen en eet aanzienlijk minder dan voorheen. Vorige week zijn tanden laten checken door de da, en er zijn kleine haakjes afgehaald. Evengoed eet hij nog steeds slecht en is hij vrij lusteloos, al achtervolgt hij zijn maatje Melanie 's avonds wel om te dekken. Gisteravond ben ik begonnen met dwangvoeren, zodat zijn darmen niet gaan stilliggen. Vanochtend ook carprofen en metocloral gegeven. Hij heeft vanaf vanochtend twee natte keutels gedaan (het is nu 12.25 uur) thats it. Wat kan ik nog doen? Stoppen met de metocloral, omdat hij natte keutels heeft? Doorgaan met Carprofen? Of wordt hij daar misselijk van? Hoe merk je aan een ouder konijn dat hij geen zin meer in het leven heeft?
Evee Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Een konijn sterft nooit van ouderdom. Ouderdom is geen ziekte namelijk Een oud konijn wordt wel vatbaarder voor andere gezondheidsproblemen. At hij nog wel zelfstandig toen je bent gaan dwangvoeren of at hij op dat moment echt niets meer? Keutelt hij buitenom de natte keutels wel of niet? En wat voor keutels? Dat hij natte keutels doet is normaal: ik vermoed dat dat de blindedarmkeutels zijn. Als konijnen medicijnen krijgen laten ze die als het goed is liggen, normaal gezien eten ze die op. Maar als er medicijnen in het lijf zitten ruiken ze raar en laten ze die liggen. Zie meer info in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/ Als hij op het moment wel zelfstandig eet, ook al is het maar weinig, en er komen ook gewoon keutels uit zou ik best durven stoppen met de metocloral. Pijnstillers (de carprofen dus) zou ik nog een paar daagjes geven omdat je aangeeft dat hij nog niet zo veel zelf eet. Dat kan door pijn komen, maar zeker ook door alle stress van het toedienen van het dwangvoer en de medicijnen. Kijk of je de pijnstillers op een zo konijnvriendelijke manier binnen kan krijgen. Bijvoorbeeld op een beetje groenvoer, ipv dat je het met een spuitje in het bekje moet doen. En verleid hem op alle mogelijke manieren om toch zo veel mogelijk zelfstandig te gaan eten. Van dwangvoer slijten de kiezen niet, dus dan heeft hij straks weer opnieuw problemen. Het is toch echt zaak dat hij weer lekker zelf gaat eten. En met een volle buik van dwangvoer doen konijnen dat vaak ook niet snel. Ook niet als hun mond pijn doet na het bezoek aan de tandarts. Het is dus een beetje zoeken naar een goede middenweg. Maar als hij zelf nog iets eet zou ik niet zo heel snel gaan dwangvoeren, maar echt je best doen dat de hoeveelheid die hij eet omhoog gaat. Houd hem natuurlijk wel goed in de gaten. Het advies dat ik nu geef is zonder dat ik jouw konijn heb gezien en de verdere situatie (behalve wat jij hebt beschreven) ken. Bij twijfel altijd contact zoeken met een goede, konijnkundige dierenarts.
Aanbevolen berichten