Aafke Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Mijn moeder heeft 2 Vlaamse reuzen. Op dit moment zitten ze apart omdat de ram gecastreerd is. Ze gaan regelmatig (lees: altijd met mooi weer) naar buiten en mogen ook iedere avond een tijd lang los lopen. Sinds een paar dagen is de voedster haar hele kooi aan het omwroeten, met name de plekken waar ze geürineerd heeft. Zou dit een vorm van verveling kunnen zijn of moet ik hier meer de medische kant op gaan denken? De konijnen worden overigens gehouden op vlas (geen idee of dit verschil maakt voor een evt. 'diagnose' ).
Sanne1993 Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Ik denk dat het inderdaad verveling is. Konijnen zijn eigenlijk gewoon niet geschikt om in een kooi te stoppen. Zeker als het gaat om vlamen
Evee Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Graven is natuurlijk gedag van konijnen. Een paar uur loslopen en de rest van de dag in een kooi is te weinig / te klein. Elk konijn hoort minimaal 1 vierkante meter permanente leefruimte te hebben, het liefst 2 vierkante meter. Dat is per konijn, voor een koppel heb je dus minimaal 2, liever 4 vierkante meter nodig. Voor een koppel vlaamse reuzen (ik neem aan dat de voedster straks aan de ram gekoppeld gaat worden) zou ik zelfs 6 vierkante meter leefruimte adviseren.
Aafke Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Geplaatst: 7 juni 2017 Het feit dat ze nu in een kooi zit, heeft te maken met de castratie van de ram. A.s. vrijdag mogen ze bij elkaar waardoor ze ook weer geheel van de vrijheid kunnen genieten. Ik weet dat graven natuurlijk gedrag is maar waarom lijkt het dan net alsof ze alleen de plekken omspit waar ze geürineerd heeft? En waarom graaft ze buiten in het gras dan niet? Kan het ook te maken hebben met territorium afzetten d.m.v. geur verspreiding? Of doen voedsters dit niet?
Evee Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Voedsters doen dat ook, maar niet door te graven. Ze doen dat door te plassen / keutelen / sproeien / met de kin ergens over te gaan. Waarom ze op bepaalde plaatsen wel en op andere plaatsen niet graven? Soms is de logica ver zoek. Maar het is natuurlijk wel zo dat je in wacht vochtige grond / zand makkelijker een hol zou kunnen maken in de natuur, dan in hele droge grond/zand (dat stort sneller in). Misschien zit er wel zo een logica achter.
Aafke Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Geplaatst: 7 juni 2017 Duidelijk! Bedankt voor de uitleg We wachten even af tot de hereniging a.s. vrijdag en anders kom ik terug op deze vraag.
Aanbevolen berichten