Ga naar inhoud

Thomas Pluis leeftijd castratie


ThomasPluis

Aanbevolen berichten

Hallo. Is het echt een half wild konijntje? Of is het een tam konijntje met een wildkleur vacht?

 

Een halfwildje die een voorpoot mist is nogal wat, vaak zijn het wildebrassen. Ik weet niet of dat wilde karakter ook de reden is van de breuk in het pootje of dat er iets anders is gebeurd? Maar sommige halfwildjes vallen ook wat rustiger uit, dus misschien heb je geluk. Zorg er wel voor dat het verblijf goed geschikt is voor een half wild konijntje, dus overdekt en goed ontsnap proof.

 

Hoe oud is het konijntje nu? En hoe kom je er aan? (vaak komen halve wildjes uit een opvang, nadat moeder gedumpt is geweest, maar ik kan mij niet voorstellen dat die een half wildje met een pootbreuk plaatsen, tenzij je gastgezin bent).

 

Castreren kan vanaf ongeveer 12 weken. Ik weet niet of je beide in 1x moet laten doen, het ligt er misschien aan hoe lang het amputeren van het pootje duurt. De meeste dierenartsen vinden het niet prettig om konijnen echt urenlang onder narcose te houden. Dus als het gecompliceerd is om het pootje te amputeren, dan kan het zijn dat ze dan liever niet ook nog castreren. Maar op zich is de castratie van een ram ook weer geen moeilijke of langdurende ingreep dus best kans dat ze het wel zien zitten. Ik denk dat je dat het best met een (konijnkundige) dierenarts kan overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben Thomas Pluis gevonden in een natuurgebied hier vlakbij waar we altijd de honden uitlaten. Er zijn daar een aantal jaar geleden wat tamme konijnen gedumpt, want ik zie heel vaak een zwarte en een beige konijn wegflitsen! 

Ik vermoed dat Thomas Pluis hier een afstammeling van is. 

 

We weten niet wat er met hem gebeurd is. Compleet in shock was hij toen we hem vonden. Kon niet meer op zn pootjes staan. Omdat ik hem niet wilde laten creperen hebben we hem meegenomen. En gelijk de dierenarts gebeld, medicijnen gegeven enz

 

We hadden niet gedacht dat hij het zal redden. Maar dat doet ie dus wel! Hij doet het prima, is erg alert en komt gewoon zn eten uit je hand opeten. Ok, wel op drie poten.... 

 

We hebben een groot, overdekt konijnenverblijf achter in de tuin waar onze oude Bart (10 jaar, gecastreerde Nhd)met zijn twee vriendinnen Poezel en Wip ( qua aftekening mislukte dwerg konijn voedsters van 2 jaar) in wonen. 

Misschien, als de amputatie en castratie lukt, kan thomas Pluis daar wel gaan wonen... 

 

Voorlopig moet hij nog een hele poos hokrust... En dacht ik dat het misschien handig en leuk zou zijn om hem een beetje handtam te maken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval betwijfel ik wat verstandig is. De kans is dus ook groot dat het geen halve wilde is maar al een 3e of 4e generatie wilde. Of misschien zelfs een volledige wilde (die je van de Nederlandse wet niet als huisdier mag houden).

 

En dan ook nog een pootamputatie voor zo een diertje. Halve wildjes, of in dit geval misschien zelfs een nog verder verwilderd konijn zijn geen gewone schattige lieve huiskonijnen. Ik betwijfel of je dit konijn gelukkig maakt in gevangenschap. Dat handtam maken is leuk bedacht, maar bij een grotendeels wild konijn dat ook in vrijheid is opgegroeid betwijfel ik of dat gaat lukken. En vooral ook, of het wel een toekomst is voor dit beestje.

 

Ik snap dat je je er ontzettend snel aan hecht en het beste met hem voor hebt, maar ik betwijfel of dit een verstandige actie is. Misschien kun je het best contact opnemen met een wildopvang / zoogdierenopvang in de buurt voor advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het even niet meer, in de eerste post schrijf je dat zijn pootje geamputeerd moet worden en vraag je of er dan ook gelijk gecastreerd kan worden, en in je volgende post, een uur later, schrijf je dat hij op 3 poten uit je hand komt eten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Rian:

Ik snap het even niet meer, in de eerste post schrijf je dat zijn pootje geamputeerd moet worden en vraag je of er dan ook gelijk gecastreerd kan worden, en in je volgende post, een uur later, schrijf je dat hij op 3 poten uit je hand komt eten?

 

 

Als een poot geamputeerd moet worden kun je daar meestal niet op rennen/lopen :p 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thomas Pluis hupt nu idd ook al op drie poten, omdat hij op zn gebroken pootje niet kan staan! 

 

In hoeverre hij qua afstamming wild is,weet ik uiteraard niet. Zijn buik is niet wit. En zn oren zijn wat lang.

 

Wat ik wel weet is dat hij, zodra hij ons ziet, naar voren komt huppen en uit onze hand eet. Ook kan ik hem over zn koppie aaien. Ik vind hem dus vrij tam! Oppakken vind hij iets minder, maar ik moet hem wel vasthouden om hem zijn medicijn te geven. Dat eet ie nou weer niet uit mn hand.... 

 

Omdat thomas Pluis zo tam is, wil ik hem een kans geven om bij onze andere konijnen te gaan wonen. Die zijn ook niet super tam, we tillen ze nooit op, maar ze eten uit onze hand en zijn erg aaibaar voor de kindjes. Ook racen ze graag los in de tuin! 

 

En dat gunnen we thomas Pluis ook! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke, dan snap ik het inderdaad. Begreep er even niks meer van. Maar het beestje loopt dus al die tijd met een gebroken poot, dat moet toch enorm pijnlijk zijn? Jullie en de DA hebben niet zoiets van: Meteen opereren? (als je de keuze al maakt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .