Ga naar inhoud

E cuniculi net voor de vakantie??


Jkboer

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Het viel me afgelopen week op dat ons konijn soort van vliesje op haar oog had, dus ik dacht die heeft zich ergens aan gestoten en is miss blind. Sinds vanmiddag helaas een heel.wit wolkje op de lens, waardoor ik denk aan cuniculi.. Nu wil ik ons konijn dolgraag helpen maar wij zijn morgen op vakantie waardoor mijn schoonmoeder ermee zit. Het konijn leeft in een groot hok en is vrijwel niet te pakken, dierenartsbezoek is dus geen optie!

 

Voor de duidelijkheid: behalve haar oog geen klachten qua kop schuin en dergelijke, zoals ik al eens met een ander konijn heb gehad.

 

Kunnen jullie op basis van de foto concluderen of dit inderdaad cuniculi is? In dat geval wil ik panacur pasta bestellen voor haar zodat ze dit kan mengen met groenvoer. Want ook in haar bek spuiten zal onmogelijk.voor.mijn schoonmoeder zijn!  Graag advies, hartelijk dank!

 

jj

20170425_200022.jpg

20170425_200041.jpg

20170425_200032.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad goed EC kunnen zijn. EC komt in verschillende vormen, dus ze hoeven echt niet per sé een scheve kop te hebben. 

 

Wel eng dat het zo snel erger wordt. 

 

Is er niemand anders die haar zou kunnen vangen en met haar naar de dierenarts kan gaan?

 

Als echt je enige optie is om te wachten tot na je vakantie of haar in de tussentijd alvast Panacur geven dan zou ik inderdaad Panacur bestellen.

 

Lastige situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook de dierenarts kunnen bellen en de foto's mailen. Niet ideaal, maar toch beter dan zelf iets doen.

 

Ik weet niet hoe bekend je dierenarts met EC is, je zou ook deze links mee kunnen mailen:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heel lastig!

Ik heb net panacur besteld, dan hoop ik maar dat het iets helpt totdat we terug komen, over 1,5 week....

Erg vervelend zo, maar panacur kan ook niet echt  kwaad.

Als het echt EC is, is het nog maar de vraag of het te bestrijden is. Ons laatste konijn heeft het niet gered helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je gaat niet naar de dierenarts, maar rommelt gewoon nog even aan? En dan hoop je dat het toch beter afloopt dan met je andere konijn?

Sorry hoor, maar dit viel je al langer op en ik neem aan dat je wist dat je op vakantie zou gaan. 

Panacur kan waarschijnlijk geen kwaad, maar een verkeerde diagnose misschien wel!

ik snap dit echt niet :( 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

beetje makkelijk zo te concluderen. als het me opvalt dat er een vliesje op een oog zit maar verder niets is het niet zo gek even aan te kijken lijkt me. Net als bij mensen heb je er die bij ieder wissewasje gelijk naar de dokter gaan terwijl t vaak vanzelf over gaat. nu ik savonds om  20.00u dit zie, dierenarts voor advies probeer te bellen maar al dicht is, wat moet ik dan?

Dan lijkt dit me de beste oplossing, mijn schoonmoeder gaat het echt niet lukken het konijn te vangen met zoveel schuilplaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het konijn ook tijdelijk anders huisvesten.

En ik ben dan blijkbaar iemand die voor elk wissewasje naar de dokter gaat, maar ik heb wel eens in dezelfde situatie gezeten en dan ga ik dus direct, omdat ik weet dat het er anders niet van komt. Een huisdier brengt een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee en daar horen dit soort dingen in mijn ogen wel bij. 

 

En verder: ik denk dat het goed is dat men zich bewust is van het feit dat ec staar kan veroorzaken. Echter: we slaan hier naar mijn mening een beetje door, door elk oogprobleem voor EC uit te maken. Daarom is het juist verstandig een dierenarts mee te laten denken, omdat die in het algemeen breder denkt dan wij.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je het eerst even hebt afgewacht. Ik zou met zoiets ook niet met spoed naar de dierenarts gaan, maar ik vind wel dat dit eerst beoordeeld moet worden door een dierenarts, voordat je kunt gaan behandelen. Met EC is het wel zo dat hoe sneller je begint met behandelen, hoe groter de kans is dat ze goed herstellen. 

Als het echt geen optie is om hem mee te nemen naar de dierenarts zou ik ervoor kiezen om een dierenarts thuis te laten komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch zorgen dat het konijntje voor de vakantie nog bij een dierenarts komt, dat kan door de dierenarts thuis te laten komen of er naartoe te gaan. Misschien is het een oogbeschadiging omdat hij zich gestoten heeft, dan is er oogzalf nodig om het te laten genezen. Hoe langer je er mee wacht, hoe meer schade het geeft en hoe kleiner de kans op herstel. Als het wel EC is, is het waarschijnlijk ook nodig om naast behandeling tegen de parasiet oogdruppels te geven om te zorgen dat hij niet helemaal blind wordt. Als je dat zelf niet lukt, kan het zijn dat de dierenkliniek of het konijn kan huisvesten tijdens jouw vakantie en de behandeling voor jou doen, of dat zij een pension of andere plek weten waar behandeling wel mogelijk is.  Hoe dan ook: echt naar de dierenarts gaan voor je vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf ook meteen een dierenarts raadplegen. Wat je zou kunnen doen is je konijn in een hoekje van het verblijf proberen te krijgen met een afscherming en hem/haar zo proberen te pakken. Als je hier om advies vraagt en mensen proberen je te helpen, zal ik het ook gewoon aannemen... Iedereen roept hier dat je naar de dierenarts moet gaan, zelf ben je daar nog in twijfel over. Waarom dan zo'n vraag als je zelf al een antwoord hebt?

Wat ik niet snap is dat je vorige konijn al gestorven is aan EC. Ik zou persoonlijk mezelf geen raad weten om naar de dichtstbijzijnde dienstdoende DA te gaan. Liever 1x te veel dan 1x te weinig. Maar dat is mijn mening

Wel goed dat je het meteen opmerkt. Stel je voor dat je van je vakantie terug was gekomen en dan pas had ontdekt... Je kunt er dus nog heel erg op tijd bij zijn. Gaan dus! :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .